خشایار اعتمادی کمپین حمایت از صالحی امیری راه انداخت/با گفت و گو و تعامل فضا راتغییر دادیم

خشایار اعتمادی گفت:نزدیک 22 سال به صورت حرفه‌ای در این حوزه هستم و جزء اولین افرادی بودم که با معضل حداقل  موسیقی پاپ آشنایی دارم، شاهد بودم که بحث ، تعامل گفت‌وگو و گمانه‌زنی‌هایی که ما از ابتدا شروع کردیم باعث شد سرسخت ترین آدم های مخالف را به مرحله دغدغه و نگرانی کشاندیم.

‎خشایار اعتمادی خواننده در گفت و گو با ایسکانیوز درخصوص کمپین حمایت از سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی رپیس جمهور برای تصدی وزارت ارشاد گفت: نام این کمپین، کمپین معرفی و حمایت از جناب دکتر سیدرضا صالحی امیری است. قصد این کمپین معرفی بیشتر ایشان به اصحاب فرهنگ و هنر است. با توجه به سبقه ای که ایشان در حوزه‌های مختلف مدیریت داشته‌اند اصحاب سیاسی با شخصیت ایشان آشنا هستند و اغلب اکثر آدم‌های فرهنگی هم آشنایی با ایشان دارند، اما این بحث مطرح بود که ممکن است هنرمندان حوزه فرهنگ و هنر به سبقه ایشان خیلی آشنا نباشند. بنابراین به فکر تشکیل این کمپین افتادیم.
‎وی افزود: این کمپین اولا یک نگاه خودجوش بود، من به دلیل ارتباطی که با ایشان در پروژه از «پارس تا خزر» داشتم که کلیات این پروژه هم به انسجام و وحدت اقوام و ادیان برمی گشت، متوجه شدم که ایشان به این مبحث کاملاً اشراف دارند و کتاب‌های زیادی در این خصوص نوشته اند. در نشست و برخاست‌هایی که داشتند حضور افراد فرهنگی به ویژه نویسندگان را خیلی با ایشان می دیدم. بنابراین چیزی که من را تحت تاثیر قرار داد که بخواهم این کار را انجام دهم نگاه فرهنگی ایشان و آشنایی ایشان با معضلات خرد و کلان مدیریتی در وزارت فرهنگ و ارشاد بود. خوب طبعا این اشراف و آگاهی ایشان به حضور با تاثیر و پررنگ وی در سایر حوزه‌های مدیریتی بر می‌گردد .من وجهه فرهنگی را درواقع در شخصیت ایشان پررنگ دیدم که این در کنار سبقه مدیریتی ایشان و توفیق هایی که در سمت های مدیریتی داشتند، سبب شد احساس کردم حضور دکتر صالحی امیری در این حوزه می تواند خیلی از معضلاتی که جامعه فرهنگ و هنر با آن مواجه بوده است را حداقل اگر مرتفع نکند به اعتدال برساند. این بود که با کسب اجازه از ایشان ما این کمپین را به راه انداختیم.
‎اعتمادی اذعان کرد: این حضور فقط مختص من نبود و بسیاری از هنرمندان در آن حضور داشتند، یعنی یک خرد جمعی بود. تایید می‌فرمایید که یک چنین کمپین‌هایی را راه انداختن نیاز دارد که شما هم به سبقه فرهنگی ایشان و هم به رویکردهای سیاسی و اجتماعی ایشان در کنار دیدگاه فرهنگی‌شان آشنایی داشته باشید. به هر حال در این کمپین در کنار من علاوه بر هنرمندان ، مدیران بخش خصوصی هنری وافراد سیاسی، که به قول معروف با نگاه اعتدال به سیاست نگاه می‌کردند و فعالان اجتماعی هم در حلقه اولیه کمپین حضور داشتند زیرا وقتی بحث حمایت از یک فرد سیاسی و حمایت از یک مدیر سیاسی در حوزه فرهنگی باشد بالاخره تبعاتی دارد بنابراین کارشناسانی در کنار ما قرار گرفتند که سمت و سوی کمپین به مسیری به جز فرهنگ معتدل کشیده نشود و اگر خدایی نکرده اختلاف‌نظرهایی به وجود ‌آمد رویکرد کمپین به مسیری برسد که بتوان سریع کنترلش کرد.
‎این خواننده درخصوص نحوه آغاز به کار این کمپین نیز اظهار داشت: ما از روز یکشنبه که ایشان معرفی شد شروع کردیم درحالی که ما این کمپین را از قبل برنامه ریزی کرده ‌بودیم.چیزی که خیلی برای من جالب بود این بود که این کمپین، در عرض دو روز به 1500 نفر رسید و خیلی با چالش کمی در این کمپین مواجه شدیم.
‎اعتمادی ادامه داد: ما در این کمپین در وهله اول بحث معرفی ایشان و سبقه ایشان را در نظر داشتیم، چون برای ما به هر حال شخصیت فرهنگی و هنری ایشان که با استناد بر این بخش تحصیلاتشان بر می گشت اولویت دارد، کتاب‌های زیادی هم در این حوزه داشته اند ولی چون در جامعه هنری خیلی به قول معروف شناخته شده نبودند، ما سعی کردیم که حوزه هنری و اصحاب هنر را با ایشان آشنا کنیم. در وهله دوم، بر مبنای سیاست‌هایی که ایشان در راستای برنامه‌ریزی‌ کارهایشان معرفی کرده بودند، ما آنها را به اشتراک گذاشتیم. من ممنونم از تمام عزیزانی که به این کمپین ملحق شدند حتی اگر منتقد هم بودند. معتقدم با این فضای سیاسی و بعضا انتظارات نابجای فرهنگی، این کار آسانی نبود، ولی با این حال افراد انتظارها و انتقادهایشان را گفتند که فکر می‌کنم در این گمانه‌زنی‌هایی که در این کمپین به وجود آمد خیلی از دغدغه‌ها، خیلی از نقدها و نگرانی‌ها، حداقل تبدیل به امیدواری شد.

