ناصر تقوایی: با گذشته خود به خوبی مواجه نشده ایم/ اصغر فرهادی:شگفت انگیز ترین خبر برای اهالی سینما این است که  تقوایی و بیضائی فیلم بسازند

آیین تجلیل و رونمایی از 3 فیلم ناصر تقوایی امروز 8 آبان در موزه سینما برگزار شد. 

به گزارش ایسکانیوز، مراسم رونمایی از فیلمهای تمرین آخر، تعزیه و کشتی یونانی ساخته ناصر تقوایی در موزه سینما برگزار شد. در ابتدای این مراسم پری صابری مدرس و کارگردان تئاتر در حالی که هیجان زده بود درباره ناصر تقوایی گفت: من بسیار هیجان زده هستم زیرا با سینمای ناصر تقوایی زندگی کرده ام. سینمای مولفی که ایشان پایه گذاری کردند همه حرفها را زد. تقوایی برای من شخصیتی بزرگ بود همیشه در دل من جا دارد امیدوارم کاری که ایشان انجام می دهد الگو باشد. او پله پله پایین نیامد در جایی متوقف شد که اوج کارش بود.
در ادامه مراسم، کلیپی پخش شد که در آن هنرمندان مختلفی درباره ناصر تقوایی صحبت کردند. یکی از درخواستهایی که هنرمندان از ناصر تقوایی داشتند این بود که او دوباره فیلم بسازد. جعفر پناهی هم یکی از کارگردانانی بود که تصویر او در این کلیپ پخش شد.
در ادامه مراسم خسرو نشان که تهیه کننده دو فیلم تعزیه و تمرین آخر است به روی صحنه آمد و گفت: رفتن محمدرضا رستمی خبرنگار فرهنگی را تسلیت می گویم. امروز تولد او بود و او به ناصر تقوایی علاقه بسیاری داشت.

نشان ادامه داد: سال 83 قرار بود که پرونده ثبت جهانی تعزیه برای یونسکو آماده شود همکارانمان در مرکز هنرهای نمایشی کار تهیه مستندات تعزیه را انجام می دادند. یونسکو بعد از چند دهه ثبت آثار ملموس رویکردی داشت برای ثبت آثار ناملموس.
نشان افزود: پیش از این ناصر تقوایی اربعین را ساخته بود برای همین تصمیم گرفتیم که ساخت دو فیلم درباره تعزیه را به او بسپاریم همه چیز با دیدار ایشان شروع شد. پس از آن در فاصله کوتاهی تقوایی نسخه فیلمنامه را برای من آورد. برایم بسیار عجیب بود که چگونه می شود در این فاصله کوتاه نسخه ای درباره تعزیه بنویسد اما هر موضوعی را به ناصر تقوایی می دادید در کوتاهترین مدت آماده می کرد. تصویربرداری فیلم نیز یک هفته بعد شروع شد.
در ادامه مراسم، بخش هایی از فیلمنامه ناخدا خورشید که ناپدید شده بود توسط محمد حیدری ، مدیرعامل موزه سینما به تقوایی اهدا شد. این بخش ها شامل صفحه 99 تا 125 فیلنامه ناخدا خورشید بود.
پس از اهدای بخشی از فیلمنامه ناخدا خورشید به ناصر تقوایی کلیپ کوتاهی از اصغر فرهادی پخش شد که آن را از اسپانیا به مناسبت این مراسم فرستاده بود. اصغر فرهادی درباره ناصر تقوایی گفت: صحبت کردن درباره شما هم سخت است و هم ساده. ساده است به این دلیل که نام هر کدام از فیلم های شما آورده شود همه حداقل یکی از آنها را دیده است و سخت است چون شما شخصیتی ویژه ای دارید و شبیه هیچ کسی نیستید در میان فیلمسازانی که امروز کار میکنند نسبت به نسلهای قبلی هنرمندان کمتری را داریم که مثل شما غیر از سینما و تئاتر درباره هنرهای دیگری نیز اطلاع داشته باشند. شما علاوه بر سینما و تئاتر درباره تاریخ هم اطلاعات کافی را دارید.
فرهادی افزود: از ویژگی های دیگر تقوایی این است که آثار او اگرچه کلاسیک هستند اما یک نوع نوگرایی دارند ویژگی دیگر تقوایی دقت ایشان در همه زمینه هاست که برای ساخت یک اثر هنری لازم است.
کارگردان فیلم فروشنده ادامه داد: یک حسرت دارم و آن هم این است که در این سالها فیلمی درباره تاریخمان کمتر دیده ام و اگر قرار بود اگر کسی فیلمی در اینباره بسازد و بدون اغراق و دروغ باشد قطعاً باید ناصر تقوایی آن فیلم را می ساخت .
آرزو می کنم که برای تقوایی فضایی فراهم شود و به زودی خبر شروع کار جدیدی را از ایشان بشنویم. فکر می کنم شگفت انگیز ترین خبر برای اهالی سینما در این زمان این است که ناصر تقوایی و بهرام بیضائی فیلم بسازند زیرا من و امثال من با دیدن فیلم های ایشان به سینما علاقمند شدیم . آقای ناصر تقوایی بابت تحمل و بردباریتان از شما سپاسگزارم.
پس از پخش صحبت های اصغر فرهادی کیوان کثیریان که به عنوان مجری برنامه حضور داشت نام تعدادی از عوامل فیلمهای ناصر تقوایی را عنوان کرد که تعدادی از آنها در سالن حضور داشتند. بهروز معاونین، خسرو نشان، اصغر شاهوردی، مرضیه وفامهر، محسن تقوایی از جمله این افراد بودند.

