آبگیری تالاب هورالعظیم امسال به 70 درصد خواهد رسید

در راستای تامین حق آبه تالاب هورالعظیم، دبی رودخانه کرخه که هم اکنون 130 متر مکعب بر ثانیه ثابت است از آبان ماه با رهاسازی بیشتر آب از پشت سد کرخه از سوی اداره آب و برق منطقه ای استان خوزستان تا 200 متر مکعب در ثانیه افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایسکانیوز،مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: در سال آبی 95-94، حدود یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب آب در مجموع وارد تالاب هورالعظیم شد.
احمد رضا لاهیجان زاده ادامه داد: در تابستان به دلیل دمای بالای 50 درجه منطقه و تبخیر آب شاهد افت میزان آب این تالاب بودیم اما هم اکنون با کاهش دمای هوا و اتمام فصل تابستان شاهد بهبود مجدد وضعیت آب تالاب هورالعظیم هستیم.
این مقام مسئول در استان خوزستان بیان داشت: انتظار می رود از آبان ماه با شروع بارندگی های منطقه شاهد وضعیت مطلوبتری در این تالاب باشیم.
او در ادامه گفت: پیش بینی می شود امسال در مقایسه با سال گذشته بخش بیشتری از این تالاب آبگیری شود، هر چند اخبار منتشر شده از هواشناسی حاکی از کاهش بارندگی های امسال در مقایسه با سال گذشته است.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان تاکید کرد: پیش بینی می شود تا پایان سال شاهد آبگیری کامل 70 درصد از تالاب هورالعظیم باشیم.
او گفت: با هماهنگی های انجام شده با اداره آب و برق استان خوزستان برای تامین حق آبه تالاب هورالعظیم، دبی رودخانه کرخه که هم اکنون 130 متر مکعب بر ثانیه ثابت است از آبان ماه با رهاسازی بیشتر آب از پشت سد کرخه تا 200 متر مکعب در ثانیه افزایش خواهد یافت.
لاهیجان زاده عنوان کرد: با توجه به اینکه در فصل زمستان و پاییز کشاورزی در منطقه صورت نمی گیرد، لذا تمام آب رودخانه کرخه به صورت مستقیم وارد تالاب خواهد شد.
مدیر کل اداره محیط زیست استان خوزستان گفت: این وضعیت ورود آب به تالاب هورالعظیم تا اسفندماه امسال ادامه خواهد داشت.
او اظهار امیدواری کرد: با تغییر الگوی کشاورزی در مزارع اطراف تالاب هورالعظیم شاهد احیای هر چه بیشتر این تالاب با حمایت جامعه محلی باشیم.


نقش موثر احیای تالاب هورالعظیم در کنترل ریزگردهای منطقه
این مقام مسئول در استان خوزستان در خصوص اثرات مثبت احیای تالاب هوراالعظیم پس از سالیان سال در منطقه گفت: جنوب تالاب به یکی از کانون های اصلی ریزگرد منطقه تبدیل شده بود که با احیای آن این معضل زیست محیطی برطرف شد.
او ادامه داد: با بازگشت مجدد حیات به تالاب هورالعظیم شاهد هجوم تعداد زیادی از پرندگان آبی به این تالاب هستیم.
او با اشاره به اینکه هر ساله ورود پرندگان به این تالاب از آبان ماه آغاز می شد، گفت: امسال به دلیل پرآب بودن تالاب، شاهد حضور پرندگان آبی از شهریور ماه در این تالاب بودیم که این امر موید احیای تالاب هورالعظیم است.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان در ادامه گفته های خود گفت: همچنین هم اکنون صید ماهی توسط بومیان منطقه در تالاب هورالعظیم رونق خاصی گرفته که همین امر اقتصاد و معیشت بومیان را متحول کرده است.
او یادآور شد: همچنین رطوبت به وجود آمده در منطقه ناشی از آبگیری تالاب هورالعظیم باعث کاهش ورود ریزگردهایی شده که از کشور عراق در اثر طوفان وارد کشور می شود.
لاهیجان زاده در ادامه با اشاره به تامین اعتبار 30 میلیارد تومانی از سوی وزارت نفت طی سال گذشته برای احیای تالاب هورالعظیم در استان خوزستان گفت: این وزارت خانه اقدام به ساخت 38 زیرگذر و پل در منطقه تالاب هورالعظیم کرده است که به این ترتیب ارتباط بین بخش های مختلف تالاب و حوضچه های آن که پیش از این مسدود بود، باردیگر برقرار شد.
او همچنین از افزایش دهانه های ورودی آب از رودخانه کرخه به مسیر تالاب با حمایت سازمان آب و برق منطقه ای استان خوزستان در راستای احیای این تالاب خبر داد.
تالاب هورالعظیم بزرگ‌ترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران محسوب می شود. این تالاب در مرز ایران و عراق واقع شده به طوری که حدود یک سوم این تالاب در ایران و مابقی آن در کشور عراق است.

703

کد خبر: 689571

وب گردی

وب گردی