400 هزار معتاد در مراکز درمانی کشور در حال درمان هستند

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: به منظور مانایی درمان، حدود 400 هزار نفر معتاد به مواد مخدر در مراکز درمانی کشور بستری و در حال درمان هستند.

به گزارش ایسکانیوز، پرویز افشار در همایش علمی درمانگران اعتیاد که در سالن میلاد کرج در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه طرح جنت جایگزین نظام تشویق می شود، افزود: این طرح با اعمال نظر چندین کارشناس تدوین شده است.
وی خاطرنشان کرد: طراحی مراکز درمانی بیش از یک دهه پیش برای درمان سوء مصرف مواد سنتی شکل گرفته و اکنون با توجه به شرایط به سمتی می رویم که باید بر اساس مواد مخدر جدید اقدام و درمان متناسب را برنامه ریزی کنیم.
افشار با بیان اینکه در طرح های درمان اعتیاد سه شاخص مد نظر قرار دارد، گفت: مرگ و میر و شیوع بیماری های باز پدید و مانایی درمان مورد توجه است.
این مسئول اضافه کرد: اکنون 40 هزار نفر معتاد خیابانی و خرده فروشی در اجتماع ایجاد ناامنی کرده اند که اگر مراکز درمانی فعالیت نداشتند، شرایط به مراتب بدتر بود.
وی با اشاره به اینکه 450 نوع مواد مخدر جدید در دنیا وجود دارد، گفت: در ایران شرایط تا حدود بسیاری بهتر است چراکه بسیاری از این مواد در کشور وجود ندارد.
افشار به اهداف طرح جنت اشاره کرد و افزود: این طرح باید به تمامی استان و اقشار جامعه تعمیم داده شود به این دلیل که گستره پیشگیری از اعتیاد باید به خانواده ها و تمام اجزای جامعه برسد.
وی خاطر نشان کرد: بیش از 200 مرکز درمان اعتیاد در استان البرز وجود دارد که نیاز است با برنامه ریزی صحیح کارشناسان این مراکز به کانون های بیماری دسترسی پیدا کرده و خدمات کاهش آسیب ها را ارائه دهند.
این مسئول گفت: بر اساس منویات مقام معظم رهبری آسیب های اجتماعی مهمترین اولویت اقدامات کشور محسوب می شود بنابراین هر 6 ماه یک بار مسئولان مرتبط با این امر از آخرین اقدامات خود در این راستا گزارش می دهند.
وی افزود: طرح جنت به عنوان اقدامی اساسی و مهم از استان البرز به حضور مقام معظم رهبری ارائه خواهد شد.

402/105

کد خبر: 689872

وب گردی

وب گردی