عراقچی: جای بعضی توافقات در سازمان ملل خالی است

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه متاسفانه جای بعضی توافقات در سازمان ملل متحد خالی است گفت: سازمان ملل متحد عکس العملی در خصوص اتفاقاتی مثل سوریه و یمن ندارد و تنها پیشنهاد صلح می دهد.

به گزارش ایسکانیوز، سید عباس عراقچی در مراسم بزرگداشت هفتاد و یکمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد اظهار داشت: طی سال های اخیر توافقات بسیار مهمی مانند توافق پاریس اتفاق افتاد که توافقاتی تاریخی بودند اما متاسفانه بعضی توافقات دیگر جایشان خالی است و سازمان ملل متحد عکس العملی در قبال آن نداشته است.

وی اضافه کرد :همانند درگیری ها در سوریه که باعث جابجایی میلیون ها نفر و کشته شدن هزاران نفر دیگر شده است ، این فاجعه هزینه های بسیار بالایی داشته و مسئولیت بزرگی بر شانه سازمان ملل متحد گذاشته است. این سازمان هم به دلیل ساختار سیاسی نمی تواند عکس العمل مناسبی در قبال آن داشته باشد.
معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خا رجه با اشاره به حضور گروه های تروریستی مانند داعش که با اهداف کوتاه نظرانه، خشونت طلبی می کنند اظهار داشت : تنها کاری که سازمان ملل متحد می تواند بکند این است که برای پایان درگیری ها پیشنهاد صلح بدهد و کار دیگر نمی تواند بکند این در حالی است که سازمان ملل متحد می تواند برای برگزاری صلح و کمک های انساندوستانه به مردم سوریه نقش مهمی بازی کند.
معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: متاسفانه در یمن هم وضعیت اسفبار است، متاسفانه حملات اخیری که به صورت وحشیانه باعث مرگ چندین نفر در یک مراسم ختم شد بی پاسخ مانده است. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه آماده کمک به یمن است و این در نامه ای که از طرف وزیر خارجه ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام شده است.
وی با اشاره به اظهارات مارگارت چان رییس سازمان بهداشت جهانی اظهار داشت: بر اساس اظهارت وی سیستم سلامت و بهداشت یمن کاملا از هم پاشیده و این به خاطر جنایات سعودی ها اتفاق افتاده است.
عراقچی تصریح کرد : ما از سازمان ملل متحد می خواهیم اقدامات لازم را برای پایان دادن به این جنایات انجام دهد و امیدواریم دبیرکل جدید سازمان ملل اقدامات لازم را برای حل این موضوع انجام دهد.
معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد توافق پاریس یک توافق جهانی برای رسیدن به آرمان های توسعه پایدار است و یک توافق جهانی برای دستیابی به هفده هدف اصلی و 169 هدف فرعی به خصوص ریشه کن کردن فقر، توسعه اقتصادی و حفاظت از محیط زیست است.
به گزارش ایرنا، وی خاطرنشان کرد این یک توافق تاریخی است که انتقال دانش و اطلاعات در این زمینه بسیار مهم است.
عراقچی خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی بر اساس فناوری برای حفاظت از محیط زیست بسیار مهم است و جمهوری اسلامی مصمم است که از تجربیات خود در این زمینه استفاده کند.
وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در دفتر سازمان ملل متحد در تهران اظهار داشت کمیته هماهنگی برای توسعه پایدار هم در این زمینه فعالیت های چشم گیری داشته است.
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به همکاری دفتر سازمان ملل در تهران با وزارت امور خارجه در تدوین چارچوبهای ارمانهای توسعه پایدار برای سالهای2017تا2022گفت: در نتیجه مذاکرات فشرده در ماههای اخیر آژانسهای مختلف سازمان ملل و وزارتخانه های مختلف در ایران اسناد اجرایی برای پنج سال نوشته شده است.
عراقچی اظهار داشت: این اسناد توسطundp و یونیسف در نیویورک تایید و تصویب شده است و دفتر فائو هم در حال طی همین مسیر است.
وی ابراز امیدواری کرد از ابتدای2017این اسناد برای نوشتن نسخه های لازم جهت رسیدن به ارمانهای توسعه پایدار استفاده شود.
302/300

کد خبر: 690692

وب گردی

وب گردی