قرارداد ۱۵۰ میلیون یورویی ایران و آلمان در حوزه بنادر

وزیر‌حمل و نقل آلمان در نشست مطبوعاتی با عباس‌آخوندی گفت: با تصویب دولت آلمان دفتری در وزارت اقتصاد آلمان با نام دفتر توسعه روابط بانکی و مالی با ایران تشکیل می‌شود که هدف اصلی‌اش حل و فصل مسائل مالی برای انجام هرچه سریعتر قراردادهای بزرگ و آغاز سرمایه‌گذاری‌های جدید در دو کشور است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی و الکساندر دوبرینت، وزرای حمل و نقل ایران و آلمان ظهر امروز یکشنبه ۲ آبان و بعد از امضای شش سند همکاری در نشست مطبوعاتی که در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد با ابراز خرسندی از پیش‌برد گفت و گوهای بین دو کشور، به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

الکساندر دوبرینت، وزیر حمل و نقل و زیرساخت‌های دیجیتال آلمان با تشکر از مهمان‌نوازی مقامات ایران، گفت: ما گفت و گوهای پرباری با یکدیگر در تمام مقوله‌های مربوط به حمل و نقل داشتیم، از حمل و نقل دریایی تا شهری و موضوعات مربوط به حمل و نقل هوایی، جاده‌ای، ریلی که برای ایران اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه آلمان علاقه‌مند است عادی‌سازی روابط بین دو کشور استوار شود، تصریح کرد: این بدان معنا است که در کنار مسائل فنی و اجرایی مسائل مالی نیز حل شود. از این رو قرار گذاشتیم تا با تشکیل یک گروه کاری در برلین در کنار کارهای اجرایی به مسائل مالی هم بپردازیم.

تشکیل دفتر توسعه روابط بانکی و مالی با ایران در دولت آلمان

وی در این باره توضیح داد: برهمین اساس به درخواست دولت آلمان دفتر توسعه روابط بانکی و مالی با ایران در وزارت اقتصاد آلمان تشکیل می‌شود.

الکساندر دوبرینت، ادامه داد: خیلی خوشحالم که امروز توانستیم معاهده‌هایی را به امضا برسانیم و روابط حمل و نقلی ایران و آلمان را گسترش دهیم.

وی به امضای شش سند توسعه اشاره کرد و گفت: امروز قراردادی را امضا کردیم که بتوانیم در چهارچوب شرکت‌ زیمنس و دیگر شرکت‌ها یا به طور کلی در چارچوب شرکت‌های خصوصی بتوانیم همکاری بین وزارتخانه‌های دو کشور و شرکت‌ها را فعال کنیم.

از جمله این پروژه‌ها سریع‌سازی خط راه‌آهن بین تهران و تبریز به عنوان یک کار زیربنائی و دادن سیگنالینگ به خطوط راه‌آهن است و همچنین در اختیار قراردادن ۷۰ لوکوموتیو دیزلی که در شبکه حمل و نقل ایران مورد نیاز است.

دعوت رسمی از وزیر راه و شهرسازی ایران برای سفر به آلمان

وی همچنین به دعوت خود از همتای ایرانی‌اش اشاره کرد و گفت:بر همین اساس از آقای آخوندی دعوت کردم تا برای پیگیری مسائل دو کشور و همچنین بازدید از فرودگاه‌ها و راه‌آهن آلمان به برلین تشریف بیاورند و در این چارچوب حمل و نقل هوایی و اقتصاد فرودگاه‌های آلمان را مشاهده نمایند.

وزیر حمل و نقل آلمان همچنین به گفت‌و‌گوهای هوایی خود با دکتر آخوندی اشاره کرد و ادامه داد: در زمینه حمل و نقل هوایی سال گذشته معاهده هوایی را به امضا رساندیم و این نشانه‌ای است که ما می‌خواهیم در دیگر زمینه‌های حمل و نقل همکاری داشته باشیم.

توسعه روابط ریلی با مبادله کالا بین دو کشور

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز با ابراز خرسندی از میزبانی هیات آلمانی در تهران گفت: این چهارمین ملاقاتی است که من با وزرای حمل و نقل و قائم مقام صدراعظم آلمان در جهت توسعه معاهده حمل و نقلی و سرمایه گذاری در زمینه حمل و نقل در ایران و آلمان داشته‌ام.

وی گفت: خوشبختانه تمام این ملاقات‌ها منجر به تصمیمات عملیاتی شد و ما شاهد پیشرفت موضوع‌های حمل و نقلی بین دو کشور هستیم.

