تبعات محاسبه نرخ ارز آزاد خوراک بر صنعت پتروشیمی

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: با توجه به اینکه هنوز تک نرخی شدن ارز در اقتصاد اتفاق نیفتاده است اجرای این تصمیم آثار جانبی را بر صنعت پتروشیمی و کل زنجیره تولید این صنعت به دنبال دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، فریبرز کریمایی - قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی درباره محاسبه نرخ خوراک مایع پتروشیمی ها بر مبنای نرخ ارز آزاد گفت: دولت درصدد تک نرخی کردن ارز در اقتصاد است و به طور قطع محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی ها بر مبنای ارز آزاد نیز یکی از قدم هایی است که در راستای تک نرخی شدن ارز توسط دولت برداشته شده است.

این مقام مسول در انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره تبعات اجرای این تصمیم گفت: با توجه به اینکه هنوز تک نرخی شدن ارز در اقتصاد اتفاق نیفتاده است اجرای این تصمیم آثار جانبی را بر صنعت پتروشیمی و کل زنجیره تولید این صنعت به دنبال دارد.

وی درباره اینکه تاثیر این تصمیم بر صنعت پتروشیمی مثبت یا منفی است، گفت: مثبت یا منفی بودن تصمیم بستگی به وضعیت شرکت های پتروشیمی دارد.

به گفته کریمایی گروهی از شرکت های پتروشیمی که نرخ خوراک آنها مایع است به طور کلی از حاشیه سود اندکی برخوردارند که این حاشیه سود کم نیز از مابه تفاوت نرخ ارز دولتی و ارز آزاد در محاسبه نرخ خوراک به دست می آید که با تصمیم جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی این حاشیه سود ناچیز نیز حذف می شود. بنابراین چنین اتفاقی می تواند برای این شرکت ها نگران کننده باشد.

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در ادامه به شرکت های پتروشیمی اشاره کرد که بخشی از خوراک آنها مایع است و گفت: هرچند این شرکت ها آسیبی از این تصمیم نمی گیرند اما با توجه به افزایش نرخ خوراک، بهای تمام شده آنها نیز افزایش یافته و به صنایع پایین دستی آسیب می زند.

کریمایی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره پیگیری انجمن و اعلام اثرات منفی این تصمیم بر صنعت گفت: هنوز این تصمیم داغ است و به قول معروف دست را می سوزاند و برای پیگری تبعات آن زود است اما به طور قطع ما درحال بررسی اثرات و پیگیری آن هستیم.

کریمایی تصریح کرد: به طور حتم انجمن، مذاکره و مکاتبه با مراجع ذیصلاح خواهد داشت و مثل همه مسایل پیگیری های لازم انجام می گیرد.

بر اساس این گزارش ،احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن کارفرمایی مجتمع‌های پتروشیمی گفت: از روز سه‌شنبه چهارم آبان ماه نرخ خوراک مایع و نفتا مجتمع‌های پتروشیمی براساس نرخ ارز آزاد محاسبه می‌شود.

بر اساس این گزارش، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با ابلاغیه‌ای به 9 پالایشگاه نرخ محاسبه 20 قلم فرآورده ویژه این شرکت‌ها را بر اساس نرخ ارز آزاد برای آبان ماه به مدت نامحدود اعلام کرده بود.

این در حالی است که هنوز نرخ خوراک و مواد اولیه مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی تغییر جدیدی نداشته است.

101/401

کد خبر: 690454

وب گردی

وب گردی