بررسی روند  بازسازی مدارس سیستان و بلوچستان

شرایط آموزشی سیستان و بلوچستان به گونه ای در بحران است که بسیاری از آموزگاران خواهان انتقال از این منطقه هستند. این در حالی است که استاندار سیستان و بلوچستان این موضوع را نگران کننده دانسته چرا که اغلب خواستارانِ انتقال از مناطق محرومی هستند که کمبود نیرو وجود دارد. با این حال این مقام مسئول از سویی این موضوع را موقعیتی دانست تا نیروی بومی با دیدن دوره های آموزشی جذب آموزش و پرورش قرار گیرند.

به گزارش ایسکانیوز، درحالی که بودجه ای به مبلغ 30 میلیارد تومان برای بازسازی و ساخت مدارس جدید برای وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شده بود، طبق گفته مرتضی رییسی، معاون وزیر آموزش و پرورش، همچنان 700 مدرسه در برخی استان ها وضعیت نامناسبی دارند.

مرتضی رییسی در گفتگو با خبرگزاری ایلنا از بودجه ای ویژه برای بازسازی مدارس "خشت و گلی" صحبت کرد که از سال 94 این برنامه در دستور کار وزارت آموزش و پرورش و اداره های وابسته به این سازمان در استان های دیگر اجرا شده است. با این حال او تاکید کرد که همچنان 700 مدرسه "خشت و گلی" که برای محیط آموزشینامناسب هستند در کشور قرار دارند که هزینه استاندارد سازی آنها نیازمند بودجه ای 300 میلیارد تومانی است.

اما شاید بحرانی ترین وضعیت محیط آموزشی مربوط به استان سیستان و بلوچستان باشد. به گفته علیرضا راشکی، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان، ۳۳ درصد از مدارس این استان تخریبی‌اند.

در بحث استانداردسازی مدارس موضوع دیگری که غیر از اسکلت ساختمان مد نظر است موضوع وسایل سرمایشی و گرمایشی است که به گفته مرتضی رییسی، تا پایان سال 94 بخاری های نفتی و گازی از 107 هزار کلاس درس جمع آوری شده اندکه شاید این میزان در کل کشور کم باشد و روند کندی را در پیش گرفته باشد اما تلاش خوبی برای دانش آموزان مناطق محروم است و می تواند سبب کاهش حوادث در مدارس مناطق محروم باشد.

استان سیستان و بلوچستان بیشترین محرومیت از لحاظ معیشتی را دارد و بسیاری از کودکان این منطقه از تحصیل محروم مانده اند، به طوری که 33 هزار کودک در مقطع ابتدایی از تحصیل بازمانده اند. این در حالی است که علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرده بود که 6هزار و ۶۰۰ نفر از فرهنگیان در سیستان و بلوچستان متقاضی انتقال از این استان به دیگر نقاط کشور هستند و ۸۰ درصد آنان از مناطقی درخواست داده‌اند که کمبود نیرو وجود دارد.

استفاده از نیروی انسانی غیربومی نیز یکی از عوامل فشار بر آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اعلام شده است. با این حال استاندار سیستان و بلوچستان گفته بود جذب و تربیت نیروی بومی می‌تواند فشار نقل و انتقال در آینده را کاهش داده و ماندگاری نیروی انسانی در منطقه را افزایش دهد که استفاده از نیروی انسانی بومی در منطقه می تواند نوعی کارآفرینی محسوب شود و تا حدودی بر بحث بیکاری منطقه تاثیرگذار باشد.

105/110

کد خبر: 688635

وب گردی

وب گردی