دانشگاه آزاد البرز: تدوین پایان نامه غیر اخلاقی کذب محض است

دانشگاه آزاد اسلامی کرج در ارتباط با منتشر شدن اخبار کذب در درباره این واحد دانشگاهی جوابیه ای صادر کرد.

به گزارش ایسکانیوز، روز گذشته خبری با عنوان " در دانشگاه آزاد اسلامی کرج چه خبر است ؟ از رابطه جنسی انسان و حیوان گرفته تا ... " و نیز با عنوان " از پایان نامه های جنسی تا ... " از سوی چند خبرگزاری همسو با یکی از جریانات سیاسی منتشر شد که موجبات تشویش اذهان عمومی و برخی از مسئولین محترم را فراهم نمود .به همین منظور روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با مدیر گروه ادبیات انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی کرج مصاحبه ای کرده که توجه خوانندگان محترم را به آن جلب می نماییم.

علی بختیار مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز : موضوع این پایان نامه ای که برخی خبرگزاری ها به آن علاقمند شده اند چیست ؟

دکتر مرادی ، مدیر گروه ادبیات انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد واحد کرج : این پایان نامه به اخلاق و نظریه های غربی از نگاه یک نمایشنامه نویس مشهور غربی (ادوارد آلبی)درباره جایگاه انسانیت می پردازد و به شدت آنها را به باد انتقاد گرفته و پیش بینی می کند غرب در آینده ، انسانیت را به حیوانیت تبدیل خواهد کرد ؛ و این را هشدار بزرگی برای تمدن بشری می داند !

آیا در این پایان نامه مطلبی دال بر تایید فرهنگ منحط غربی وجود دارد ؟

- موضوع این پایان نامه نه تنها تاییدی بر ماهیت آنچه جامعه آمریکا و سایر جوامع غربی با آن دست به گریبان است نمی باشد بلکه در پی نشان دادن انحطاط این جوامع با ذهنیت پسا مدرن می باشد. در این پایان نامه هم نگرش انتقادی علمی حفظ شده است و هم مفهوم اشتباه برداشت انسان پسا مدرن به مفهوم والای کلمه انسان. در مفهوم کلمه hibridity که «پیوند» ترجمه شده است، موضوع پیوند غیراخلاقی و جنسی نبوده بلکه مفهوم جایگزینی خوی حیوانی بر انسان پسامدرن آمریکایی است که در نمایشنامه ها نیز نکوهیده شده است و حتی آن را باعث سقوط بلاشک جامعه غرب معرفی می کند؛ لذا پایان نامه حاضر جنبه ای انتقادی به از بین رفتن مفهوم انسانی و جایگزین شدن جنبه حیوانی به جای انسانی می داند.

در خصوص محتوای این پایان نامه بیشتر توضیح می دهید.

در این پایان نامه سه نمایشنامه از ادوارد البی مورد بررسی قرار گرفته است و در آن پایان اومانیست غرب به تصویر کشیده می شود. انسان غربی حیوانیت را در درون خود جای داده و پرسش پایان نامه این است که چگونه انسان مدرن غربی به این سرانجام رسیده است. در این سه نمایشنامه وجود حیوان ، در واقع ارتباط انسان های مدرن با یکدیگر ( که بی معنا و توخالی شدن فرهنگ و جامعه آن ها ) را بیان می کند. که در عنوان پایان‌نامه کلمه پیوند نیز به همین بهم‌ریختگی ارتباط های انسانی اشاره دارد. حیوان به صورت نمادین همان انسان غربی است که به ذلت و خواری رسیده است و کرامت انسانی را از بین برده است. در این جا مرز بین انسان واقعی و انسان پست شده مشخص می شود. انسانیت بازخوانی می گردد تا هویت والای آن یادآوری شود. غرب در فضای پسا انسان به سر می برد و کاملا از این هویت والا دور می شود.

