ساخت کامپوزیت‌های خود ترمیم شونده در دماهای بسیار پایین

محققان موفق شدند تا برای اولین بار کامپوزیت‌های زمینه فلزی تقویت شده با الیاف شیشه ای را تولید کنند.

به گزارش ایسکانیوز، کامپوزیت‌های خود ترمیم شونده برای ساخت قطعاتی در ناوگان حمل و نقل هوایی بسیار مفید هستند چرا که در دماهایی زیر نقطه انجماد (°C 60-) به ترمیم ترک‌هایشان می‌پردازند.

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه بیر منگام، موفق شدند تا برای اولین بار کامپوزیت‌های زمینه فلزی تقویت شده با الیاف شیشه ای را تولید کنند که راه حلی برای پاسخ گویی به چالش همیشگی تعمیر سخت و یا حتی غیر ممکن پره های توربین های بادی، هوایی و دریایی است. این مسأله موجب افزایش 100 درصدی راندمان ناوگان هوایی می شود. چرا که دیگر هیچ یک از ماهواره ها، هواپیماها یا هلی کوپتر ها زمان بازنشستگی نخواهند داشت.


همچنین، مکانیزم فعال شدن این کامپوزیت‌ها همچون بدن حیوانات است که با نگه داری آنزیم های فعال در خود به حفظ دمای ثابت بدن می پردازد. کامپوزیت های ساختاری جدید نیز دمای مرکزی خود را حفظ می کنند.

لازم به ذکر است در این کامپوزیت ها تونل های توخالی سه بعدی با هدف ارائه و انتشار عوامل ترمیم کننده و یک عامل رسانای متخلخل برای فراهم آوردن گرمایش داخلی و یخ زدایی تعبیه شده است. این کامپوزیت ها، بادوام، سبک و ایده آل برای هواپیماها یا ماهواره ها هستند چرا که همواره میکرو ترک‌های ایجاد شده بر روی پره‌های توربین‌ها منجر به شکست‌های فاجعه بار خواهند شد. میکرو ترک‌هایی که راه‌های شناسایی و تشخیصشان نیز بسیار مشکل است.

گفتنی است، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه مواد و ساخت پیشرفته اقدام به راه اندازی ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته کرده است تا فناوری‌های مرتبط با این حوزه بیش از پیش در کشور ارتقاء یابد.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

204/201

کد خبر: 691047

وب گردی

وب گردی