وقتی پول جایگزین علم شود!

برخی از افراد در جامعه دانشگاهی اعم از دانشجو و استاد ،مشکلات و پدیده های پیچیده و منفی مانند سرقت علمی و پایان نامه های تقلبی را با فهم نادرستی از علم درمسیر توسعه دانشگاه های کشور قرار می دهند.

نازنین میرزایی-ایسکانیوز؛ فروش پایان نامه در همه حوزه های علوم، مهندسی و حتی پزشکی و در همه مقطع های کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی دکتری وجود دارد که این موضوع را می توان به عنوان یکی از بزرگ ترین معضلات دانشگاه های ایران دانست.

متاسفانه در کشور ما مدرک گرایی و همچنین عدم تمرکز برخی از استادان راهنما در کنترل پیشرفت پایان نامه ها، دانشجویان را به سمت این پایان نامه های تقلبی و جعلی سوق می دهد.

*** برخی آشکارا علم را به حراج می گذارند!

در حال حاضر دانشجویان درپایان هر دوره تحصیلی موظف به ارائه پایان نامه به استادان و دانشگاه محل تحصیلشان هستند. درست است که همه پایاننامهها در موضوع و هم در تحقیق ، بررسی و پژوهش، به رفع نیازهای جامعه در ابعاد مختلف کمک نمی کنند، اما تهیه و تدوین همین سوژه های بدون کاربرد هم دانشجویان را به زحمت های فراوانی می اندازد؛چرا که یک دانشجو در دوره های کارشناسی ارشد یا دکتری،به سختی قادر است که یک پایان نامه قابل قبول در سطحی معمولی را ارائه دهد و نمره قبولی بگیرد.

در این شرایط ، برخی از افراد درجامعه با سواستفاده از موضوع پایان نامه ها، برای خودشان کاسبی راه می اندازند و با کپی کردن و نوشتن مقاله از راه سرقت، فساد علمی در کشوررا به وجود می آورند. این افراد در خیابانهای شهر برای انجام کارهای پایان نامه در همه رشتهها و نوشتن مقاله به طور گسترده و کاملا علنی تبلیغ و دانشجویان را به انجام این‌کار ترغیب می‌کنند . برخی از دانشجویان با متحمل شدن هزینه های هنگفت، پایاننامههایی را سفارش میدهند که واقعا مشخص نیست با چه هدفی تهیه می شوند.

یکی از افرادی که کار پایان نامه برای دانشجویان انجام می دهد یا به عبارت دیگر پایان نامه می فروشد به خبرنگار ایسکانیوز درباره قیمت پایان نامه ها می گوید:" بسیاری از افرادی که به ما مراجعه می کنند، شاغل هستند و ما برای انجام پایان نامه هایشان در رشته های مختلف از 2میلیون و 500هزار تومان به بالا، دریافت می کنیم و آنها هم به علت کمبود وقت مجبور به پرداخت این مبلغ هستند."

او در ادامه می گوید: رشته های مدیریتی و نظری هزینه کمتری در این موضوع دارند و رشته های فنی هم با توجه به موضوع از قیمت های بالاتری برخوردارند.

وی می افزاید: من پایان نامه خودم را انجام دادم، با علم به اینکه این کار زمان بر است اما هم هزینه ای ندارد و هم در زمان دفاع از تسلط کافی برخوردار خواهیم بود.

دکتر امان لله قرائی مقدم،جامعه شناس و استاد دانشگاه خوارزمی درباره فروش پایان نامه ها معتقد است: "افرادی که پایان نامه می فروشند و از این راه کسب درآمد می کنند،در واقع علم را به حراج گذاشته اند .این گروه از لحاظ بین الملی همه تحقیقات علمی و اعتبار دانشگاه های کشور را زیر سوال می برند؛ با این افراد متخلف باید به شدت برخورد شود چرا که این افراد مجرم علم هستند.

* لایحه وزارت علوم در خصوص پایان نامه های جعلی

این روزها بازار فروش پایان نامهها و مقالههای علمی گرمتر از همیشه است؛ بازاری که در آنجا، کوشش افرادی را که بیشتروقت خود را در تولید علم و پیشرفت کشور صرف میکنند، سرد و سردتر میکند. صدمه هایی که پایان نامه های جعلی به علم و دانشگاه های کشور وارد می کند، به قدری است که وزارت علوم لایحه ای با عنوان برخورد با تقلب در پایان نامه ها را ابلاغ کرد که در ارتباط با با مباحث بیرون از آموزش عالی است. اولین راهکار ارائه شده در این لایحه، درون آموزش عالی و نحوه برخورد با تخلفات احتمالی دانشجویان و استادان است؛این لایحه در سه قسمت تهیه شده است؛ قسمت نخست به برخورد با اشخاص حقیقی میپردازد که مجازاتی در حد بند ۷ ماده ۹ قانون مجازات اسلامی برایشان در نظر گرفته می شود و بند دوم به برخورد با بنگاههایی اشاره دارد که اقدام به خرید و فروش پایاننامه می کنند و مطابق بند ۱ماده ۹ قانون مجازات اسلامی با آنان رفتار می شود و در نهایت در قسمت سوم وزارت علوم اجازه فعالیت این بنگاهها را با همکاری ناجا تا زمان مشخص شدن وضعیتشان از سوی مراجع قضایی، ممنوع میکند

بی شک اگر این روند تداوم پیدا کند، ضربه بزرگی به فعالیتهای علمی وارد خواهد شد، آسیبی که سطح کیفی دانشجویان در دورههای مختلف به خصوص تحصیلات تکمیلی، را به شدت کاهش می دهد.

203/200

کد خبر: 688318

وب گردی

وب گردی