کاوش یک محوطه باستانی با هزینه‌های شخصی مدیر

کاوش محوطه باستانی جوشقان-استرک کاشان با هزینه‌های شخصی رییس اداره میراث فرهنگی کاشان آغاز شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، رییس میراث فرهنگی کاشان از آغاز کاوش و مطالعات بر روی محوطه باستانی جوشقان- استرک که بر اثر مشاهدات اولیه مربوط به عصر آهن است، خبر داد.

محسن جاوری گفت: با توجه به مشکلات مالی و عدم تخصیص اعتبارات استانی تا محقق شدن بودجه‌های لازم با هزینه شخصی عملیات کاوش در محوطه باستانی جوشقان- استرک انجام می‌شود.

این عضو هیئت علمی رشته باستان شناسی دانشگاه کاشان تصریح کرد: نتایج این کاوش چنان چشمگیر خواهد بود که نام کاشان را در صدر خبرگزاری‌ها می‌برد و برگ جدیدی از گوشه‌های تاریک تاریخ کاشان را خواهد گشود.

جوشقان- استرک منطقه‌ای در ۲۲ کیلومتری شمال کاشان در کنار جاده کاشان- مشهد اردهال واقع شده و شامل دو روستای جوشقان و استرک است و محوطه موجود در این مکان یکی از هفت محوطه باستانی کاشان است.

این محوطه باستانی ارزشمند به دلایل مختلف در سال‌های گذشته با بی مهری‌های فراوان روبه رو شده تا زمینه ساز هجوم غارتگران برای دستیابی به گنجینه‌های پنهان شده در زیر خاک آن باشند.

بر اساس اطلاعات اولیه، این محوطه تاریخی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد در عصر آهن است که در ماه‌های گذشته حفاری‌های غیر مجاز در این منطقه در نبود نظارت دستگاه‌های متولی باعث نگرانی دوستداران میراث فرهنگی شده است.

در بهمن ماه سال گذشته اخباری مبنی بر اینکه سارقان اشیا عتیقه برای ورود به این محوطه باستانی چاه‌ها و تونل‌های عظیمی حفر کرده‌اند و خاک آن‌را به یک مرغ‌داری متروکه در نزدیکی این محوطه باستانی منتقل کرده بودند، منتشر شد.

با وجود شنیدن اخباری مبنی بر آغاز کاوش در این منطقه و حتی تعیین زمان آن در شهریورماه سال جاری هیچگاه عملیاتی انجام نشد تا اینکه رییس میراث فرهنگی کاشان که خود از اساتید باستان شناسی کشور است از حفاری در این منطقه با هزینه‌های شخصی خود، خبر داد.

شایان ذکر است محسن جاوری رییس اداره میراث فرهنگی کاشان ارایه توضیحات تکمیلی درباره کاوش در منطقه باستانی جوشقان- استرک و چگونگی اختصاص هزینه‌های آن را به یک نشست خبری در هفته جاری موکول کرده است.

704

کد خبر: 688476

وب گردی

وب گردی