اهالی فرهنگ و هنر در انتظار تدبیر مجلسیان/انتخاب صالحی امیری نشان از ذکاوت دولت تدبیر و امید دارد

*امیر روشن بخش

طی روزهای گذشته فضای عمومی کشور با موضوع ترمیم کابینه ی دولت تدبیر و امید مواجه شده است، ترمیمی که پیام های بسیاری در خود مستتر دارد و حاکی از تدبیری است که برای جلوگیری از تنش‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پیش روی کشور، اندیشیده شده است. ترمیم کابینه فارغ از هر نگرش و هردیدگاهی می تواند به عنوان سپری در برابر بسیاری از هجمه های سازماندهی شده قلمداد شود، در میان وزارتخانه های منتخب در پروژه ترمیم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارتخانه ای خطیر با ضریب نفوذ بالا در بین اقشار و آحاد مختلف جامعه است. وقتی دکتر حسن روحانی نفرات جایگزین را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس اعلام کرد یقیناً بسیاری از کارشناسان منتقدان و صاحب نظران مشتاقانه در انتظار اعلام گزینه پیشنهادی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند. معرفی دکتر سید رضا صالحی امیری به عنوان یک متخصص و فعال علمی و فرهنگی، نشان از ذکاوت دولت تدبیر و امید در به کار گماردن افرادی دارد که مورد وثوق اکثریت قریب به اتفاق گروههای مختلف است.
صالحی امیری فرهنگ و اجتماع را به خوبی می شناسد و در این وادی از کرسی های علمی دانشگاه تا پست های اجرایی تجربه اندوزی کرده است. او به عنوان مدیری متخصص همواره با تاکید بر اخلاق سیاسی، فرهنگ را به عنوان نافذترین و ضروری ترین رکن یک اجتماع بر می شمرد و رفع موانع توسعه فرهنگی را با رویکردی ایرانی اسلامی از جمله اقدامات ضروری دولت ها می داند.
اساساً صالحی امیری مردی است از جنس خرد، اندیشه و فرهنگ که می تواند حوزه ی فرهنگ و هنر را جانی دوباره بخشد و موجبات مباهات نخبگان و فرهیختگان این عرصه را با سیاست گذاری های کلان فرهنگی را فراهم سازد. ترمیم روابط مسکوت مانده میان اهالی فرهنگ، هنر و اندیشه با برنامه های این وزارتخانه می تواند در دستور کار او قرار گیرد تا بسیاری از مطالبات عمومی در عرصه فرهنگ و هنر را پاسخگو باشد.
امید است حال که فرصتی دوباره برای بهره جویی از او فراهم آمده است گروههای دلواپس مجلس بارویکردی ملی و نه جناحی فرآیند رای اعتماد را بر او دشوار نسازند. تجربه نشان داده که همواره منافع جناحی در حوزه های مختلف مصالح ملی را با چالش های اساسی مواجه ساخته است و کشمکش های جناحی در خانه ملت منافع ملت را تضییع ساخته است.
صالحی امیری که همواره تحقق اهداف دولت تدبیر و امید را در همدلی مردم و همراهی آنان با دولت می داند زمزمه ی آمدنش به وزارت فرهنگ و ارشاد بارقه های امید را در جان و دل اهالی فرهنگ، هنر و رسانه روشن ساخته است در این مجال بر همه‌ی نمایندگان مجلس شورای اسلامی واجب است تا فارغ از هرگونه موضع گیری دسته ای و جناحی با تسهیل حضور او بر مسند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیاری از جاماندگی های این حوزه را ترمیم و با رای خود این فرزند خلف ایران زمین را در خدمتگزاری به انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر محروم نسازند.


*عضو شورای سیاستگذاری تعاونی هنرمندان
*مدرس دانشـگاه و فعال حـوزه فـرهنگ و رسـانه


501500

کد خبر: 690669

وب گردی

وب گردی