رییس واحد کرج: یکی از نتایج کاربردی دانشگاه ها، تجاری سازی علوم و کمک به چرخه صنعت است

هفته گذشته سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از حضور 11 دانشگاه ایرانی در فهرست «یو.اس.نیوز» خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، یو.اس.نیوز یکی از نظام‌های رتبه‌بندی معتبر در سطح دنیاست و از سال 1983 دانشکده‌های آمریکا را مورد رتبه‌بندی قرار داده است. این پایگاه با بیش از 30 سال تجربه در رتبه‌بندی دانشگاهی، از سال 2015 میلادی اقدام به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در سطح جهانی کرده است.

در آخرین آمار منتشر شده توسط یو.اس.نیوز دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در رتبه پنجم قرار گرفته است. برای اطلاع بیشتر از شاخصه های درنظر گرفته شده در این رتبه بندی و موفقیت واحد کرج با دکتر بهروز میرزا گفت و گویی انجام داده ایم.در ادامه مشروح این گفت و گو را می خوانید:

لطفا در خصوص آخرین وضعیت واحد کرج در مجامع علمی ایران ، منطقه و جهان توضیحاتی ارائه بفرمایید.

سازمان ها و پایگاه های مختلفی در جهان در خصوص رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی بر اساس معیارهای علمی و پژوهشی اقدام می کنند. در بسیاری از رتبه بندی های اعلام شده خوشبختانه شاهد حضور چشمگیر واحد کرج در جایگاه شایسته ای هستیم. طبق آخرین گزارشات اعلام شده، واحد کرج در سیستم رتبه بندی تایمز که معتبرترین سیستم رتبه بندی است از بین 13 دانشگاه ایران رتبه دهم را کسب نمود و در جهان نیز رتبه حدود 800 را بدست آورده است. لازم به ذکر است دانشگاه های محدودی توانسته اند در ارزیابی رتبه بندی تایمز راه پیدا کنند و حضور تنها 13 دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در این رتبه بندی از میان کل دانشگاههای ایران، رقابت و سختی حضور در مجامع معتبر علمی را نشان می دهد. در رتبه بندی پایگاه سایماگو واحد کرج رتبه 646 جهان و رتبه 53 کشور را کسب کرده است. در پایگاه رتبه بندی یو-اس نیوز فقط 11 دانشگاه ایران راه یافته اند که پس از دانشگاه های شریف، تهران، صنعتی اصفهان و امیرکبیر، واحد کرج در رتبه پنجم کشور و رتبه 629 جهان قرار گرفته است. در رتبه بندی وبومتریکس که دو بار در سال رتبه دانشگاهها را اعلام می کند، بر اساس گزارش جولای 2016، واحد کرج با 1046 پله صعود نسبت به دوره قبل به جایگاه 2594 جهان دست یافته است.

این رتبه ها چگونه و براساس چه معیارهایی به دانشگاه ها داده می شود؟

هر یک از پایگاه ها و سیستم های رتبه بندی روش و متدولوژی خاصی برای ارزیابی و امتیازدهی دارند. یکی از مهمترین شاخص های ارزیابی تعداد مقاله های علمی و تعداد ارجاعات آنها در پایگاه های علمی معتبر مانند تامسون رویترز و اسکوپوس است. شاخص های دیگری همچون تعداد ارجاعات به وب سایت دانشگاه، تعداد مستندات علمی منتشر شده، تعداد صفحات وب سایت، امتیاز دانشگاه در گوگل اسکولار در سیستم های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

اهمیت رتبه بندی دانشگاه ها را به صورت خلاصه بیان بفرمایید.

هدف دانشگاه توسعه آموزش و پژوهش در کشور و تربیت نیروهای متخصص و تحصیل کرده بر پایه فرهنگ غنی اسلامی است. بدیهی است جهت شناسایی میزان موفقیت تلاش ها بر اساس معیار های علمی و ارزیابی عملکرد، به سیستم های رتبه بندی نیاز داریم که خارج از خود مجموعه باشند، در غیر این صورت اکتفا به گزارش های ارائه شده توسط دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی داخلی ، ممکن است جنبه تبلیغاتی داشته و قابل استناد نباشد.

