قیمت اتان پتروشیمی ایران ۴ برابر قطر شد

یک مقام مسئول با اشاره به تصویب قیمت ۲۴۰ دلاری هر تن خوراک اتان توسط وزارت نفت، گفت: هم اکنون قیمت هر تن اتان در عربستان ۹۳ دلار و در قطر ۸۶ دلار است.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، سید رحیم شریف موسوی با بیان اینکه هم اکنون مهمترین مزیت توسعه‌ای و اقتصادی ایران، ساخت و توسعه صنعت پتروشیمی است، گفت: با توجه به مزیت در اختیار داشتن خوراک نفت و گاز و صادراتی بودن محصولات، هیچ صنعتی همچون پتروشیمی در کشور مزیت برای توسعه و سرمایه گذاری ندارد.

مدیر عامل پتروشیمی مارون با اعلام اینکه هم اکنون گردش مالی خرید و فروش محصولات صرفا در بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی ۲۵۰ میلیارد دلار در سال است، تصریح کرد: با توجه به گردش مالی بالا، توسعه صنایع پتروشیمی در کشورهای حاشیه خلیج فارس با سرمایه گذاری‌های سنگین آغاز شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس حتی اجرای طرح‌های یکپارچه نفتی با گرایش پتروشیمی را با سرمایه گذاری ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلاری آغاز کرده اند، اظهار داشت: بر این اساس پیش بینی می‌شود با توجه به شتاب ساخت و توسعه صنایع پتروشیمی از سال ۲۰۱۷ میلادی، بازار شاهد افزایش عرضه محصولات مختلف پتروشیمیایی و پلیمری باشد.

وی با بیان اینکه همزمان با افزایش تولید، تقاضا و سرانه مصرف مواد پلیمری و پتروشیمی هم در بازار جهانی روندی رو به رشد دارد، تاکید کرد: با توجه به ویژگی‌های مختلف اقتصادی، طبیعی، زیست محیطی و حتی بین‌المللی، ایران می‌تواند به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات پتروشیمی جهان تبدیل شود.

شریف موسوی با اشاره به آغاز مطالعات ساختاری تاسیس وزارت پتروشیمی در کشور، تبیین کرد: در این مطالعات ابعاد اقتصادی، زیست محیطی و بین‌المللی تاسیس وزارت پتروشیمی در کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با یادآوری اینکه در کشورهای پیشرفته صنعتی جهان همچون آمریکا، آلمان، ژاپن کل کشور با ۱۵ تا ۱۶ وزارتخانه مدیریت می شود، تاکید کرد: تاسیس وزارت پتروشیمی تاثیر بسیار بیشتری در مقایسه با برخی از وزارتخانه‌های فعلی در حوزه اقتصاد و تجارت ایران خواهد داشت.

مدیر عامل پتروشیمی مارون با بیان اینکه تاسیس وزارت پتروشیمی نه تنها مزیت اقتصادی، تجاری و انرژی برای کشور به همراه دارد بلکه با توجه به صادراتی بودن محصولات حتی از ویژگی سیاسی و بین‌المللی برخوردار است، تبیین کرد: در دوران سخت تحریم، تولید و صادرات محصولات پتروشیمی و تزریق سالانه ۱۲ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات این محصولات بسیاری از موانع تحریم کشور را از بین برد.

وی با انتقاد از گرانی قیمت خوراک اتان و متان مورد نیاز صنایع پتروشیمی، یادآور شد: هم اکنون قیمت هر تن خوراک اتان در کشوری همچون عربستان سعودی که ذخایر گاز طبیعی مستقل در اختیار ندارد حدود ۹۳ دلار، در قطر ۸۶ دلار و در آمریکا ۱۵۷ دلار است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت فروش اتان در ایران حدود دو برابر قیمت های تعیین شده در قطر و عربستان سعودی است، گفت: با قیمت های فعلی امکان احداث واحدهای جدید پتروشیمی در کشور وجود ندارد.

شریف موسوی همچنین با اشاره به سقوط آزاد حاشیه سود شرکت‌های پتروشیمی کشور با توجه به تعیین قیمت های بالا برای فروش خوراک اتان از سوی وزارت نفت، تصریح کرد: قطعا در صورتی که اصلاحی در قیمت خوراک پتروشیمی‌ها اعمال نشود مجتمع‌های پتروشیمی کشور یکی پس از دیگری ورشکسته خواهند شد.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه هم اکنون احداث یک مجتمع پتروشیمی جدید در کشور فاقد توجیه اقتصادی لازم است، خاطرنشان کرد: احداث یک مجتمع پتروشیمی یک میلیارد دلاری با قیمت فعلی خوراک متان، اتان و مایع اصلا صرفه ندارد و قطعا شرکت‌های خارجی هم با این شرایط حاضر به سرمایه گذاری نیستند.

402/101

منبع : مهر

کد خبر: 690637

وب گردی

وب گردی