رسولی: وزرای پیشنهادی موفق به کسب رأی اعتماد خواهند شد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه وزرای پیشنهادی دولت تجربه موفق کار اجرایی داشته‌اند، گفت: با توجه به تغییر فضای مجلس دهم نسبت به مجلس پیشین، این وزرای پیشنهادی موفق به کسب رأی اعتماد خواهند شد.

به گزارش ایسکانیوز، حسن رسولی اظهار کرد: این سه وزیری که دولت پینشهاد کرده در گذشته هم افراد مورد اعتماد روحانی بودند و به عنوان چهره‌های نزدیک به رئیس جمهور به مجلس معرفی شده بودند، بنابراین به نظر می‌رسد در نحوه گزینش وزرای جدید، تغییری در نگاه رئیس جمهور نسبت به سال 92 ایجاد نشده است.

وی با اشاره به اینکه انتخاب این افراد به عنوان وزیر همان نگاه سال 92 رئیس جمهور را تداعی کرده و تداومش را نشان می‌دهد، تصریح کرد: بنابراین می‌توان گفت تغییری در نوع نگاه رئیس جمهور برای اعمال حق خود در معرفی وزرا به مجلس ایجاد نشده است.

این عضو بنیاد امید ایرانیان با اشاره به فضای مجلس دهم در مقایسه با مجلس پیشین، اظهار کرد: این مجلس به لحاظ جهت‌گیری کلی تفاوت قابل توجهی با مجلس نهم دارد. رییس مجلس تحت تأثیر تحولات چهار پنج ساله اخیر کشور، تمایل به همکاری با رئیس جمهور را ابراز می‌کند. از سویی ترکیب هیأت رییسه نیز متفاوت شده و فراکسیون‌های فعال مجلس دهم نیز با صف‌بندی‌های مجلس قبلی متفاوت است. بنابراین به طور نسبی مجلس دهم در مقایسه با مجلس نهم، تفاوتی در نحوه همراهی با رئیس جمهور دارد و شاید همین تفاوت یکی از استدلال‌های رئیس جمهور و حلقه مشاورانش در معرفی مجدد این سه وزیر مجلس باشد.

رسولی در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: عده‌ای از نمایندگان وابسته به جبهه پایداری در مجلس دهم استناد می‌کنند که چرا سه وزیری که در مجلس قبلی رأی نیاوردند دوباره معرفی شدند که البته این استدلال آنها با تغییر فضای روابط دولت و مجلس دهم، استدلال محکمی نیست. به طور مثال آقای مطهری در مجلس قبلی مورد حمله و مخالفت سیاسی اکثریت مجلس قرار داشت اما خوشبختانه امروز در جایگاه نایب رییسی ایفای نقش می‌کند.

وی همچنین تأکید کرد: پیام دیگر معرفی این سه وزیر این است که آنها فقط برای کمتر از یک سال آینده معرفی نمی‌شوند و به احتمال بسیار زیاد در کابینه دوم رئیس جمهور نیز عضویت خواهند داشت.

رسولی در ادامه اظهار کرد: طرفداران دولت باید با این باور که حق رئیس جمهور است که همکاران خود را انتخاب کند، حمایت خود را از رئیس جمهور ادامه دهند تا این وزرا در مجلس رأی بیاورند. البته اگر رئیس جمهور و تیمش اگر هماهنگی نزدیک‌تری با فراکسیون امید و طرفداران خود در مجلس داشت و همگرایی مناسب‌تری ایجاد می‌کرد، قطعاً این وزرا با رأی بالاتری مورد تأیید قرار می‌گرفتند. با این وجود پیش‌بینی من این است که هر سه وزیر پیشنهادی موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس بشوند.

رسولی در مورد تجارب کاری دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: وی یکی از نیروهای شناخته شده و مجرب در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه دفاعی و آموزشی است که ممکن است برای فرهنگیان کمتر شناخته شده باشد اما برای نخبگان جامعه شناخته شده است و دارای نظریه و طرح و برنامه مشخصی است. به خصوص اینکه با تأسیس و اداره موفقیت‌آمیز مدارس مفید،‌ آشنایی خوبی با حوزه تعلیم و تربیت دارد.

وی در مورد سلطانی‌فر نیز اظهار کرد: وی هم رشته تحصیلی و هم سوابق مدیرتی مرتبطی دارد و در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اجرایی و سیاسی مسئولیت داشته و با حوزه ورزش و جوانان به صورت تئوریک و عملیاتی آشناست و گزینه مناسبی برای وزارت ورزش است.

این عضو بنیاد امور ایرانیان در پایان درباره سوابق کاری صالحی امیری گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز گفت: وزارت فرهنگ با تحصیلات آکادمیک صالحی امیری مرتبط است و وی تجارب خوبی در حوزه اطلاعات و امنیت کشور دارد که می‌تواند از این تجربه در مدیریت وزارت فرهنگ استفاده کند. صالحی امیری طی این سه سالی که در کتابخانه ملی مسئولیت داشته کارنامه ضعیفی نداشته است.

202/201

کد خبر: 690250

وب گردی

وب گردی