عسکری: قیام عاشورا در راستای بعثت و استمرار حرکت دینی پیامبر است

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: آنچه شیعه و سنی بر آن اتفاق نظر دارند، این است که قیام عاشورا با پرچمداری حضرت حسین (ع) در راستای بعثت و در استمرار حرکت دینی پیامبر(ص) به وقوع پیوسته و عامل مهم آن هم عنصر امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام علی عسکری، شب گذشته در سومین همایش قیام تاریخی امام حسین(ع) و عاشورا از دیدگاه اهل سنت که به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان برگزار شد، اظهار کرد: حدیث مشهوری از پیامبر اکرم(ص) در کتب معتبر سنی و شیعه نقل شده است که می‌فرمایند « حسین منّی وَ أنا مِن حسین»، حسین(ع) از من است و من از حسین هستم.

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: «قسمت اول این حدیث نیاز به توضیح زیادی ندارد، زیرا که حسین(ع) فرزند علی و زهرا و فرزند رسول خاتم است که مایه بهجت و سرور اوست و اینکه « حسن و حسین علیهما السلام سرور جوانان اهل بهشت هستند»، که در منابع اهل سنت هم زیاد نقل شده است.

وی ادامه داد: بخش دوم این حدیث که می‌فرماید «و من از حسین هستم» نیاز به دقت نظر دارد و اگر بخواهیم این قسمت از سخن را بررسی کنیم، باید رسالت و هدف بعثت پیامبر(ص) را در نظر بیاوریم. خداوند در آیه ۶۳ سوره مبارکه نحل، فلسفه بعثت را عبودیت و بندگی خدا و اجتناب از طاغوت بیان می‌فرماید و برای این هدف اصلی، اهداف بین راهی و مقدماتی هم وجود دارد که نیازمند به ذکر آنها در این مجال کوتاه نیستیم.

عسکری ادامه داد: آنچه که از منابع اهل سنت و شیعه استفاده می‌شود، این است که نهضت و قیام عاشورا با پرچمداری سید و سالاران شهیدان حضرت حسین(ع) در راستا و در استمرار بعثت پیامبر(ص) و برای حفظ آیین عزیزتر از جان او به وقوع پیوسته است و عامل مهم آن هم عنصر امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: امام حسین(ع) می‌فرماید تنها دلیل خروج و قیام من، اصلاح در میان امت جدم رسول خدا(ص) است و اینکه اراده کرده‌ام معروف گستری کنم و منکر زدا باشم. برای منکرزدایی گاهی لازم است خون بدهیم.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، افزود: محبت اهل بیت (ع) مختص شیعه نیست. اهل سنت هم اهل بیت(ع) را از خودشان می‌دانند و بزرگان بسیاری در اشعار و کتب خود به خاندان پیامبر(ص) عرض ارادت کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، علمای اهل سنت و تشیع سیستان و بلوچستان، فرمانداران استان، استادان دانشگاه، دانشجویان، نخبگان و علمای اهل سنت از کشور پاکستان در سومین همایش قیام تاریخی امام حسین(ع) و عاشورا از دیدگاه اهل سنت که به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان برگزار شد، حضور داشتند.

101

کد خبر: 689892

وب گردی

وب گردی