آرامگاه فردوسی مرکز نقالی و شاهنامه خوانی ایران می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان رضوی گفت: آرامگاه فردوسی باید مرکز نقالی و شاهنامه خوانی ایران باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، حسین زارع صفت در آیین آغاز به کار رسمی دفتر گردشگری ادبی گفت: شاهنامه خوانی یک سنت فرهنگی است که ریشه در باورهای آیینی و سنتی ایران دارد و خاستگاه و جایگاه آن آرامگاه فردوسی است.
حسین زارع صفت افزود: آرامگاه فردوسی باید هم نشینی زبان و ادب فارسی باشد و محفل‌های شعر خوانی و شاهنامه خوانی در آرامگاه فردوسی برگزار شود.
او با اشاره به شروع به کار دفتر گردشگری ادبی در پایگاه میراث فرهنگی، منظر تاریخی توس، افزود: باید از همه ظرفیت‌ها و توان پایگاه توس و اداره کل میراث فرهنگی برای ایجاد یک مرکز قوی ادبی در آرامگاه فردوسی استفاده شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: گردشگری نیازمند محتوا و مواد اولیه است و دفتر گردشگری ادبی با ایجاد شورای مشورتی، جذب هئیت علمی و شورای اجرایی می‌تواند در زمینه تولید محتوا تلاش کند.
زارع صفت خواستار ترویج و گسترش شاهنامه‌خوانی و نقالی در آرامگاه فردوسی شد و اظهار‌امیدواری کرد که توس به مرکز شاهنامه‌خوانی و نقالی تبدیل شود.
دکتر محصل راشد شاهنامه پژوه، عباس ساعی، ابوطالب مظفری و جمعی دیگر از شاعران و شاهنامه پژوهان به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.
در انتهای این برنامه حجه الاسلام علی عدالتی مجد بعنوان مسول دفتر گردشگری ادبی در پایگاه میراث فرهنگی، منظر تاریخی توس معرفی شد.

402/105

کد خبر: 688269

وب گردی

وب گردی