نشست روسای شورای تخصصی برنامه ریزی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر فریدون رهنمای رودپشتی

نشست ویژه روسای شورای تخصصی برنامه ریزی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر فریدون رهنمای رودپشتی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی دانش بنیان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر رهنمای رودپشتی با اشاره به برگزاری سومین اجلاس معاونان و مسئولان برنامه ریزی سراسر کشور در روز دوشنبه سوم آبان گفت: براساس مصوبه هیات رئیسه دانشگاه، مقرر شده تمام حوزه‌های دانشگاه یک اجلاس سراسری سالانه داشته باشند. در همین راستا حوزه برنامه ریزی نیز اقدام به برگزاری اجلاس معاونان و مسئولان برنامه ریزی کرده است.

وی افزود: برگزاری این اجلاس با ایجاد همگرایی و هماهنگی بین مسئولان برنامه ریزی واحدها به تبیین سیاست‌ها و راهبردهای دانشگاه کمک می کند و مسیر کار روشن می شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی دانش بنیان با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کلان با چالش‌های اساسی مواجه است، گفت: البته این چالش‌ها در تمام دوران فعالیت دانشگاه وجود داشته اما در شرایط جدید کاملاً برجسته و آشکار شده است. این چالش‌ها بخصوص در حوزه علم و فناوری کاملاً مشهود است.

دکتر رهنمای رودپشتی با بیان اینکه اطلاع از چالش‌ها و دانستن واقعیات باعث می شود مسئولان اهتمام بیشتری در پیشبرد امور داشته باشند، از مسئولان برنامه ریزی واحدهای استان خواست در حل مشکلات و مسائل دانشگاه کمک کنند تا با درک درست، جایگاه خود را پیدا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اصلی ترین چالش دانشگاه، بحث تامین منابع در دانشگاه است، اظهار داشت: این مسئله واحدهای دانشگاهی را با مخاطرات جدی مواجه کرده است که باید با سیاست گذاری و برنامه ریزی درست بتوانیم از کیان دانشگاه در مقابل این چالش محافظت کنیم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی دانش بنیان با تاکید بر اینکه نظرات کارشناسی در حل چالش‌های دانشگاه می تواند بسیار کارگشا باشد، اظهار داشت: سیاست‌ها و روش‌های مقابله با چالش‌های دانشگاه نباید به گونه ای باشد که چالش‌های جدیدتری به وجود آورد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیروی انسانی مازاد در واحدها، یکی از چالش‌های دانشگاه آزاد اسلامی است، تاکید کرد: مسئولان برنامه ریزی واحدها باید مراقبت جدی در بحث تشکیلات و نمودار سازمانی واحدها داشته باشند. باید بتوانیم بحث تعالی، ارتقای رتبه و رقابت پذیری که یکی از سیاستهای دانشگاه است را نهادینه کنیم.

دکتر رهنمای رودپشتی در ادامه گفت: سیاست گذاری درست و اقدامات موثر مسئولان برنامه ریزی واحدها می تواند در رفع چالش تجهیز منابع و محدودیت منابع دانشگاه آزاد اسلامی تاثیرگذار باشد. ازجمله درآمدهای آموزشی کوتاه مدت و درآمدهای مربوط به اقتصاد دانش بنیان می تواند به این موضوع کمک کند.

وی با بیان اینکه منابع غیر شهریه ای باید با ماموریت و سیاست دانشگاه همخوانی داشته باشد، تصریح کرد: این منابع باید با واقعیت دانشگاه و استان و واحدها مطابق بوده و در شأن دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی دانش بنیان با اشاره به ایجاد مراکز آموزشی کوتاه مدت در دانشگاه گفت: تاسیس این مراکز مشروط بر اینکه هزینه ای برای دانشگاه ایجاد نکند، بسیار موثر است. همچنین این مراکز باید طبق مأموریت گرایی و اهداف دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

دکتر رهنمای رودپشتی از مسئولان و مدیران حوزه برنامه ریزی و اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی خواست نسبت به مسائل واحدها نگاه بلندمدت داشته و همواره افق را مورد توجه قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه توسعه سرمایه گذاری شرکت‌های دانش بنیان از مطالبات اصلی دانشگاه است، گفت: حداقل شرکت داری و شراکت مالکانه مورد نظر ماست. در مقابل، حداکثر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در دستورکار دانشگاه آزاد اسلامی است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی دانش بنیان خطاب به روسای شورای تخصصی برنامه ریزی استان ها، معاونان و مسئولان و مدیران حوزه برنامه ریزی استانها و واحدها تاکید کرد: باید با دقت کامل در حل مشکلات، کاری کنید که به مشکلات دانشگاه چیزی اضافه نشده و حمایت خود از شرکت‌های دانش بنیان را به طور روشن عنوان کرده و برنامه ریزی کنید.

وی افزود: یکی از مزیت‌های برون رفت از مشکلات، شبکه یکپارچه دانشگاه آزاد اسلامی است که در عین کثرت، دارای وحدت است و یک راهبری متمرکز دارد و باید از این مزیت با اهمیت استفاده شود.

دکتر رهنما خطاب به مسئولان و مدیران حوزه برنامه ریزی تاکید کرد: از شما انتظار دارم در پیش بینی دقیق بودجه و مراقبت در اجرای بودجه، نهایت توان خود را به کار برید. اخیراً بخشنامه پیش بینی بودجه سال 96 دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده که سیاست این بخشنامه کاملاً انقباضی است. اگر مسئولان برنامه ریزی واحدها در نقطه صفر پیش بینی بودجه را درست انجام دهند، برنامه ریزی و پاسخگویی واحدها بهتر خواهد بود. باید بتوانیم در دانشگاه آزاد اسلامی به سمت بودجه ریزی برمبنای عملکرد پیش برویم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه باید به گونه ای مدیریت کنیم که مسئله و مشکلی به مسائل دانشگاه اضافه نشود، اظهار داشت: با تلاش مضاعف می توانیم باور برنامه ریزی را در دانشگاه آزاد اسلامی جاری و ساری کنیم.

در ادامه جلسه، مدیران و مسئولان حوزه برنامه ریزی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در فضایی کاملاً باز و صمیمی، به ارائه مطالب، مشکلات و پیشنهاداتی درخصوص حوزه متبوع خود پرداختند و دکتر رهنمای رودپشتی نیز به تفصیل درخصوص این مطالبات توضیحاتی ارائه داد.

101

کد خبر: 688792

وب گردی

وب گردی