در پایان مراسم ناصر تقوایی در میان تشویق حاضران در سالن سخنانی را ایراد کرد. او گفت: امروز تا پیش از ظهر نمیدانستم که قرار است در این مراسم حضور داشته باشم نظر همه شما را می دانم نه فقط در مورد خودم بلکه نسبت به هر کسی که در این مملکت خوب کار می کند در زندگی همه چیز امکانپذیر است و همین باعث می شود که هنر زبان تازه ای پیدا کند و هیچگاه کهنه نشود هنر نوشتن وابسته ترین چیز به انسان است.

او ادامه داد اوایل انقلاب میخواستند تعدادی از فیلمها و کتابها را بسوزانند من به جایی که قرار بود این کار را انجام دهند رفتم و متوجه شدم تعدادی از فیلم های من هم در میان آثاری که قرار است سوزانده شوند قرار دارد چاهی هم در آن اطراف بود که قرار بود فیلم ها و کتاب ها را در آنجا بریزند من آنها را از این کار منصرف کردم و توانستم بخشی از فیلم ها را نجات دهم. من حتی نگذاشتم یک کتاب را ببرند. یک دوره ای این خطر سینمای ما را تهدید کرد که بسیاری از آثار خوب سینمایی از بین بروند.

او ادامه داد چرا هرگاه تغییری در این مملکت رخ می دهد چیزهایی را خراب می کنیم که اتفاقا آنها آثار خوبی هستند گاهی میشنویم که حتی میخواهند کلنگ بردارند و تخت جمشید خراب کنند. ما متاسفانه با گذشته خود به خوبی مواجه نشده ایم گذشته بیشتر به ما آموزد تا آینده. در واقع آینده هنوز نیامده است و برایمان نامعلوم است.
تقوایی افزود: سعی کنیم تا جایی که میتوانیم هنری در خطر است جلوی نابودی آن بایستیم هیچکس حق ندارد جلوی کس دیگری را بگیرد اما اگر چیزی را دوست نداریم جلوی دیده شدن آن را نگیریم. اگر کار هنری بد وجود نداشته باشد اثر خوب ایجاد نخواهد شد.
کارگردان ناخدا خورشید در پایان گفت: ما یک ملت فرهنگی هستیم ممکن است تیراژ کتاب در این کشور کم باشد و یا مردم کم به سینما بروند اما روشنفکر ایرانی واقعاً روشنفکر است. هرکس در ایران کار هنری خوب انجام می دهد به معنای واقعی کلمه یک روشنفکر است. این مردم خود را درست می کنند داشته هایشان را از دست نمی دهند و نداشته هایشان را به دست خواهند آورد.
پس از صحبت های ناصر تقوایی 3 فیلم کوتاه تعزیه، تمرین آخر و کشتی یونانی به نمایش درآمدند.

کد خبر: 690564

وب گردی

وب گردی