قاچاق؛ سرچراغی لاله‌زار

با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر مقابله گسترده با معضل قاچاق سازمان‌یافته از مرزها تا سطوح مختلف عرضه، از ابتدای مهر طرح مقابله با قاچاق کالا در سطح بازار آغاز شد اما به علت برخی ناهماهنگی‌ها دچار وقفه گردید.

به گزارش ایسکانیوز ،در این طرح، برخی صنوف مثل لوازم خانگی، تلفن همراه و لوازم آرایشی و بهداشتی که بیش از دیگران احتمال تخلف در آنها وجود داشت در اولویت برخورد قانونی قرار گرفت. این در حالی است که برخی اصناف مثل بازار کالاها و تجهیزات الکتریکی در این زمینه زیاد مورد توجه قرار نگرفته اما در عمل به دلیل گستردگی محصولات اصطلاحا بازاری جذاب برای سودجویان و فعالان عرصه قاچاق شناخته می‌شود.

در این صنف گرچه اغلب فعالان شناخته‌شده و شناسنامه‌دار، فعالیت کاملا شفاف و قابل اعتمادی دارند اما خلأ قانون و برخی ناهماهنگی‌ها میان دستگاه‌های مسئول، باعث شده تا فعالیت سالم این افراد، زیر چتر تخلف بسیاری از سودجویان نادیده گرفته شود تا جایی که برخی می‌گویند قاچاق، سرچراغی لاله‌زار شده است.

کد رهگیری باید ادامه می‌یافت

محسن، یکی از فعالان اقتصادی در منطقه لاله‌زار تهران و بازار تجهیزات الکتریکی با اشاره به گستردگی کالاهای عرضه‌شده در بخش‌های مختلف بازار لوازم برقی گفت: یکی از نقاط ضعف اجرای قانون در این صنف را می‌توان در گستردگی کالاها و ابعاد کوچک آن دانست. بنابراین اگر واقعا به‌دنبال سلامت در بازار لوازم برقی هستیم لازم است روند ورود کالاها رصد و ثبت شود. این فروشنده تجهیزات الکترونیکی تاکید کرد: چند سال پیش طرح کد رهگیری یا شبنم برای کالاهای وارداتی در نظر گرفته شده بود که برخی اعلام کردند مشکلاتی دارد و آن را حذف کردند، در حالی که می‌توانستیم با رفع نقایص، از آن استفاده کنیم.

موازی‌کاری، عامل تخلف

از سوی دیگر، رضا فروشنده کالای برق فشار قوی در خیابان لاله‌زار گفت: طرح مقابله با قاچاق کالا بسیار طرح قابل دفاع و مناسبی است. اما مسئولان بهتر بود قبل از اجرایی کردن آن کمی از نظر فعالان صنفی نیز با خبر می‌شدند، چون موازی‌کاری باعث شده فعالیت قانونی با مشکلاتی مواجه شود. رضا تاکید کرد: بسیاری از نمایندگان انحصاری قطعات و تجهیزات که کاملا شفاف و سالم کار می‌کنند، برای ترخیص کالاهای خود با مشکل مواجه هستند و دائما با ارگان‌های مختلف برای ترخیص کالاهایشان در حال مذاکره‌اند و مدارک یا اسنادی ارائه می‌کنند. در حالی که این روند باعث خالی شدن بازار از برخی قطعات شده است.

وی با اشاره به کمبود قطعات در بازار افزود: این نکته درواقع پاشنه آشیل بازار سالم و شفاف شده است، چون سودجویان از نیاز بازار استفاده کرده و با شیوه‌های مختلف کالاهای غیرقانونی خود را روانه بازار می‌کنند و خرده‌فروشان هم چون سفارش دارند به ناچار مجبور هستند برای تامین نیازهای مشتریان خود این کالاها را عرضه کنند.

به اعتقاد این فعال صنفی، اگر مسئولان تصمیم گرفته‌اند معضل قاچاق در تمام اصناف ریشه‌کن شود ابتدا باید روند ورود کالاهای موردنیاز بازار را به صورت قانونی تسهیل کنند تا واردکنندگان بنام و شناسنامه‌دار بتوانند کمبودهای احتمالی بازار را تامین و پس از آن قاطعانه با متخلفان برخورد کنند.

