شماره هشتم فصلنامه نقد کتاب «میراث» منتشر شد

شماره هشتم فصلنامه نقد کتاب «میراث» با هدف معرفی و نقد کتاب‌ها و بررسی مسائل و مشکلات نشر کشور در این حوزه به صاحب امتیازی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی خانه کتاب، هشتمین شماره فصلنامه نقد کتاب «میراث» به سردبیری مجید غلامی جلیسه در بخش های «گفت‌وگو»، «نقد شفاهی»، «نقد مکتوب»، «نقد کوتاه»، «گوناگون»، «نقدنقد» منتشر شده است.

غلامی جلیسه، در «سخن سردبیر» به نقش دولت در احیای میراث اشاره کرده و نوشته است:« با کمال تاسف دولت ها طی سالیان گذشته، به جای حمایت از زیرساخت‌های میراث و یا ایجاد زیرساخت‌های لازم برای میراث، با حمایت‌های سطحی و مقطعی نتوانستند شرایطی مساعد برای رشد میراث مکتوب ایجاد نمایند. از همین باب است که اولا نهادهای مردمی کمی درخصوص حفظ، نگهداری و احیای میراث مکتوب طی این سال‌ها تشکیل شد؛ ثانیاً بسیاری از این نهاد‌ها نیز از طی طریق جای مانده و یا اگر تاکنون برجای مانده و مشغول فعالیتند، آن‌چنان کم فروغ گشته‌اند که بود و نبودشان توفیری نمی‌کند.

این در حالی است که با یک حساب سرانگشتی، دارای حدود 1000 سال میراث مکتوب هستیم؛ فقط در کتابخانه‌های ایران مشتمل بر حدود یک میلیون جلد نسخه خطی و میلیون‌ها برگ سند و عکس و ... موجود است. برخورد سطحی با این حجم از میراث مکتوب گران‌بها که هم سابقه ملی و هم سابقه مذهبی ما محسوب می‌شود بسیار ناراحت‌کننده و نگران‌کننده است. جای تأسف بیشتر آن که مهم‌ترین شکل حمایت از این میراث گران‌بها یعنی حمایت مردمی در جامعه ما نهادینه نشده و روز به روز شاهد زوال بیشتر این میراث در خانواده‌ها و خاندان‌های گوشه گوشه کشورمان هستیم.»

در بخش « نقد شفاهی» دو نوشته با عناوین «چاپ عکسی نسخه صحیفه سجادیه به خط کفعمی» (هاشمی پور، سید محمد حسین حکیم، نورالهیان، رحمتی، امیرخانی) و «کتاب های چاپی کمیاب فارسی، چالش های پیش رو»(مجید غلامی جلیسه، اولریش مارزلف، صدیقه سلطانی فر، علی بوذری) آمده است.

در بخش «نقد مکتوب» نیز «نکاتی درباره چاپ تصحیح دیوان ظهیر فاریابی» (محسن شریف صحی)، «معرفی و نقد کتاب نقد متن پژوهی مدرن» (آزاده شریفی)، «آغازی بر فهرست نگاری مخطوطات افغانستان، همراه با نقد کتاب«حکایت قرآن های ناپیدای افغانستان»» (محمد وفادار مرادی)، «میراث مشترک ایران و هند» (منوچهر آراسته)، «گنجی از گنجینه آستانه مقدس حضرت ابوالفضل العباس(ع) » (دکتر علی صادق زاده وایقان، سید اکبر طباطبایی وایقان، زهرا مدرسی)، «نگاهی به فهرستنامه کتابشناسی های ایران به همراه معرفی و بررسی و ارائه پیشنهاداتی جهت تکمیل و ویرایش اثر حاضر» (هما افراسیابی) و «مروری بر کتاب مکاتبات داخلی و خارجی عهد مظفرالدین میرزا ولیعهد » (فاطمه قاضیها) نقد شده‌اند.

در مقاله (میراث مشترک ایران و هند«کتاب های چاپی کهن فارسی و عربی شبه قاره در کتابخانه بزرگ آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره)») به قلم منوچهر آراسته، پژوهشگر کتب سنگی و خطی آمده است:« این مقاله به بررسی کتاب«فهرست میراث مشترک ایران و هند» نگارش علی صدرایی خویی می پردازد. کتاب شامل نسخه های چاپی کهن فارسی و عربی شبه قاره موجود در کتابخانه بزرگ آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) می باشد. ده جلد و هر جلد مشتمل بر پانصد نسخه است. این فهرست، نسخه های زبان فارسی و عربی را در بر می گیرد. کتابخانه های ایران علی الخصوص کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی(ره) دارای کتب چاپی کهن نایاب و کمیاب، مجموعه ای کم نظیر در موضوعات مختلف را فراهم آورده است. نظر به خدمات ارزنده چاپخانه ها در شبه قاره هند در زمینه گسترش و توسعه و تعمیم زبان و ادبیات فارسی، شناسایی و معرفی این نفایس دارای اهمیت به سزایی است».

هشتمین شماره فصلنامه «نقد کتاب میراث» با سردبیری مجید غلامی‌جلیسه در 218 صفحه و قیمت 10 هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

502502

کد خبر: 689228

وب گردی

وب گردی