فراهم بودن شرایط برای حضور فعال‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان چین در چارچوب همکاری‌های مشترک

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران و وزیر علوم و تکنولوژی چین در دومین روز سفر هیات عالی‌رتبه علمی و فناوری کشورمان به این کشور دیدار کردند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سورنا ستاری و وان گنگ، وزیر علوم و تکنولوژی چین در دومین روز حضور هیات عالی‌رتبه علمی و فناوری کشورمان در چین، با یکدیگر دیدار و درباره مباحث مختلف علمی و فناوری و همکاری‌های دوجانبه در این عرصه، گفت‌وگو کردند.

این دیدار پیرو تفاهم‌نامه ایجاد پارک فناوری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم و تکنولوژی جمهوری خلق چین است که در سفر سال گذشته رییس جمهوری این کشور به ایران به امضاء رسیده بود.

طرفین علاوه بر رایزنی درباره نحوه همکاری‌های علم و فناوری دو کشور، بر گسترش تبادل تجارب در این عرصه تاکید داشتند.

با توجه به تجارب چین در ایجاد پارک‌های فناوری مشترک با سایر کشورها و با عنایت به موفقیت‌های به دست آمده در پارک فناوری پردیس، موضوع ایجاد پارک فناوری‌های پیشرفته با مشارکت طرف چینی در خلال سفر رییس‌جمهوری این کشور در سال 1394 مطرح و توافقنامه آن امضاء شد و در ادامه با رایزنی‌های متعدد با وزارت علوم چین منجر به تنظیم تفاهم‌نامه همکاری در ایجاد پارک علمی در فاز توسعه پارک فناوری پردیس شد. این تفاهم‌نامه در سفر گذشته و در حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران و شی جی پینگ، رییس جمهوری خلق چین، وانگ یی وزیر امور خارجه چین به نمایندگی از وزارت علوم و تکنولوژی چین و دکتر سورنا ستاری ،معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران امضاء شد.

ترغیب شرکت‌های چینی به ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه و نیز انتقال فناوری در پارک مذکور از مزایای این همکاری است.

هیات عالی‌رتبه علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز از پارک فناوری Z-park در پکن بازدید کرد و قرار است از نمایشگاه نانو، انستیتوهای تحقیقاتی و پارک‌های فناوری به شهر صنعتی سوژو سفر کند.

آماده بودن شرایط برای حضور فعال‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان چین در چارچوب همکاری‌های مشترک

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین در ادامه بازدیدهای خود از مراکز علمی شهر پکن، امروز سه شنبه از مرکز بین‌ المللی فناوری «زی پارک» بازدید کرد و در جریان چگونگی فعالیت‌های آن قرار گرفت.

ستاری در این بازدید در گفت‌وگو با مسؤولان این مرکز گفت: ایران بر اقتصاد دانش‌بنیان تمرکز ویژه دارد و در راستای اجرای این سیاست‌ها آماده است همکاری خود را با مراکز علمی چین بیش از پیش توسعه دهد.

وی یادآور شد: در ایران 38 پارک علم و فناوری وجود دارد و بزرگترین استارتاپ‌ها در حوزه بیوتکنولوژی و ICT در منطقه خاورمیانه متعلق به ایران است.

ستاری همچنین اظهار کرد: به همین خاطر به دنبال تغییر مسیر اقتصاد کشور هستیم و تلاش داریم اقتصاد بر پایه نفت را به سمت اقتصاد دانش‌بنیان سوق دهیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: این فرهنگ جدید در دولت تدبیر و امید دکتر حسن روحانی به شکلی جدی دنبال می‌شود تا اجرایی شود.

وی همچنین از فراهم شدن تسهیلات و شرایط ویژه برای شرکت‌های علمی و فناوری و دانش‌بنیان از جمله معافیت‌های مالیاتی و وام در ایران خبر داد و به طرف چینی گفت: شرایط برای حضور فعال‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان چین در چارچوب همکاری‌های مشترک فراهم است.

«زنگ شیائو دونگ»، رییس مرکز بین‌المللی مجموعه فناوری «زد پارک» چین نیز با ابراز خرسندی از حضور هیات ایرانی در چین، از آمادگی مجموعه تحت پوشش خود برای گسترش همکاری‌ها با مرکز علمی و فناوری ریاست جمهوری کشورمان خبر داد.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هیات بلندپایه علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران از روز دوشنبه، 3 آبان ماه به کشور چین سفر کرده است و در نخستین روز علاوه بر دیدار معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان و رییس آکادمی علوم چین، از یک موسسه تحقیقاتی و یک شرکت های‌تک نیز بازدید کرد. این هیات قرار است در دو روز آینده از چند پارک تحقیقاتی، مرکز پژوهشی و شرکت دانش‌بنیان چینی نیز بازدید کند. این هیات شامگاه پنجشنبه هفته جاری به وقت محلی، شانگهای را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.

علی اصغر خاجی سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خلق چین، سعید شبستری رییس اداره دوم شرق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، علی‌مرتضی بیرنگ معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، نصرت‌ الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، مهدی صفاری‌نیا رییس پارک فناوری پردیس، ماشاءالله اخلاقی و سیداحمدرضا علایی طباطبایی مدیر کل دفتر تبادل فناوری معاونت امور بین‌الملل و تبادل فناوری، در این سفر، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری را همراهی می‌کنند.

منبع: ایسنا

108

کد خبر: 689480

وب گردی

وب گردی