38 میلیون ایرانی در معرض آلاینده‌های هوا/آلودگی هوا از عوامل اصلی سرطان

قائم مقام وزیر بهداشت اعلام کرد: غلظت برخی آلاینده‌های هوا در بسیاری از شهرهای بزرگ ایران بالاتر از استانداردهای کشوری است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در همایش بین‌المللی بهداشت محیط و توسعه پایدار که صبح امروز در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد گفت: امروز بیماری‌های غیرواگیر مسوول 75 درصد مرگ و میر در سراسر دنیا هستند. عوامل اصلی این اتفاق، خطرات متابولیک، رفتاری و محیطی است؛ اما عوامل محیطی اثر چشمگیرتری بر سلامت انسان‌ها گذاشته است.

او با بیان اینکه حدود 19 تا 25 درصد بار بیماری‌های مختلف به عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، آب و... وابسته است، افزود: امروزه نه تنها کشورهای در حال توسعه بلکه کشورهای پیشرفته نیز درگیر این عوامل هستند. با کنترل عوامل محیطی موثر بر سلامت انسان می‌توان از میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از آنها پیشگیری کرد.

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: توسعه و شهرنشینی شدید در جوامع امروزی بدون توجه به توسعه پایدار باعث افزایش آلاینده‌ها شده است. با وجود پیشرفت‌هایی که در بهبود زندگی انسان‌ها داشته‌ایم، اما همچنان میلیون‌ها نفر در دنیا از نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی رنج می‌برند؛ به طوری که در برخی پایتخت‌های جهان، امید به زندگی در میان برخی طبقات خاص اجتماعی 13 تا 17 سال است.

او در ادامه صحبت‌های خود به مطالعه جهانی درخصوص وضعیت سکونت در مناطق آلوده اشاره و اظهار کرد: 89 درصد از جمعیت دنیا در مناطقی سکونت دارند که متوسط ذرات کمتر از 2.5 میکرون در هوا بالاتر از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی است. البته طبق استانداردهای آمریکا، این رقم به 32 درصد می‌رسد.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی باید استانداردهای بهداشت محیط را به درستی تدوین کنند، افزود: براساس گزارش موسسه بین‌المللی تحقیقات سرطان، آلودگی هوا و ذرات معلق جزو ترکیبات اصلی و موثر در ایجاد سرطان هستند. سالیانه 7 میلیون نفر بر اثر بیماری‌های منتسب به آلودگی‌های هوا جان خود را از دست می‌دهند. 3.7 میلیون از این رقم متعلق به آلاینده‌های محیط آزاد است. 88 درصد از این مرگ و میرها نیز در کشورهایی درآمد کم و متوسط اتفاق می‌افتد.

حریرچی، غلظت برخی آلاینده‌های هوا در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور مانند تهران، کرج، مشهد، اراک و... را بالاتر از استانداردها عنوان کرد و افزود: ریزگردها و همچنین آلاینده‌های هوا 38 میلیون نفر از جمعیت کل کشور را در معرض درجاتی از آلودگی هوا قرار می‌دهند. این موضوع نه تنها سلامت مردم را به خطر می‌اندازد بلکه از لحاظ اقتصاد درمان نیز هزینه‌های زیادی را به حوزه سلامت وارد می‌کند و بیشترین بار خطر عوامل محیطی بر دوش وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر است.

قائم مقام وزیر بهداشت همچنین اعلام کرد: از همه سازمان‌ها بخصوص محیط زیست انتظار داریم که تهیه، تدوین و پایش برنامه‌های کاهش آلاینده‌های محیطی، اطلاع‌رسانی و تدوین برنامه‌های لازم را در این خصوص انجام دهد و از ظرفیت کارشناسی وزارت بهداشت نیز در این حوزه استفاده کند.

حریرچی در حاشیه این مراسم درخصوص تاثیرات امواج تلفن همراه بر سلامت انسان نیز گفت: این موضوع یک مشکل بین‌المللی است. باید ثابت شود که امواجی مانند موبایل، اینترنت و پست‌های برق فشار قوی ناایمن هستند، اما در عین حال در اکثر موارد هنوز تاثیر منفی آنها بر سلامت مردم ثابت نشده است.

او افزود: باید توجه کنیم ممکن است که عوارض استفاده از این امواج در دهه‌های بعد مشخص شود، به همین خاطر باید احتیاط لازم در استفاده از این موارد صورت گیرد.

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه علی‌رغم اقدامات صورت گرفته در چند دهه اخیر برای بهبود وضعیت فاضلاب کشور هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم، اظهار کرد: نگرانی ما در حال حاضر درخصوص آلودگی این فاضلاب‌ها، تاثیرات آنها بر سلامت مردم و همچنین بازیافت آب است.

704

کد خبر: 688210

وب گردی

وب گردی