هشدار آمریکا به پاکستان نسبت به سهل‌انگاری درباره شبکه‌های تروریستی

آمریکا ضمن درخواست از پاکستان برای مقابله با تمامی شبکه‌های تروریستی فعال در این کشور تاکید کرد در صورت کوتاهی اسلام‌آباد واشنگتن آماده است برای نابودی این شبکه‌ها به تنهایی وارد عمل شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه نیشن، آدام سزوبین، معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور مقابله با تامین مالی تروریسم در یکی از اندیشکده‌های مستقر در واشنگتن گفت: مشکل این است که در داخل دولت پاکستان به ویژه در آژانس اطلاعات این کشور نیروهایی وجود دارند که از انجام اقداماتی قاطع علیه تمامی گروه‌های تروریستی فعال در پاکستان امتناع می‌کنند و برخی گروه‌ها را تحمل کرده یا برای آن‌ها امتیازات ویژه‌ای قائلند. این امتیاز و تمایزی است که نمی‌توانیم آن را تحمل کنیم.

وی هشدار داد: ما باز هم از شرکایمان در پاکستان درخواست می‌کنیم تا تمامی شبکه‌های تروریستی فعال در کشورشان را تعقیب کنند. ما نیز آماده‌ایم تا به آن‌ها در این امر کمک کنیم. اما شک نکنید، اگرچه ما متعهد همکاری با پاکستان برای مقابله با تامین مالی تروریسم و عملیات‌های تروریستی شده‌ایم ام اگر لازم باشد آمریکا برای درهم شکستن و نابودی این شبکه‌ها به تنهایی وارد عمل خواهد شد و در این امر لحظه‌ای تردید و درنگ نخواهد کرد.

ناظران دیپلماتیک این اظهارات سزوبین را به عنوان یک یادآوری صریح بدون اشاره مستقیم به رویداد دوم مه سال 2011 میلادی تلقی کردند؛ رویدادی که در آن آمریکا به ابوت آباد پاکستان حمله کرد و اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده را کشت.

او گفت: دولت اسلام‌آباد یک شریک مقابله با تروریسم مهم بوده و هست. قطعا پاکستانی‌ها بیشترین قربانیان حملات تروریستی وحشیانه به مدارس، بازارها، مساجد و دیگر مکان‌ها هستند.

این اظهارات سزوبین همزمان با آن مطرح شد که هند کمپینی را برای منزوی کردن پاکستان در جامعه جهانی آغاز کرده و اسلام آباد را به پناه دادن به برخی گروه‌های شبه نظامی مشخص و استفاده از آن‌ها به عنوان نمایندگانی در کشورهای همسایه متهم می‌کند؛ اتهاماتی که پاکستان تمامی آن‌ها را به شدت رد می‌کند.

سزوبین گفت: پاکستان در عملیات‌های کنونی‌اش علیه پناهگاه‌های سنتی تروریست‌ها در شمال غرب این کشور موفق بوده است. اسلام آباد رسما داعش را یک سازمان تروریستی ثبت کرده و به دنبال تضعیف ظرفیت‌های عملیاتی و مالی تحریک طالبان پاکستان است.

آمریکا تاکید دارد که پاکستان هنوز فشار کافی و مناسب را بر شبکه حقانی وارد نکرده تا مانع آن‌ها در انجام حملات مرگبار بین مرزی در افغانستان شود.

206/201

کد خبر: 688843

وب گردی

وب گردی