درخواست دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی برای ظرفیت ۵ برابری!/اعتراض غیر انتفاعی ها به وزارت علوم

رییس اتحادیه موسسات و دانشگاههای غیرانتفاعی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر تعداد موسسات و دانشگاه‌های آموزش عالی به سرعت افزایش یافته و با رشدی قارچ گونه به 385 مورد رسیده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز؛ علی آهون منش با اشاره به دلیل افزایش صندلی خالی دانشگاه‌ها گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر تعداد موسسات و دانشگاه‌های آموزش عالی به سرعت افزایش یافته و با رشدی قارچ گونه به 385 مورد رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه در کشور احتیاجی به این همه موسسه نبود، ادامه داد: با این وجود بخشی از ظرفیتها به دلیل کاهش تعداد ورودی دانشجویان و ظرفیت جوان کشور خالی می ماند.

آهون منش اظهار داشت: از طرف دیگر در زمانی وزارت علوم توجه خود را به توسعه رشته های مختلف و جزئی تر شدن آنها جلب کرد و بعد از مدتی به این نتیجه رسید که احتیاجی به همه تخصصهای ریز وجود ندارد و یک رشته عام بهتر می تواند پاسخگوی نیازهای مملکت باشد.

وی افزود: لذا وزارت علوم شروع به ادغام و جمع رشته های تحصیلی کرد بعنوان مثال به جای رشته ریاضی عمومی، محض و کاربردی مجموع آنها تحت عنوان تنها یک رشته ریاضی مطرح شد.

آهون منش با اشاره به اعتراض دانشگاههای غیرانتفاعی به وزارت علوم در این خصوص بیان کرد: این مسئله باعث شد که مجموع تعداد دانشجویان مورد پذیرش هر رشته گرایش که مثلا حدود 300 نفر می شدند ناگهان به 60 نفر کاهش پیدا کنند چرا که با ادغام گرایش ها دیگر برای هرکدام تعداد پذیرش جدا نبود.

رییس اتحادیه موسسات و دانشگاههای غیرانتفاعی بیان کرد: بعد از اعتراض، وزارت علوم ظرفیتی حدود 40 نفری را به ظرفیت پذیرش قبلی اضافه کرد اما بازهم تعداد پذیرشها کمتر از قبل بود این در حالی است که تعداد دانشجویان ورودی دانشگاهها هم درسالهای اخیر کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بطور میانگین بیش از 50 یا 60 درصد ظرفیت دانشگاهها خالی است، عنوان کرد: به همین دلیل ما از سازمان سنجش و آموزش کشور خواستیم تا برای هرکدرشته به جای ظرفیت پیشین 2، 3 یا 5 برابر آن را اعلام کند تا ظرفیتی که مربوط به بخش خصوصی است و با سرمایه مردم ایجاد شده بتواند هزینه های خود را جبران کند.

آهون منش تصریح کرد: هرچند که سازمان سنجش درخواست ما را پذیرفت اما در این راستا اقدام کافی صورت نگرفت و با افزایش تنها دوبرابری ظرفیت هنوز هم بیشتر ظرفیت ها خالی مانده است.

101

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر: 689890

وب گردی

وب گردی