شیوه‌های نوین تخلف

اعتمادزاده، دیگر فعال صنفی در بازار تجهیزات الکترونیکی با اشاره به تنوع کالایی بازار لوازم و تجهیزات الکترونیکی گفت: به‌طور کلی اغلب کالاهای ایرانی یا خارجی موجود در این بازار دارای نمایندگان مشخصی هستند که به هیچ عنوان سابقه خود را با تخلف خراب نمی‌کنند، اما در این میان دلال‌هایی وجود دارند که باعث رشد تصاعدی تخلف شده‌اند.

وی افزود: وقتی صحبت از قاچاق کالا و توزیع آن می‌شود نباید به یاد ترجمه نوستالژیک قاچاق در ذهن خودمان باشیم چون مدتی است کاملا این تخلف رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است. به عنوان مثال سودجویان، محصولات غیرقانونی خود را با کالاهای قانونی درهم می‌فروشند و از آنجا که ابعاد بسیاری از محصولات این صنف بسیار کوچک است، امکان بازرسی و کنترل همه آنها وجود ندارد.

اعتمادزاده تاکید کرد: پیمانکاران و تولیدکنندگان عمده، اهدافی کاملا مشخص برای سودجویان هستند، چون خریدهای کلی این دو گروه می‌تواند بهترین فرصت برای سودجویی آن گروه از واردکنندگان متخلف باشد. به این ترتیب که ارائه قیمت‌های ارزان به پیمانکاران و تولیدکنندگان تجهیزات الکترونیکی عاملی جذاب و تعیین‌کننده است.

توزیع قاچاق با کمک دستفروشان

از سوی دیگر بهرام، فروشنده لوازم الکتریکی نیز درباره چگونگی توزیع کالاهای قاچاق در بازار گفت: در برخی اقلام تخصصی به دلیل ضرورت اخذ تائیدیه‌های مختلف شاید قاچاق ممکن نباشد اما در بخش کالاهای معمولی با کاربرد خانگی هنوز هم معضل قاچاق وجود دارداین فعال اقتصادی افزود: در کالاهای ساده با کاربردهای خانگی معمولا فروشگاه‌ها متخلف نیستند بلکه زنجیره‌ای از عوامل تا رسیدن کالای قاچاق دست مشتری در کار است. به این صورت که کالاها از مناطق آزاد تجاری یا شهرهای مرزی به انبارهایی در تهران ارسال شده و پس از آن توسط دستفروشان مترو یا کنار خیابان در سطح وسیعی توزیع می‌شود.

به اعتقاد وی، انواع چراغ قوه، ابزارآلات، حشره‌کش‌های الکتریکی، شارژرها و ده‌ها قلم کالای دیگر جزو اصلی‌ترین موارد تخلف بوده که با شیوه توزیع خیابانی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد و بهتر است مسئولان که به دنبال سرنخ‌های تخلف هستند از این افراد کار را آغاز کنند.

برخورد با واحدهای غیرمجاز

احمد، از فعالان بازار لوازم برقی گفت: با نگاه دقیق به اغلب اصناف می‌بینیم گسترش غیراصولی و ورود افراد غیرمتخصص به این اصناف باعث افزایش تخلف شده است، چون غیرحرفه‌ای‌ها زودتر از دیگران منحرف می‌شوند. احمد تاکید کرد: برخی اصناف از دور برای سرمایه‌گذاری جذاب هستند و همین مساله باعث حضور برخی افراد که اندک سرمایه‌ای دارند، شده است. در حالی که تخصص و شناخت دقیق بازار، نکته تعیین‌کننده این بازار است، به همین دلیل وقتی نمی‌توانند به آرزوهای خود برسند به دنبال تخلف می‌روند.

این فعال صنفی معتقد است معمولا این صنوف دارای اقلامی ریز با تنوع بسیار بالایی هستند که سودجویان می‌توانند با استفاده از خلأهای موجود قانونی به نفع کسب‌وکار خود و به زیان منافع ملی کشور استفاده کنند. وی افزود: اولین گامی که مسئولان بخصوص اتحادیه‌ها می‌توانند زمینه کنترل قاچاق در سطح عرضه بردارند این است که واحدهای بدون پروانه را شناسایی و آنها را به سمت فعالیت قانونی هدایت کنند تا سرانجام روند حرکت کالا از مبادی ورودی به بازارهای توزیع قابل کنترل باشد.

402/602

منبع : جام جم

کد خبر: 688870

وب گردی

وب گردی