- در این پایان نامه به سه نمایشنامه اشاره شد. توضیح مختصری در مورد این نمایشنامه ها و مطالب مورد نظر آنها می دهید؟

در نمایشنامه اول، شخصیت اصلی دچار انزوا گردیده و توان برقراری ارتباط با دنیای بیرون را ندارد چراکه در بند حیوانی شده است. این موضوع با حضور یک باغ وحش کوچک در کنار خانه آشکار می شود. این بحث ارتباط مستقیم با موضوع «رویای آمریکایی» دارد که دوران آن کاملا به شکست انجامیده است و نمایشنامه نویس آن را به خوبی بیان می کند. جدایی انسان از طبیعت و ذات خود بحران اصلی را ایجاد کرده است که این امر از خودبیگانگی انسان امروزی غرب را نشان می دهد. در نمایشنامه به موضوع آدمخواری اشاره می شود که وضعیت از خودبیگانگی به نوعی آدمخواری است. همین امر باعث شده انسان حیوانیت را در خود بیشتر کند تا از انسانیت منحرف شده خود فرار کند که در نهایت به پست‌ترین درجه حیوانیت می رسد. در نمایشنامه انسان به غیر از خود هرچیز دیگری را نفی می کند و همین نفی کردن او را به انحطاط می کشاند.

در نمایشنامه دوم یک زوج محور اصلی داستان هستند که از جامعه شهری فرار می کنند و عنوان نمایشنامه «فرار به دریا» گویای همین است. در فضای جدیدی که این زوج انتخاب می کنند ظلم به طبیعت اطراف خود را به خوبی نشان می دهد که در جامعه شهری در حال رخ دادن است. در این فضا هویت انسانی به خوبی آشکار می شود و اینکه چگونه با حیوان متفاوت است. این تفاوت در جامعه کاملا محو شده و به هم ریخته است.

در نمایشنامه سوم شخصیت اصلی یک معمار موفق است. او نمایانگر رشد صنعتی و تکنولوژی در غرب است و تنش او با تمدن غرب و طبیعت نشان داده می شود. این همان تراژدی غرب پساصنعتی است. در نمایشنامه شخصیت اصلی به خوی حیوانی روی می آورد و پایان انسانیت را می بیند. این تراژدی تمام هویت انسانی او را از بین می برد. زمانی که انسان نتواند نسبت به انسان دیگر نوع دوستی کند و توخالی گردد، در آن زمان به حیوانیت روی می آورد و در واقع خود نوعی حیوان شده است.

به طور کلی در آخر این پایان نامه به چه نتیجه ای می رسیم؟

نتیجه گیری پایان نامه این است که در نهایت اومانیسم غربی چیزی جز تبدیل انسان به موجودی با خوی حیوانی نیست و این استنباط نویسنده در تمامی سه نمایشنامه مورد بحث به یک نتیجه واحد می رسد: انسان غربی با توهم اومانیسم غربی که سال ها بر طبل آن می کوبد، تنها به چاه نیستی و فنا قهقرای ذلت خود می رسد.

با تشکر از فرصتی که فراهم نمودید در پایان سخن خاصی برای دانشجویان دارید؟

به دانشجویان توصیه اکید دارم به عنوان آینده سازان این کشور مطالعه، تحقیق و سنجیده عمل کردن را سرلوحه خود قرار دهند و سعی کنند در امور تخصصی و تحصیلی خود مطالعاتی فراتر از دروس ارائه شده در کلاس داشته باشند و با دیدی عمیق و فهمی چندجانبه به یادگیری مسائل بپردازند. از سوی دیگر از دانشجویان به عنوان قشر تحصیل کرده و فرهیخته جامعه کمترین انتظار ، پرهیز از سطحی نگری است و به عنوان آخرین توصیه به دانشجویان عرض می کنم که با حذر از قرار گرفتن در جایگاه قضاوت ناآگاهانه و ارائه نظر در اموری که تخصص یا درک کاملی از آن ندارند پرهیز نمایند و به هر شنیده یا دیده ای با نگاه پرسش گرانه و جستجوگرانه و محققانه بنگرند و تنها اشاعه دهنده و نشردهنده آن نباشند. برای همه جوانان میهن اسلامی بویژه دانشجویان آرزوی موفقیت و پیشرفت دارم.

108

کد خبر: 689510

وب گردی

وب گردی