چیستا یثربی: چرا تئاتر در اختیار سرمایه داران است؟!

چیستا یثربی درباره دلایل پایین آمدن سطح کیفی نمایشنامه در ایران، می گوید: از زمانی که قرارداد تیپ را حذف کردند سطح کیفی نمایشنامه ها هم پایین آمد؛ چرا تئاتر را در اختیار سرمایه دارانی قرار دادند که چیزی از تئاتر نمی دانند و فقط برای خرید و یا اجاره سالن پول خرج می کنند؟!

چیستا یثربی، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر در گفتگو با ایسکانیوز، درباره نمایشی که آماده اجرا دارد، گفت: مدتی است که نمایش «اینستاگرام» را تمرین می کنم که آذر ماه به روی صحنه می رود، اما نمی توانم نامی از بازیگران و سالنی که قرار است در آن اجرا داشته باشیم ببرم، همه اطلاعات این نمایش تا دو هفته دیگر اعلام می شود.

او درباره وضعیت نمایشنامه نویسی در ایران، اظهار داشت: اتفاق بدی که در سینما افتاده در تئاتر هم در جریان است و کارگردانان با یک طرح ۵ صفحه ای تمرین نمایش را انجام می دهند و از بازیگر می خواهند که روی صحنه، فی البداهه دیالوگ بگوید. نمایشنامه نویسی در ایران افول شدیدی را نسبت به دوره کسانی چون آقایان شریف خدایی، منتظری و سلیمی پشت سر می گذارد.

یثربی افزود: گونه هایی از تئاتر هم مانند پرفورمنس وجود دارد که نیازی به متن ندارد اما ما در این بخش بسیار ضعیف هستیم.

فیلمنامه نویس «دعوت» ادامه داد: نمایشنامه های ایرانی فراوانی داریم اما کارگردانان برای اینکه به نویسنده پول ندهند از نمایشنامه نویس استفاده نمی کنند و به جای آن از بازیگران می خواهند که به شکل بداهه دیالوگ بگویند و یا اینکه از نمایشنامه های غیر ایرانی استفاده می کنند.

او افزود: وضعیف چاپ نمایشنامه مثل گذشته اصلا خوب نیست، نمایشنامه ها با تیراژ ۵۰۰ تا چاپ می شوند که در نهایت هم روی دست ناشران می ماند هر چند این اتفاق در مورد متونی که من نوشته ام نیفتاده است و نمایشنامه «پری دریایی» را به چاپ هشتم رسانده ام.

یثربی درباره دلایل پایین آمدن سطح کیفی نمایشنامه در ایران، گفت: از زمانی که قرارداد تیپ را حذف کردند سطحی کیفی نمایشنامه ها هم پایین آمد؛ چرا تئاتر را در اختیار سرمایه دارانی قرار دادند که چیزی از تئاتر نمی دانند و فقط برای خرید و یا اجاره سالن پول خرج می کنند؟!

او ادامه داد: زمانی که قراداد تیپ وجود داشت، ابتدا باید نمایشنامه تایید می شد و بعد از تایید آن، تمرین های گروه اجرا آغاز می شد، ضمن اینکه الویت با نمایشنامه های ایرانی بود.

نویسنده نمایشنامه «سرخ سوزان» گفت: حسین پارسایی، مدیرکل سابق هنرهای نمایشی تمام تلاش هایی را که مدیران قبل از او انجام داده بودند با حذف قرارداد تیپ به باد داد، او گفت برای اجرای نمایش در سالن های خصوصی نیازی به تایید متن نمایشنامه از سوی مرکز هنرهای نمایشی نیست. در نتیجه به وجود آمدن این سیستم دیگر کسی به نمایشنامه نویسان سفارش نوشتن متن نمایشی نمی دهد.

او افزود: پیش از این من در طول یک سال حدود ۲۰ سفارش نمایشنامه داشتم اما در حال حاضر دیگر کسی درخواستی برای نوشتن به من نمی دهد.

503502

کد خبر: 688048

وب گردی

وب گردی