مدیران تئاتر سوریه و لبنان با مهدی شفیعی دیدار کردند

روز گذشته و در آستانه برپایی نشست مدیران تئاتر غرب آسیا مدیر کل هنرهای نمایش کشورمان در دو دیدار مجزا با مدیران تئاتر سوریه و لبنان به گفت و گو نشست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ستاد خبری نخستین نشست مدیران تئاتر منطقه غرب آسیا، زهیر رمضان سیاستمدار و هنرمند تئاتر سوریه و علی فرحات مدیر کل هنرهای نمایشی لبنان روز گذشته با مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی دیدار کردند.

مهدی شفیعی با خیر مقدم به هر یک از مدیران تئاتر گفت: ارتباط و برادری ما و سوریه در حوزه سیاست پر رنگ است. بی شک اشتراکات فرهنگی ما نیز به یکدیگر بسیار زیاد است. حضور شما دراین نشست زمینه ای برای ارتباط های گسترده تر هنری خواهد بود.

وی با اشاره به چندین دوره حضور تئاتر سوریه در رویدادهای بین المللی ایران گفت: تئاتر های سوریه همواره با کیفیت بوده اند و اجراهای آثار هنرمندان این کشور را شهرهای اهواز و شیراز در خاطر مردم ما مانده اند.

این مدیر تئاتر با اشاره به شرایط منطقه و به خصوص کشور سوریه ادامه داد: می دانیم که سوریه در یک وضعیت فوق العاده درگیر است اما ضرورت دارد این ارتباط فرهنگی رادر حوزه تئاتر حفظ کنیم. همان طور که تئاتر کشور ما در طی جنگ هشت ساله متوقف نشد و همچنان به فعالیت خود ادامه داد تئاتر سوریه نیز می تواند تاثیرگذار و فعال باشد.

زهیر رمضان رئیس سندیکای هنرمندان سوریه با قدردانی از این اقدام هنرهای نمایشی ایران گفت: اعتقاددارم همان طور که در مقابل متخاصمان دو کشور ایارن و وریه دست در دست یکدیگر هستیم باید در فرهنگ نیز در کنار هم باشیم . امیدوارم تفاهمات گسترده تری در زمینه همکاری های مشترک داشته باشیم.

این هنرمند سینما و تئاتر سوریه با اشاره به جنگ 5 ساله در سوریه و رشد نسلی تازه که جز پرچم های سیاه و جنگ چیزی ندیده است گفت: کودکان و نوجوانان زیر 15 سال که جز جنگ ندیده اند و الگویشان مردان اسلحه بدست هستند در حالیکه تئاتر و فعالیت دیگر هنری برای تلطیف روحی این نسل بسیار ضروری ست.

وی با بیان طرح ایجاد تئاتر سیار برای خانواده ها و کودکان و نوجوانان در سوریه تاکید کرد: با این شیوه می توان ظرف دو سال اخلاق و نگاه انسانی و باورهای اعتقادی را برای نسل آینده بازتعریف کرد. اینکه به عنوان کودک همدیگر را دوست داشته باشند.

در دومین دیدار این روز مهدی شفیعی میزبان علی فرحات مدیر کل هنرهای نمایشی لبنان بود.

مدیرکل هنرهای نمایشی با ابراز خوشحالی از حضور همپای لبنانی خود در نشست مدیران منطقه غرب آسیا گفت: تئاتر با روح جامعه سروکار دارد و هرگز نباید متوقف شود. نگاه مان به ارتباط گسترده تر تئاتری نه تنها در حوزه تئاتر مقاومت بلکه در تمام اشکال تئاتری است. ما و لبنان قرابت های فرهنگی بسیاری داریم و میتوانیم در همه زمینه های هنری فعالیت مشترک داشته باشیم.

علی فرحات در این دیدار تئاتر را فی نفسه یک مقاومت دانسته و گفت: پس از فروپاشی شوروی رئیس جمهور وقت امریکا گفته بود که ما از دشمن سرخ رها شدیم و این زمان روبرویی با دشمن سبز است و من فکر می کردم که از چه راهی می خواهند اسلام را بکوبند. همه دیدیم که در طی این بیست و چند سال تمامی کشورهای اسلامی درگیر جنگ های پیوسته شده اند. اما حق همیشه بالا خواهد ماند و خدا را شاکرم که در دوره سید حسن نصرالله زندگی می کنم.

این دیدار با گپ وگفت صمیمانه در خصوص فعالیت های تئاتری در کشور لبنان ادامه یافت.

500500

کد خبر: 690631

وب گردی

وب گردی