بازدید هیات عالی رتبه علمی و فناوری ایران از مهمترین قطب فناوری پیشرفته چین

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: هیات عالیرتبه علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در سومین روز سفر خود به جمهوری خلق چین، از شهرک علمی، تحقیقاتی، صنعتی سوژو به عنوان یکی از مهم ترین قطب های فناوری پیشرفته دنیا بازدید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری درباره برنامه های روز سوم سفر هیات عالیرتبه علمی و فناوری کشورمان به ریاست معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران به جمهوری خلق چین گفت: در سومین روز این سفر که به دعوت رییس آکادمی علوم چین صورت گرفته است، بازدید از شهرک علمی، تحقیقاتی، صنعتی سوژو در دستور کار دکتر ستاری و هیات همراه قرار داشت.

وی افزود: شهرک علمی، تحقیقاتی، صنعتی سوژو در 100 کیلومتری در حومه شهر شانگهای چین قرار دارد و یکی از مهم ترین قطب های فناوری پیشرفته دنیا محسوب می شود.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در این باره ابراز کرد: شهرک علمی، تحقیقاتی، صنعتی سوژو از جمله پروژه های زیرساخت توسعه فناوری است و در طول 22 سال و در 278 کیلومتر مربع ساخته شده است که به کمک سنگاپوری ها ساخته و رشد یافته است. با بهره مندی از تجارب این پارک علمی و فناوری، چند شهر صنعتی و فناوری دیگر در چین ایجاد شد. شایسته یادآوری است که یک هیئت سنگاپوری که در راس آن مشاور نخست وزیر سنگاپور قرار دارد، همین فرآیند همکاری را با کشور ما آغاز کرده است.

وی افزود: بر همین اساس، بهمن ماه سال گذشته، در دیدار رئیس شورای توسعه اقتصادی و نوآوری سنگاپور با دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در تهران، طرفین در آن دیدار بر گسترش همکاری های های علم و فناوری تاکید کرده بودند.

پرویز کرمی در ادامه توضیح داد: خردادماه سال گذشته نیز، مرکز نانو ایران - چین در شهرک علمی، تحقیقاتی، صنعتی سوژو با حضور معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان و مسوولان چینی افتتاح شده بود. همچنین در این مراسم تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد فناوری نانو و مرکز نانوپولیس باهدف توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه فناوری نانو بین دو کشور ایران و چین امضا شده بود.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری درباره روند این همکاری ها بیان کرد: این همکاری ها، به منظور کمک به پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان ایرانی برای صدور کالای دانش بنیان ایرانی و افزایش همکاری های بین المللی در عرصه فناوری شکل گرفته است و با سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان و هیئت عالی رتبه علمی و فناوری به چین، این همکاری ها، وارد مرحله جدید و فعال تر می شود.

وی درباره سایر برنامه های روز سوم حضور هیات عالی رتبه علمی و فناوری در چین ابراز کرد: بازدید از مرکز آموزشی و نوآوری SEID انجام شد و بازدید از پارک های علم و فناوری SINANO ،Nanopolis و Biobay که در شهرک صنعتی، علمی و تحقیقاتی سوژو قرار دارند، از دیگر برنامه های روز سوم هیات ایرانی بود. همچنین امروز از نمایشگاه مهم و بین المللی CHINano نیز توسط دکتر ستاری و هیئت همراه بازدید و درباره همکاری های مشترک گفت وگو صورت گرفت.

به گفته دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، در نمایشگاه چاینانو، 9 شرکت دانش بنیان ایرانی فعال در حوزه فناوری نانو نیز حضور دارند.

امضای قرارداد برای فروش 105 قلم تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران

پرویز کرمی همچنین خبر داد: در حاشیه بازدید از نانوپلیس، یک قرارداد به امضا شرکت دانش بنیان ایرانی «توانا» و یک شرکت چینی برای فروش ١٠٥ قلم تجهیزات ازمایشگاهی ساخت ایران ، با حضور دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری هیئت عالیتربه ایرانی علمی و فناوری امضا شد. همچنین یک تفاهم نامه به منظور همکاریهای دوجانبه و صادرات تجهیزات نانو ایرانی بین ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و پارک علمی و فناوری نانوپلیس به امضا رسید.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: این تفاهمنامه با هدف ایجاد بازار برای شرکت های دانش بنیان ایرانی و کمک به صادرات منعقد شده است.

وی همچنین درباره برنامه های روز چهارم و آخر هیئت ایرانی در چین، ابراز کرد: این هیئت قرار است فردا (پنجشنبه) از چند مرکز تحقیقاتی و شرکت دانش بنیان چینی و همچنین از انستیتوsibet که در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی فعالیت می کند، بازدید شود. این انستیتو در ٢٠٠ کیلومتری شانگهای قرار دارد. مد پارک (med park) که در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی در منطقه سوژو واقع است نیز از دیگر مراکزی است که معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و هیئت همراه، از آن بازدید خواهند کرد.

براساس این گزارش، هیئت بلندپایه علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران از روز دوشنبه 3 آبان ماه به کشور چین سفر کرده است و در نخستین و دومین روز دیدار دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان و رییس آکادمی علوم چین و همچنین دیدار وی با وزیر علوم و تکنولوژی چین انجام شد. این هیئت شامگاه پنجشنبه هفته جاری به وقت محلی، شانگهای را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.

علی اصغر خاجی سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خلق چین، سعید شبستری رییس اداره دوم شرق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، علی‌مرتضی بیرنگ معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، نصرت الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی، مهدی صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس، ماشاءالله اخلاقی و سیداحمدرضا علایی طباطبایی مدیر کل دفتر تبادل فناوری معاونت امور بین‌الملل و تبادل فناوری، در این سفر، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری را همراهی می کنند.

103

کد خبر: 690031

وب گردی

وب گردی