زهره حاجیان - سید محمد صادق حسینی، فعال محیط زیست و وکیل دادگستری در گفتوگو با ایسکانیوز، درباره عوامل و دلایل تشکیل دهنده آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرها گفت: شهروندان و هموطنان در حال گذراندن فصل پاییز هستند و بسیاری از خود میپرسند آیا بازهم با آلودگی هوا مواجه خواهیم شد یا خیر؟
او در ادامه افزود: عوامل آلودگی هوا را باید از جنبههای مختلف بررسی کنیم. به عبارتی نباید به موضوع بنزین و درجه بندیهای آن متمرکز شویم. بنابراین همه عوامل و جنبهها را باید در دخیل بودن آلودگی هوا با یکدیگر مقایسه کرد.
حسینی با اشاره به اینکه عوامل متعددی در آلودگی هوای تهران و کلانشهرها نقش دارند، گفت: یکی از این دلایل کاهش بارندگی در فصل پاییز است اگر دقت داشته باشید در سالهای اخیر کشورمان بارندگی و بارش خوبی را مشاهده نکرده است. به این معنا که تغییرات اقلیمی هم در آلودگی هوا نقش دارند و تأثیرگذار هستند، متأسفانه ایران بخصوص شهر تهران از لحاظ بارندگی «فقیر» شده است.
این فعال زیست محیطی تأکید کرد: طبق استاندارد شهری به اندازه تعداد شهروند معین در واحد سطح باید یک فضای سبز داشته باشیم، اما آیا این استاندارد رعایت می شود؟و یکی از دلایلی است که آلودگی هوای تهران به یک فاجعه تبدیل شده است.
این وکیل دادگستری به قوانین ساختوساز و ایجاد واحد صنعتی اشاره کرد و گفت: بر اساس قوانین موجود؛ هر شخصیت حقوقی و حقیقیِ که قصد راهاندازی «واحدی صنعتی» را داشته باشد موظف به ایجاد فضای سبز و همچنین مهار یا مدیریت آلودگی شیمیایی حاصل از آن واحد صنعتی است. اما این اتفاق کمتر می افتد.
او قوانین موجود برای مقابله با آلودگی هوا و جلوگیری از تخریب فضای سبز را مناسب خواند وگفت: به عقیده من مشکل از قوانین نیست به عبارتی اگر قوانین درست، دقیق و بجا رعایت و اجرا شوند دیگر شاهد آلودگی هوا نخواهیم بود.
این حقوقدان به اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در حفظ و مراقبت از محیط زیست اشاره کرد و افزود: اصل 50 قانونی اساسی میگوید «در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید درآن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی میشود از این رو فعالیتهای اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.»
این فعال محیط زیست افزود: سهشنبههای «بدون خودرو» خیلی قشنگ است، اما چنین روزی در تهران شبیه به «جوک» میماند. جمعیت 20 میلیونی تهران چگونه و توسط چه ناوگان عمومی سالم جابه جا میشوند؟ چگونه می توان برای 20 میلیون نفر مسیر دوچرخه سواری ایجاد کرد؟
حسینی وضعیت حملونقل شهر تهران غیر استاندارد ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه خود وسائل حملونقل عمومی آلودگیهای فراوانی را برای شهروندان به وجود آوردهاند چراکه اکثر آنها غیراستاندارد هستند.
او توضیح داد: همه این موارد به علاوه بنزین در آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرها تأثیرگذار هستند به نوعی هر یک از آن دست به دست هم دادند تا آلودگی هوا به وجود بیاید.
این فعال زیست محیطی تأکید کرد: اگر با این روند فعلی پیش برویم حتما عُمر کشورمان کوتاه خواهد شد. متأسفانه باید بگویم که عمر تهران روز به روز کاهش پیدا میکند.
این وکیل دادگستری گفت: عدهای از مردم رئیس سازمان محیط زیست (معصومه ابتکار) را در ایجاد مشکلات زیست محیطی مقصر میدانند. یعنی میگویند اگر «ابتکار برود» محیط زیست کشور اصلاح میشود. من از این جماعت میپرسم فقط خانم ابتکار مقصر است؟
او در ادامه گفت: من مدافع خانم ابتکار نیستم و نمیگویم وی هیچ نقشی در آلودگی هوا و دیگر مشکلات زیست محیطی نداشته است، اما میدانم که رئیس سازمان محیط زیست مقصر اصلی نیست.
این حقوقدان در این باره توضیح داد: طبق قوانین قضایی ایران؛ هر مدیری نسبت به اتفاقاتی که در حوزه مدیریتش رخ میدهد مسئول بوده و باید پاسخگو باشد. ما همیشه به سراغ آخرین تبعات معضلات و مشکلاتی مانند محیط زیست (آلودگی هوا) میرویم و یقه او (سازمان محیط زیست) را میگیریم. در حالیکه هیچ توجهی به نقطه شروع تبعات مشکلات نداریم.
او در ادامه به تشریح نقاط معضلات زیست محیطی پرداخت و گفت: آیا وزارتخانههای نیرو، نفت، سازمان جنگلها، و... قصوری نکردهاند و تنها سازمان محیط زیست باعث ایجاد آلودگی هوا شده است؟
این فعال محیط زیست به تخریب جنگلها و درختان اشاره کرد و افزود: عدهای به راحتی و بدون هیچ واهمهای جنگل تراشی و جنگل خواری میکنند و به جای درختان اتوبان، سد، ساختمان، ویلا و... می سازند. اگر درختان و جنگلها تخریب نمیشدند قطعاً با مشکل ریزگردهای داخلی مواجه نبودیم.
حسینی تأکید کرد: جنگلها و درختان «رگهای» زمین به حساب میآیند و به راحتی جنگل ها تخریب می شوند یعنی با یک باد و نسیم «خاک« از زمین بلند میشوند و در نتیجه «ریزگردها» و انواع «آلودگیها» به وجود میآید.
105105