آخوندی افزود: در حوزه حمل و نقل دریایی ما موفق شدیم برای توسعه بنادر چابهار و بندرعباس بیش از ۱۵۰ میلیون یورو قرارداد را فعال کنیم. همچنین در زمینه حمل و نقل ریلی هم در خصوص سیگنالینگ و همچنین در خصوص تعمیر لوکوموتیوهای برقی و دیزلی با همکاری مپنا در ایران موفق به امضای قراردادهای مشخصی با زیمنس شدیم.

مقام عالی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: ما امیدوار هستیم بتوانیم در زمینهٔ حمل‌ونقل ریلی فعالیت‌های بیشتری را با مبادله بین دو کشور و همزمان با استفاده از ظرفیت‌های ساخت داخل و هم فناوری‌های پیشرفته آلمان داشته باشیم.

آغاز سه پروژه بزرگ ریلی با شرکت زیمنس

آخوندی در ادامه با بیان این مطلب که قصد داریم در حوزه حمل و نقل، فعالیت‌های بیشتری را در بخش مبادله بین دو کشور و استفاده از ظرفیت داخلی و فناوری‌های پیشرفته آلمان داشته باشیم گفت: هم‌اکنون سه پروژه که در ایران دارای اهمیت بسیار زیادی است را با شرکت زیمنس آغاز کردیم. یکی از آن‌ها حمل و نقل حومه‌ای تهران بزرگ است و دیگری حمل و نقل ریلی حومه‌ای در تبریز و دیگری افزایش سرعت قطار بین تهران و تبریز است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این مطلب که این سه پروژه می‌توانند به ارتقای سیستم حمل و نقل مسافری و باری بین شهری و درون‌شهری کمک کنند گفت: در این بخش با شرکت‌های دیگر آلمانی نیز برای مسائل سیگنالینگ و ریلی یادداشت‌های تفاهمی را امضا کرده‌ایم که سیگنالینگ بین راه‌آهن اصفهان- شیراز و کرمان-زاهدان از جمله آن به شمار می‌روند.

وی همچنین درخصوص حوزه هوایی بیان کرد: در حال حاضر در هفته ۳۰ پرواز بین ایران و آلمان وجود دارد که به صورت مرتب در حال انجام است و نشان از افزایش حجم رفت و آمدها بین دو کشور دارد. ما به زودی مناقصه‌های بین‌المللی در زمینه توسعه امام خمینی و سایر فرودگاه‌ها مانند اهواز و تبریز را نیز در دست اقدام خواهیم داشت که آلمان‌ها امکان شرکت در آن را خواهند داشت.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در طول جلسه مروری بر حمل و نقل جاده‌ای بین دو کشور داشتیم که در حال حاضر تردد حدود ۵ هزار کامیون را به طورسالانه بین دو کشور نشان می‌دهد. ما همچنین توافق کردیم تفاهم‌نامه قبلی را مرور کرده و امکانات بیشتری را برای گسترش حمل و نقل و ترددها فراهم کنیم.

خرید هواپیما به صورت لیزینگ از طریق آلمان

وی امکان استفاده از ایجاد تأمین مالی به صورت لیزینگ را نکته دیگر مورد بحث در این نشست اعلام کرد و گفت: طی گفتگوهای انجام شده امکان استفاده رسمی شرکت هواپیمایی ایران‌ایر برای تأمین هواپیما به صورت لیزینگ از طریق آلمان را نیز در دستور کار قرار دادیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید از امضای ۶ یادداشت تفاهم در این نشست خبر داد و گفت: این یادداشت‌ها تقریبا تمامی حوزه‌های حمل و نقلی را در کشور پوشش می‌دهند.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بحث توسعه زیرساخت‌ها نیز بیان کرد: بحث تمهید مقدمات و تسهیل ایجاد لجستیک و ترانزیت از آلمان به سمت آسیای میانه و خاور دور را از طریق ایران در این جلسه در دستور کار خود قرار دادیم.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در هر صورت سفر خوبی بود و من از اینکه دو کشور با حسن نیت و اراده سیاسی کامل در جهت رفع موانع گام برمی‌دارند سپاس‌گزار بوده و امیدوارم نتایج سودمند آن را هرچه بیشتر برای دو ملت شاهد باشیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر چگونگی همکاری‌های بین دو کشور در حوزه مسکن نیز بیان کرد: ما در این بخش سلسله همکاری‌هایی را با دانشگاه برلین و وزارت محیط زیست آلمان در خصوص ساخت مسکن سبز داشته‌ایم که بتواند کمترین مصرف را داشته و سازگار با طبیعت باشد. نمونه این پروژه هم‌اکنون در هشتگرد در دست ساخت است.

602/401

کد خبر: 688732

وب گردی

وب گردی