کانسپت‌های فراموش شده؛ BMW Z9، یک رویای آلمانی

یکشنبه 9 آبان 1395 - 10:50
کد مطلب: 690592
BMW

پیش از معرفی هر اتومبیل، کمپانی‌های مطرح دنیا، معمولا در نمایشگاه‌های خودرو که در طول سال برگزار می‌شود، از یک طرح مفهومی یا اصطلاحا کانسپت رونمایی می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز، کانسپت‌ یا طرح‌ مفهومی، یک نمونه آزمایشی (پروتوتایپ) است که خودروساز از فناوری‌های جدیدی در کنار طراحی عجیب‌غریب خودرو، استفاده کرده است. اهداف کانسپت‌ها می‌تواند متفاوت باشد، به‌طور مثال خودروساز می‌خواهد که اوج مهارت و قدرت خود را در خلق یک اثر به نمایش بگذارد و یا گاهی اوقات الگو و سیاست آینده خود را در قالب یک نمونه آزمایشی نشان دهد که پس از آن، از بازخورد مردم و افراد حرفه‌ای درمورد آن استفاده کند. در این میان، کانسپت‌های زیبایی به‌ چشم می‌خورد که بنا به سیاست‌های خودروساز هرگز وارد تولید انبوه نمی‌شوند و تنها در حد چند عکس و اطلاعات مختصری از آن‌ها در بستر اینترنت باقی می‌ماند. از دلایلی که ممکن است این کمپانی‌ها به سمت تولید رسمی و انبوه این کانسپت‌ها روی نیاورند، نبود زمان و شرایط فعلی نامناسب برای پذیرا بودن طرح موردنظر از سوی مردم یا پیچیدگی بیش از حد و اندازه و هزینه زیاد آن‌ها است. حال قصد داریم در این هفته، هر روز یک کانسپت جالب ب.ام.و که هرگز پایشان به خیابان‌ها باز نشد را معرفی کنیم، پس با دیجی‌کالامگ همراه باشید.

ب.ام.و Z9، خودروی همیشه زنده!

Z9 یکی از کانسپت‌‌هایی معرفی شده از سوی خودروساز آلمانی ب.ام.و است و همان‌طور که گفته شد، هرگز به بازار جهانی خودرو ورود نکرد اما توانست روح خود را در کالبد بسیاری از مدل‌های امروزی این خودروساز بدمد. نتیجه آن شده که بدون اینکه حتی اسمی از این مدل را شنیده باشیم، شاهد حضور امکانات و طراحی این کانسپت در مدل های امروزی این شرکت باشیم.

تولد

در اواخر سال ۱۹۹۹ میلادی، در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت، ب.ام.و از کانسپت کوپه خود که چهره‌ای جدید نسبت به دیگر رقبای هم‌دوره خود داشت، رونمایی کرد. خودروی دو دری که لباسی از جنس پوسته فیبر کربنی و بدنه آلومینیومی بر تن کرده بود.

طراحی خارجی

طراحی خارجی این خودرو مثل همیشه، از عناصری تشکیل شده که باعث می‌شود متوجه رویارویی با یکی دیگر از محصولات این خودروساز ‌شویم. دلیل این سبک طراحی، حفظ اصالت این کمپانی در چهره محصولاتش است؛ جلوپنجره های کلیوی به همراه فرم دایره‌ای شکل داخل چراغ‌های جلو.

یکی از نکات جذاب در طراحی Z9، اینست که درهای این اتومبیل، هم بطور معمولی و هم به طور عمودی و گالوینگ شکل، باز و بسته می‌شوند که روی هم رفته طراحی منحصربفردی را برای این باواریایی رقم می‌زنند. اندازه رینگ‌های جلو و انتهایی این خودرو به ترتیب ۲۰ و ۲۱ هستند.

طراحی داخلی

در داخل نیز، سیر نوآوری‌های به‌کاررفته از سوی این خودروساز آلمانی، ادامه‌دار است. داشبورد ساده و آبی‌رنگی که صفحه نمایشگری ۸٫۸ اینچی، بطور زیرکانه در وسط آن قرار گرفته است و راننده بدون زحمت زیاد می‌تواند اطلاعاتی نظیر سرعت و دور موتور خودرو را به‌راحتی در آن ببیند. این دستگاه همچنین قادر است بجز نمایش اطلاعات لازم برای راننده، عملکردهای مختلفی را به منظور رانندگی بی‌دردسر و مطلوب‌ انجام دهد. گرچه این تکنولوژی Z9 برای همیشه اسرار‌آمیز باقی ماند و اطلاعاتی از آن هرگز فاش نشد ولی نوآوری به‌کار رفته در این کانسپت را می‌توان امروز در تمام مدل‌های کنونی این شرکت به شکل پیشرفته‌تر تعمیم داد. سیستم iDrive ب.ام.و که ریشه و پایه آن به این خلاقیت و تکنولوژی صورت گرفته در Z9 بازمی‌گردد.

مشخصات فنی

Z9 مجهز به یک پیشرانه توربو دیزل هشت سیلندر خورجینی است. این اتفاق برای اولین بار روی داد که یک خودروی سواری مجهز به این پیشرانه شود و قبل آن، تنها در خودروهای سنگین مورد استفاده قرار می‌گرفت. این قلب تپنده با دارا بودن حجم ۳٫۹ لیتری قادر به تولید ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتون متر گشتاور است. این گشتاور عظیم، درمحدوده‌ی ۱۷۵۰ تا ۲۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود که امکان دستیابی به بالاترین تورک، حتی در کمترین دورموتور را مقدور می‌سازد. گیربکس استپ‌ترونیک Z9 توسط دکمه‌های کنار فرمان، امکان تعویض دنده بطور دستی را برای راننده نیز فراهم می‌نماید.

همیشه زنده

طراحی Z9 در کمال سادگی، عجیب و فضایی است. احتمالا یکی از دلایل عرضه نشدن آن، پیش‌بینی این شرکت از عدم پذیرش احتمالی از این زبان طراحی برای آن زمان توسط مردم بود. اما در سال ۲۰۰۴ روح Z9 در یکی از مدل‌های جذاب این کمپانی دمیده شد که به عنوان دومین نسل سری ۶ از آن یاد می‌شود. اتومبیلی که ریشه و طراحی اولیه خود را مدیون Z9 است و با بدو ورود به بازار، توانست نظر بسیاری از مردم را به خود جلب کند.

در یک نگاه…

شاید بتوان از این طرح مفهومی پر رمز و راز Z9 که هرگز به مرحله تولید انبوه نرسید، به عنوان یک از طراحی‌های به‌یادماندنی این شرکت یاد کرد، چراکه چیزی بیشتر از یک کانسپت ساده و بدون استفاده برای این خودروساز بود. از چهره این نمونه می‌توان شباهت زیادی به یکی از محبوب‌ترین مدل‌های سری ۶ با کد e63 پیدا کرد. همچنین ردپای نوآوری‌ و فناوری‌های به‌کار رفته در این پروتوتایپ نیز، در محصولات امروز این شرکت دیده می‌شود که درمجموع Z9 را تبدیل به یک کانسپت «همیشه زنده» برای ب.ام.و می‌کند.

منبع: دیجی کالا

201

117 / 117
کد خبر: 690592 0 0

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار