فداکار : دور زدن قانون با واردات خودروی دست دوم  ارزان قیمت

معاون مهندسی تولید و توسعه محصول شرکت زامیاد گفت : برخی از کشورهایی که صنعت خودرو ندارند و عوارض واردات خودروهای آنها نیز پایین است ، اقدام به واردات خودروی دست دوم میکنند ،لذا در واقع با این کار به جای آنکه هزینه نو بودن خودرو را بدهند، بدون آن که به جایی صدمه ای وارد کنند ،خودروی ارزانتری می خرند.


شهرام فداکار کارشناس حوزه خودرو درگفتگوی اختصاصی با ایسکانیوز در پاسخ به این سوْال که نظرتان درباره بازگرداندن خودروهای وارد شده از آمریکا چیست گفت : چرا باید در کشوری که صنعت خودروی آن به این گستردگی است ،خودرو بصورت CBU وارد شود، البته ورود خودروهای ویژه (منظور خودروهای معلولین و ..) مقوله دیگری است ، اما ورود خودروهای سواری با قیمتهای آن چنانی در کشوری که سالهاست در حال مبارزه با اشرافی گری است و از سویی نیز با داشتن صنعت خودرویی که خطوط مونتاژ آن چیزی از تکنولوژی های روز دنیا کم ندارد برای کشور مقرون به صرفه نیست.

او با تاکید بر اینکه در کشوری که دارای تعداد کثیری نیروی کار آمد است ، واردات خودرو لزومی ندارد تصریح کرد: واردات خودرو در چنین شرایطی لزومی ندارد.
او گفت: این نظر کلی من است اما در عین حال معتقدم تجار و یا تولید کنندگانی که در چهارچوب قانون اقدام به واردات خودرو کرده اند، نباید احساس عدم امنیت داشته باشند.
معاون مهندسی تولید و توسعه محصول شرکت زامیاد با اشاره به اینکه امنیت و آرامش تنها در چهارچوب قانون مداری و برخورد اصولی ایجاد می شود، افزود: اگر ثبت سفارش این خودروها در چهارچوب قانون بوده ، لازم است با توجه به ضوابط اعلام شده از سوی وزارت صنعت واردات هر خودرو از طریق نماینده رسمی برند مربوطه در کشور انجام شود.


او افزود: معنی نمایندگی رسمی نیز آن است ، که شرکت وارد کننده لازم است ضمن داشتن امکانات خدمات پس از فروش با شرکت اصلی تولید کننده خودرو، قرارداد رسمی امضا و معرفی نامه نمایندگی را ارایه نماید. تنها پس از ثبت نمایندگی است که امکان ثبت سفارش برای وارد کننده ایجاد می شود. کنترل خودروها و وارد کنندگان مجاز نیز به راحتی امکان پذیر است.

فداکار تصریح کرد: اگر چنانچه ضوابط مذکور رعایت شده است، لازم است کلیه مراحل ادامه پیدا کند ، چراکه متوقف کردن یک روند قانونی و چهارچوب دار در هر مرحله تنها و تنها منجر به عدم اطمینان سرمایه گذار خواهد شد.

او در ادامه در پاسخ به اینکه چرا کیفیت خودروهای تولیدی ما به اندازه کافی ارتقا نیافته گفت : برای پرداختن به بحث کیفیت ما باید ابتدا صنعت خودروی خودمان رو خوب بشناسیم. امکانات مونتاژ در صنعت خودروی کشور ما بسیار خوب است البته منظور من از مونتاژ جوشکاری اجزا بدنه و شاسی رنگ آمیزی آنها و مونتاژ فول CKDاست.

او اذعان داشت :نباید فراموش کرد که از همین خطوط رنگ و تولید نصب شده در کشور، خودروهای با کیفیتی همچون زانتیا ،مگان،مورانو ماکسیما،سراتو خارج شده و می شود.

معاون مهندسی تولید و توسعه محصول شرکت زامیاد با تاکید بر اینکه کیفیت در دنیا سطح مورد انتظار توافق شده بین مشتری و تولید کننده است گفت: در کشور ما بیشترین تاکید بر روی تیراژ تولید است.

او با انتقاد از سیاست آزاد سازی واردات خودروهای دست دوم و فرسوده به داخل کشور گفت: بعضی از کشورهایی که صنعت خودرو ندارند و عوارض واردات خودروهای آنها نیز پایین است و اصولا فقط و فقط وارد کننده خودرو هستند، اقدام به واردات خودروی دست دوم میکنند و در واقع با این کار بجای آن که هزینه نو بودن خودرو را بدهند، بدون آن که به جایی صدمه ای وارد کنند ،خودروی ارزان تری می خرند.
فداکار در پاسخ به این که با داشتن صنعت خودرو در کشور آیاعوارض واردات نیز پایین است گفت: نباید فراموش کنیم که ما صنعت خودرو داریم و ورود هر خودرو به کشور به معنی کم شدن یک خودروی تولید داخل و از بین رفتن مشاغل وابسته به آن است .

وی در پایان با گلایه از خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی و تفاوت آن با خدماتی که برندهای معتبر در خارج از کشور ارائه می دهند خاطر نشان کرد: اگر در مورد خدمات پس از فروش خودروهای نو وارداتی موفق نبوده ایم، در مورد خودروهای دست دوم نیز مطمینا ناموفق خواهیم بود .در نتیجه خودروهای دست دوم وارداتی در کوتاه مدت بلای جان خریداران خواهند شد.

402/602

کد خبر: 688720

وب گردی

وب گردی