دولت نقش کلیدی را در سودآوری شرکت ها ایفا می کند

مدیر عامل سبدگردان سرمایه ایرانیان گفت: با توجه به اینکه قیمت گذاری دولت در سودآوری شرکت ها بسیار تاثیرگذار است بنابراین دولت در این زمینه نقش به سزایی را ایفا می کند.

سید مصطفی صفاری، مدیر عامل سبدگردان سرمایه ایرانیان در گفت و گو با ایسکانیوز درباره وضعیت بازار سرمایه در ماه های پایانی سال گفت: برخی اتفاقات مثبت در نیمه دوم سال جاری در حال رخ دادن است که این امر بر روند بازار سرمایه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

صفاری به سیاست های انبساطی دولت اشاره کرد و گفت: بحث سیاست انبساط پولی و نیز کاهش نرخ بهره با مقاومت بانک‌ها مواجه شده که به طور حتم می بایست راهکاری جهت اصلاح آن اتخاذ شود و لازم به ذکر است که در صورت عملیاتی شدن کاهش نرخ بهره، هزینه‌ مالی شرکت‌ها با روند نزولی همراه می شود.

مدیر عامل سبدگردان سرمایه ایرانیان با اشاره به بحث فریز نفتی و همچنین افزایش قیمت نفت گفت: این عوامل باعث می‌شود تا روند شرکت‌های وابسته به نفت مانند شیمیایی، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها مثبت شود و همچنین با توجه به اجرایی شدن توافقات خودرویی در نیمه دوم سال جاری به طور قطع روند بازار در این صنعت رو به بهبود خواهد رفت.

به گفته صفاری، در صورتی که نفت به 60 دلار برسد بر صنایع شیمیایی‌، پتروشیمی‌ و پالایشگاه‌ها تاثیر مثبت دارد.

مدیر عامل سبدگردان سرمایه ایرانیان با اشاره به اینکه دولت در نیمه دوم سال، اهداف اقتصادی را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است، گفت: طی چند روز گذشته هیات دولت اعلام کرد که اقتصاد می بایست از شعار به عمل تبدیل شود و نرخ به طور حتم کاهش یابد.

وی درباره صنایع برتر در نیمه دوم سال جاری گفت: در صورتی که نرخ بهره کاهش پیدا کند به طور قطع مسکن از رکود خارج خواهد شد که این امر به طور مستقیم در بخش مسکن یا هزینه های عمرانی تاثیر می گذارد و بر روی صنایع سیمان، کاشی، سرامیک موثر خواهد بود.

صفاری درباره راهکارهای موجود جهت بهبود بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه بازار سرمایه به عنوان یکی از بازارهای اقتصادی محسوب می شود و بازارهای زیادی به عنوان بازار رقیب وجود دارد اما کاهش نزخ بهره اثر مستقیم بر روی این بازار می گذارد، در صورت کاهش نرخ بهره توسط دولت و اجرای آن به طور قطع شاهد رونق بازار سرمایه و نیز اقتصاد کشور خواهیم بود.

مدیر عامل سبدگردان سرمایه ایرانیان نقش دولت جهت بهبود روند بازار سرمایه را اینگونه بیان کرد: با توجه به اینکه قیمت گذاری دولت در سودآوری شرکت ها بسیار تاثیرگذار است بنابراین دولت در این زمینه نقش به سزایی را ایفا می کند زیرا دولت نقش کلیدی را در صنایع، قیمت گذاری و همچنین سودآوری شرکت ها دارد.

وی وضعیت بازار سهام در سال جاری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: با توجه به اینکه سال گذشته هنوز برجام اجرایی نشده بود و تنها در حد مذاکرات بود و بر روند بازار بسیار تاثیرگذار بود اما در حال حاضر توافقات در راستای برجام به امضا رسیده و تنها اجرایی شدن آن به تاخیر افتاده است.

صفاری در پایان خاطرنشان کرد: افزایش 30 درصدی قیمت سهام شرکت ها در اوایل سال جاری به دلیل تاثیر برجام و همچنین کاهش نرخ سود بانکی بوده است اما در حال حاضر به دلیل اینکه کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اجرایی نشده بازار سهام به حالت بلاتکلیف است و با ضعیت ثابتی همراه نیست.

602/401

کد خبر: 690126

وب گردی

وب گردی