در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از نظر تولید علم در چه جایگاهی قرار گرفته است؟

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از سال 1391 تاکنون حدود 1530 مقاله علمی ISI در مجلات معتبر جهان تولید و منتشر کرده است. همانطور که قبلاً بیان شد، یکی از شاخص های مهم رتبه بندی، تولیدات علمی و میزان ارجاعات آنها است. رتبه چشمگیر واحد کرج در سیستم های معتبر رتبه بندی نشان دهنده جایگاه معتبر این واحد از نظر تولید علم موثر است.

آیا در خصوص تجاری سازی یا نزدیک سازی علم و صنعت به ثروت در واحد کرج اقدامات خاصی صورت گرفته است؟

یکی از نتایج کاربردی دانشگاه ها، تجاری سازی علوم و کمک به چرخه صنعت است. در این رابطه حدود 5 طرح برون دانشگاهی در حال اجراست و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با اتکا به نیروهای متخصص و پژوهشگر خود آمادگی همکاری در بخش های صنعتی استان البرز را دارد. با راه اندازی مرکز رشد در واحد کرج، در حال حاضر 15 هسته فناور در حال فعالیت هستند که امید است در آینده با تبدیل شدن به شرکت های دانش بنیان، در عرصه های تبدیل علم به ثروت، نقش موثری را در اشتغال جوانان و اقتصاد کشور ایفا نمایند.

به نظر جنابعالی چه مشکلات و مسائلی بر سر راه تحقق تجاری سازی تحقیقات و دستاوردهای علمی در کشور وجود دارد؟

دانشگاهها در چند سال اخیر توجه جدی به تجاری سازی دستاورهای علمی داشته اند اما در این راه با مشکلاتی مواجه بوده اند. اهرم های حمایتی کم رنگ هستند. بطور مثال ما تاکنون نتوانسته ایم از برخی معافیت های مالیاتی و بیمه در طرح های برون دانشگاهی خود استفاده کنیم. بخشنامه های حمایتی در ظاهر کارگشا هستند اما اجرای آنها در عمل در چنبره بروکراسی اسیر می شود. صنایع اطمینان لازم را به دانشگاهها و تولیدات داخلی ندارد و اکثراً قطعات مورد نیاز خود را از خارج وارد می کنند. باید باور داشته باشیم که دانشگاههای کشور پتانسیل علمی لازم برای ورود به عرصه اقتصاد و صنعت را دارند.

آیا پیشنهاد یا راه حلی در این زمینه دارید و اساسا در این زمینه چه اقدامات راه گشایانه ای در واحد کرج و استان البرز انجام شده است؟

با توجه به بخشنامه های خوبی که از طرف سازمان مرکزی صادر شده و اختیاراتی که به استانها داده شده، روند شکل گیری شرکت های دانش بنیان و طرح های سرمایه گذاری تسریع شده است. من از همه اساتید و دانشجویان واحد کرج دعوت می کنم ایده ها و طرح های خود ، خصوصاً طرح هایی که در زمینه های فناوریهای نوین هستند را در قالب تیم های پژوهشی و هسته های فناور ارائه نمایند و مطمئناً این واحد حداکثر حمایت را از آنها خواهد داشت.

چه اهدافی در پیش رو دارید و اساسا آینده دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج را چگونه می بینید ؟

توسعه تحصیلات تکمیلی، بهبود کیفی آموزش و پژوهش و تبدیل شدن به یک دانشگاه کارآفرین از اهداف اساسی این دانشگاه است. مرکز رشد واحد در ابتدای کار خود است و در آینده نقش بسیار خوبی در هدایت و رشد شرکت های دانش بنیان ایفا خواهد کرد. با توجه به شرایط جذب دانشجو و پیش بینی هایی که در مورد کاهش دانشجو وجود داشت، خوشبختانه در سال تحصیلی جاری نه تنها کاهش دانشجو نداشتیم بلکه درصدی افزایش نیز داشتیم که این مهم به سبب برنامه ریزی های صورت گرفته در افزایش رشته های تحصیلات تکمیلی، توفیق واحد کرج در رتبه بندی های جهانی و تلاش مجموعه این دانشگاه بوده است.

200/202

کد خبر: 690776

وب گردی

وب گردی