قتل یک پلیس در بایرن و هراس آلمان از افراط گرایی

مرگ خشونت بار یک افسر پلیس در ایالت بایرن آلمان، جنبش موسوم به «رایش بورگر» (Reichsbürger) را در کانون توجه رسانه های آلمان قرار داده و هراس از افراط گرایی طرفداران این گروه را تشدید کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دویچه وله، تا پیش از این حادثه در روز چهارشنبه گذشته، حتی نهاد موسوم به «دفتر محافظت از قانون اساسی آلمان» - سازمان اطلاعات داخلی آلمان - این گروه را تشکل خطرناکی نمی دانست . این گروه، دولت کنونی آلمان را به رسمیت نمی شناسد؛ آنگلا مرکل صدر اعظم را 'فراماسون یهودی' می داند و خواستار احیای مرزهای سال 1937 است.
اما این گروه تنها تشکل راست افراطی در آلمان نیست بلکه بیش از 30 انجمن ، گروه و شبکه و حتی احزاب سیاسی سازمان یافته در آلمان دیدگاههای راست افراطی شامل یهودی ستیزی ، اسلام ستیزی و بیگانه هراسی را ترویج می کنند.
به گزارش ایرنا، روزنامه انگلیسی گاردین در همین ارتباط گزارش داد: در پی حملات اخیر به نیروهای پلیس که یک پلیس در تیراندازی در بایرن کشته شد و یک پلیس دیگر نیز مورد ضرب و جرح یک فرد افراط گرا در شرق آلمان قرار گرفت ، مقام های آلمان بطور فزاینده ای از افراطی شدن جنبش رایش بورگر که مشروعیت جمهوری فدرال و قانون اساسی آن را به رسمیت نمی شناسد، نگران است.
گروه موسوم به «جنبش شهروندان رایش» (Reichsbürgerbewegung) یک جنبش ناهمگون و بدون رهبری مرکزی است که برخی از پیروان آن به رایش آلمان و مرزهای سال 1937 شامل قلمرویی که اکنون بخشی از لهستان است، اعتقاد دارند؛ برخی دیگر نیز به امپراتوری پروس 1871 اعتقاد دارند و برخی دیگر نیز حتی ایالت های کوچک خاص خود را اعلام کرده اند. در ماه مه 2014 پلیس در راینلند - وستفالیا رهبر خودخوانده یک ایالت تخیلی با نام «ژرمانیتیا» را بازداشت کرد.
موضوعی که جناح های مختلف این جنبش را متحد می کند این اعتقاد است که قانون اساسی وایمار سال 1919 هیچگاه بطور کامل لغو نشد و همچنان معتبر بوده و به همین علت جمهوری فدرال آلمان غیرقانونی است.
در گذشته، حامیان جنبش رایش بورگر اغلب به عنوان افرادی منفرد و نامتمرکز تلقی می شدند اما حملات اخیر، سیاستمداران آلمان را به بازنگری در این نگرش نسبت به گروه مزبور واداشته است بطوری که «توماس دی ماتزیر» وزیر کشور آلمان از سازمان اطلاعات داخلی کشور خواسته است در طبقه بندی کنونی این گروه تجدیدنظر کند.
«یواخیم هرمان» وزیر امور داخلی ایالت بایرن روز جمعه گفت که یک افسر پلیس هفته گذشته به علت ترویج ایده های این گروه از کار معلق شده است و دو افسر دیگر نیز توبیخ شده اند.
یک سخنگوی پلیس در ساکسونی-آنهالت (Saxony-Anhalt) نیز گفت که گرایش فزاینده ای به سمت خشونت فیزیکی در میان اعضای جنبش مزبور به وجود آمده اما این پدیده تنها منحصر به این ایالت در آلمان شرقی سابق هم نیست.
در سال 2012 یک پرسش مطرح شده از سوی حزب چپگرای «دی لینکه» در پارلمان آلمان افشا کرد که دست کم یکی از اعضای جنبش رایشسبورگر همچنین در شبکه پیرامون گروه تروریستی زیرزمینی «سوسیالیست ملی نازی» آلمان نیز فعال بوده است؛ گروهی که مسئول یک رشته جنایات بین سالهای 2000 و 2006 بود. دولت آلمان در آن زمان تعداد پیروان جنبش مزبور را 'چند صد تن' برآورد کرد.
بر اساس این گزارش ، بعدازظهر پنجشنبه گذشته یک فرد مهاجم در ساختمانی اداری در منطقه سالزودل (Salzwedel) در ساکسونی - آنهالت ماموران پلیس را مورد ضرب و جرح قرار داد. یک روز پیش از آن نیز مردی در شهر گئورگنشموند (Georgensgmund) در ایالت بایرن به سوی ماموران پلیسی که قصد بازرسی از خانه اش را داشتند آتش گشود و یکی از ماموران به دلیل شدت جراحات کشته شد.
هر دو فرد مهاجم به عنوان اعضای جنبش رایش بورگر شناسایی شدند؛ جنبشی که قوانین و نهادهای آلمان مدرن را به رسمیت نمی شناسد و در عوض پایبند به رایش آلمان هستند که در پایان جنگ جهانی دوم دورانش به پایان رسید. بسیاری از اعضای این جنبش راست افراطی هستند.
حادثه در ساختمان اداری شهر سالزودل پس از آن روی داد که یک مرد 43 ساله و همسر 34ساله اش از ثبت مشخصات سگ خودداری کردند و به مقام مربوطه گفت که آلمان مدرن و قوانین آن را مشروع نمی داند. هنگامی که پلیس وارد صحنه شد این مرد با مشت به آنان حمله کرد و یکی از پلیس ها به دلیل جراحت وارد شده راهی بیمارستان شد.
در حادثه روز چهارشنبه در بایرن نیز عضو رایش بورگر با نام «ولفگانگ» به سمت چهار پلیسی که از طریق راه پله قصد ورود به خانه اش را داشتند، آتش گشود و یکی از پلیس ها که 32 ساله بود بر اثر اصابت سه گلوله صبح پنجشنبه جان باخت. این مرد 49 ساله که مشاور مالی است اخیرا به علت پرداخت نکردن مالیات خودرو و خارج کردن نام خود از فهرست محلی و تخلیه نکردن آپارتمان تحت نظر مقامات محلی قرار گرفته بود.
او در پاسخ به احضاریه مقامات نامه ای نوشته بود که با عبارت 'من شهروند رایش هستم' آغاز می شد.
به نوشته روزنامه بیلد ، این فرد آپارتمان خود را یک ایالت خودمختار اعلام کرد و مرزهای آن را با رنگ زرد مشخص کرده بود. حمله پلیس به آپارتمان او پس از آن انجام شد که او در مهلت مقرر، 31 سلاحی را که به نامش ثبت شده بود، تحویل نداد.

منبع: ایرنا

206/201

کد خبر: 688629

وب گردی

وب گردی