تنها راه نجات پتروشیمی‌ها تولید گریدهایی با حاشیه سود بالاتر است

هفته گذشته وزارت نفت با ارسال مصوبه‌ای توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارز خوراک مایع صنایع پتروشیمی را آزاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اتاق تهران ،بر اساس مصوبه جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران که به‌تمامی پالایشگاه‌های نفت خام کشور ابلاغ‌شده است، قیمت فروش خوراک مایع موردنیاز صنایع پتروشیمی شامل انواع نفتا، گاز مایع، پنتان و آلکیل بنزن خطی LAB Linear alkyl benzeneبه‌جای محاسبه با ارز مبادله‌ای با ارز آزاد محاسبه خواهد شد.

آنچه در این میان مسلم است، این است که این اقدام دولت در جهت یکسان‌سازی ارز بوده است. اما مسلماً با نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به‌خصوص خوراک‌های مایع، پتروشیمی‌ها قطعاً دچار زیان می‌شوند و از آن‌طرف هم به دلیل حاشیه سود از بین رفته در بازار جهانی انعطاف‌پذیری‌مان را از دست خواهیم داد.

البته واحدهای پتروشیمی باید ازلحاظ فنی بررسی کنند تا گریدهایی با حاشیه سود بالاتر تولید کنند یا کارایی مجمتع‌هایشان را بالا ببرند. اگر امکان برگشت قیمت خوراک به قبل نباشد تنها راه این است که روی قیمت تمام‌شده کار کنند و کارایی را بالا ببرند. البته این موضوع قابل‌مذاکره است، می‌شود صحبت کرد. به‌هرحال پتروشیمی‌ها سرمایه‌های کشور هستند و زیان‌ده شدن آن‌ها به نفع اقتصاد نیست. به همین جهت شاید لازم باشد یارانه پرداخت شود و یا از راه‌های مالیات منافع را بردارند.

این مساله احتمالاً صنایع پایین‌دستی را هم درگیر می‌کند. البته که قبلاً هم پتروشیمی‌ها محصولات را با نرخ آزاد می‌فروختند، بنابراین این مساله درفروش آن‌ها تأثیر ندارد در خرید مشکل‌ دارند. همیشه هم یکی از اعتراضات صنایع پایین‌دستی به پتروشیمی‌ها این بود که چرا آن‌ها خوراک را باقیمت ارز مبادله‌ای می‌خرند اما محصولات را باقیمت نرخ آزاد می‌فروشند.

به‌هرحال حالا یکی از راهکارهای نجات پتروشیمی‌ها این است که گریدهای محصولات و تکنولوژی‌ها را بالا ببرند. آن‌ها شاید در بعضی لحاظ به سرمایه‌گذاری احتیاج داشته باشند تا با یکسری گریدهایی که حاشیه سود بالاتری دارند این تفاوت نرخ را پوشش دهند.

در بعد سرمایه‌گذاری هم به‌تازگی شرکت توتال همکاری در سرمایه‌گذاری در پتروشیمی‌های ایران را اعلام کرده است. به‌هرحال شرکت‌های بین‌المللی واحدهای R&D قوی دارند و می‌توانند با تکنولوژی جدید و آوردن تکنولوژی‌های به‌روز این فرایندها را کوتاه‌تر کنند و یا محصولات باکیفیت و با گرید خاصی تولید کنند تا زیان شرکت‌ها از باب نرخ ارز آزاد را پوشش دهند.

402/602

کد خبر: 690335

وب گردی

وب گردی