این هنرمند افزود: در کنار این کمپین، کمپین های دیگری که از این کمپین نشات گرفتند به صورت موازی نیز توسط هنرمندان دیگر شکل گرفت، ما فارغ از بحث درواقع سیاسی بازی و حزب و حزب بازی دنبال این هستیم که مدیری پیدا کنیم که آن مدیر در مسیر کارش باعث ارتقا و اعتدال فرهنگ و هنر در این کشور شود. من نزدیک 22 سال به صورت حرفه‌ای در این حوزه هستم و جزء اولین افرادی بودم که با معضل حداقل موسیقی پاپ آشنایی دارم، دیدم که بحث ، تعامل گفت‌وگو و گمانه‌زنی‌هایی که ما از ابتدا شروع کردیم باعث شد سرسخت ترین آدم های مخالف را به مرحله دغدغه و نگرانی کشاندیم.آن موقع‌ها سرسختانه مقاومت می‌کردند که نباید موسیقی باشد. الان رسیده به مرحله نگرانی و دلواپسی و فضا اصلا قابل مقایسه نیست. این مبین این است که وقتی با مدیران با نگاه سازنده همسویی داشته باشیم ، به همگرایی می‌رسد و منجر به پویایی‌ها و خلق و آفرینش‌هایی بزرگی در هنر میشود.
اعتمادی درخصوص فضای فرهنگی در دوره وزیر سابق نیز گفت: آقای دکتر جنتی جزو وزیران بسیار تاثیرگذار مثبت در عرصه فرهنگ و هنر موسیقی بودند. مجوزهایی که در زمانشان صادر شد علی رغم اینکه خود من به شخصه حتی یک درخواست هم نداشتم، ولی شاهد این بودم که چقدر کنسرت‌های خوبی برگزار شد و بر این موضوع تاکید می‌کنم. من مشکلات اولیه موسیقی پیشین را می‌دانستم! اینکه حتی بحث اسم کنسرت بسیار حساسیت برانگیز بود و بسیار نگران می‌کرد! تا کم کم به دوره ایشان رسید و خیلی فضاها و بسترها ایجاد شد. بحث اجرای موسیقی در شهرهایی مثل مشهد و قم در واقع به خاطر ذات مذهبی که داشت، رعایت می‌شد. در دوره ایشان هم به نظرم کنسرت‌ها خیلی زیاد بود. به هر حال آقای جنتی جدای از این مساله در زیرساخت‌های بدنه پراکنده حوزه هنری نقش بسزایی داشتند و من به شخصه با اینکه فعالیتم زیاد نبود بسیار سپاسگزارم چون شاهد این مساله بودم.
وی به عنوان یک هنرمند عرصه موسیقی و انتظارات این طیف از هنرمندان از وزارت ارشاد بیان کرد: اما درمورد وزیر جدید باید بدانیم که به لحاظ نظارت‌ها و دغدغه‌هایی که از نهادهای دیگر وجود دارد نمی‌شود یک شبه انتظار داشته باشیم همه مسائل حل شود، من فکرمی‌کنم میسر شدن بیشتر این مسائل به مقاومت و محکم ایستادن وزارت فرهنگ و ارشاد درخصوص مجوزهایی که صادر می‌کند نیاز دارد، و همچنین به رایزنی‌های زیادی نیاز دارد که با توجه به شخصیت و رابطه خوب دکتر صالحی امیری با سازمان ها و سایر نهاد هابه نظر می‌آید که می توان به مهیا شدن بستر مبسوطی برای هنرمندان امیدواربود.

500500

کد خبر: 690881

وب گردی

وب گردی