راهکار یک نوجوان ۱۳ ساله برای تولید انرژی پاک و ارزان

یک دانش‌آموز ۱۳ ساله‌ موفق شده است با ساخت برگ‌های خورشیدی، راهکاری برای تامین انرژی به صورت اقتصادی ارائه کند.

به گزارش ایسکانیوز، "ماناسا مندو" (Maanasa Mendu) توانسته معمای دستیابی به انرژی خورشیدی و بادی را با یک روش مقرون به صرفه حل کند.

مندو که نوجوانی ۱۳ ساله از ایالت اوهایو است، موفق به کسب جایزه‌ی "بنیاد کشف دانشمندان جوان" شده است. علاوه بر این، مندو توانسته است جایزه‌ی ۲۵۰۰۰ دلاری بنیاد "برترین نخبگان جوان آمریکا" را از آن خود کند.

برگ‌های خورشیدی، مخصوص مناطق در حال توسعه‌ای طراحی شده‌اند که نیاز به منابع انرژی ارزان‌تری دارند. ضمن این که قیمت هر برگ خورشیدی تقریبا ۵ دلار تمام می‌شود.

در طول سه ماه گذشته، مندو به همراه ۹ فینالیست دیگر و یک مربی روی این پروژه کار کردند.

جرقه‌ی این ایده از سفر مندو به هند زده شد. چرا که مندو مشاهد کرد که مردم بعضی از مناطق هند به آب تمیز و انرژی برق دسترسی ندارند. هر چند که در ابتدا هدف مندو فقط مهار کردن انرژی باد بود.

وقتی مندو وارد این رقابت شد، محصول اولیه، ظاهری به این شکل داشت:

اما وقتی او در مسیر اجرای هدف خود قرار گرفت، با کمک مربی‌اش، نوع دیگری از انرژی را انتخاب کرد. مندو با الهام از عملکرد گیاهان، تصمیم به تولید برگ‌های خورشیدی گرفت تا بتوانند انرژی ارتعاشی را تحت کنترل قرار دهند.

روش کار به این صورت است: برگ‌ خورشیدی توانایی جذب انرژی نزولات آسمانی، باد و حتی خورشید را با استفاده از سلول خورشیدی و ماده‌ی پیزوالکتریک دارند. در مرحله‌ی بعد این انرژی قابل بازیابی و استفاده است.

محصول نهایی در نهایت به این صورت است:

اکنون این رقابت به پایان رسیده است و مندو قصد دارد تا با انجام آزمایش‌های بیشتر، نمونه‌ی اولیه‌ی خود را توسعه داده و امکان استفاده‌ی تجاری از آن را فراهم کند.

200/202

منبع: زومیت

کد خبر: 690862

وب گردی

وب گردی