اعطای مجوز به ۱۰۵ بیمارستان برای پذیرش گردشگران خارجی

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت از اعطای گواهینامه IPD (دپارتمان پذیرش بیماران بین‌المللی) به ۱۰۵ بیمارستان خبر داد و گفت: تاکنون ۱۷ دفتر خدمات مسافرتی دارای بند ب (اجرای تور) مجوز "گردشگری سلامت" گرفته‌اند و ۲۲ شرکت دیگر نیز در نوبت دریافت این مجوز هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، محمد پناهی در جریان بازدید خبرنگاران از مراکز درمانی استان البرز که در زمینه گردشگری سلامت فعالیت دارند، گفت: گردشگری سلامت حوزه خوبی است که به این سادگی نمی‌توان وارد آن شد، با این حال تعدادی از بیمارستان‌ها و شرکت‌های گردشگری موفق شده‌اند مجوزها و گواهینامه‌های مربوط را دریافت کنند که اسامی آنها در سامانه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین وزارت بهداشت درحال ثبت است تا در دسترس عموم قرار گیرد.

او درباره همراهی وزارت بهداشت برای ساماندهی گردشگری سلامت با توجه به فعالیت‌های موازی که در گذشته صورت گرفته گفت: وزارت بهداشت تا کنون بسیار همراه بوده و همگرایی‌های خوبی داشته است. شورای راهبری گردشگری سلامت کشور نیز به همین منظور تشکیل شد تا این همگرایی بین ۵ دستگاه دخیل در گردشگری سلامت، صورت گیرد.

«پناهی» سپس به گوشه‌ای از فعالیت‌های شورای راهبری گردشگری سلامت اشاره کرد و افزود: اقدامات انجام شده شامل ابلاغ IPD و صدور مجوز گردشگری سلامت به شرکت‌ها است. هر یک از این اقدامات راهی برای مقابله با دلالی‌ها بوده، چرا که اکنون هر شرکت خدمات مسافرتی دارای کد مشخصی است که در وزارت بهداشت ثبت شده و بر همین اساس مسؤولیت بیمار را از صفر تا صد باید به عهده بگیرد. از طرف دیگر تنها بیمارستان‌هایی که گواهی IPD دارند، می‌توانند با این شرکت‌ها کار کنند.

او که وضعیت ایران را در گردشگری سلامت خوب توصیف می کند، درباره تاثیر اشتباهات پزشکی که اخیرا گزارش های زیادی از آن موجود است، بر گردشگری سلامت گفت: بدنه‌ اصلی نظام سلامت و پزشکان را اشخاص بسیار زحمت‌کشی تشکیل داده اند. شاید در میان آنها عده کمی باشند که درآمدهای نجومی دارند و به خاطر حجم این درآمدها و نگاه اقتصادی، رعایت اخلاق نکنند و افکار مادی داشته باشند که همین هم باعث سرخوردگی مردم شده است، اما صراحتا باید گفت که بخش عمده‌ای از نظام پزشکی به سختی کار می‌کند و سالم است.

او تاکید کرد: محور اصلی گردشگری سلامت، پزشکِ مسؤول فنی سلامت است که اگر تخطی کند حتما با وی برخورد خواهد شد.

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت

نایب رییس انجمن توسعه خدمات گردشگری سلامت در پاسخ به این پرسش که بر چه اساسی گفته می‌شود تخلفات این حوزه کمتر بوده وقتی اعتراض بیماران بین‌المللی درباره خدمات درمانی شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز بالا است؟ گفت: ما نخست باید زیرساخت‌ها و قاعده کلی گردشگری سلامت را ترسیم کنیم و بعد دنبال تخلفات بگردیم. قاعده کلی ما این است که هیچ مریضی در کلینیک‌های ما وارد نمی‌شود، مگر این که از قبل ثبت شده باشد، یعنی پذیرش در بیمارستان مشروط به آن است که مشخصات بیمار خارجی را ثبت کند تا به سیستم وزارت بهداشت وارد شود.

پناهی درباره تکلیف بیماری که توسط دلال‌ها برای درمان در ایران اقدام می‌کند و با مشکلاتی مواجه می‌شود، نیز گفت: ما کار را شروع کرده‌ایم تا نهادینه شود. مساله این است که قبلا هیچ اطلاعات و مشخصاتی ثبت نمی‌شد.

پناهی افزود: ما اشتباهاتی داشتیم، ولی الان کمتر شده است. دو سال پیش آژانس تخصصیِ این کار را نداشتیم و پاسخگویی به مشکلات بیماران وجود نداشت. این اقدامات شروع شده و تخلفات نادر است.

او گفت: مهمترین ویژگی گردشگری سلامت آن است که بیماران و گردشگران با تکریم وارد می‌شوند. در گردشگری سلامت علاوه بر این که قیمت خدمات مناسب است، کلینیک‌های مجهزی وجود دارد که با تکیه بر قدمت چند هزار ساله دانش پزشکی ایران خدمات می دهند، "تکریم بیمار" سلوحه کار است. هر کسی که به کشور ما می‌آید، حکم سفیر ایران را دارد. ارائه خدمت خوب بهترین تبلیغ برای ما است.

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت در ادامه، ۲۵ کشور آسیایی را که با ایران مشابهات و مراودات فرهنگی دارند، به عنوان بازار هدف گردشگری سلامت، ذکر کرد و افزود: بیشترین مراجعان برای درمان در ایران از کشور عراق است. سالی یک میلیون عراقی برای زیارت به ایران می‌آید که ۲۵ درصد آن‌ها انگیزه درمان نیز دارند. بعد از آن، جمهوری آذربایجان و کشورهای حوزه خلیج فارس و عربی بیشترین مراجعه‌کنندگان درمانی به ایران هستند.

او با بیان اینکه بیشترین استقبال خارجی‌ها برای کاشت مو، جراحی پلاستیک و درمان بیماری‌های صعب‌العلاج بوده، گفت: ایران در سال گذشته از محل جذب گردشگرانی که برای درمان آمدند، نزدیک به ۱.۲ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

«پناهی» در عین حال ایران را کشوری ناشناخته برای گردشگران سلامت دانست و گفت: تا کنون اطلاع رسانی درستی در این‌باره نشده است. این حوزه خاص است و کشورهای دیگر خدمات ایران را خیلی نمی‌شناسند. از طرفی بیشتر آن‌ها با خانواده برای تفریح و گردش به ایران می‌آیند که در کنار آن برای درمان هم اقدام می‌کنند.

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت درباره برنامه‌ریزی برای جذب گردشگرانی از 25 کشورِ هدف توضیح داد: اعتقاد ما بر این است که نباید مباحثی را مطرح کرد که نشدنی است. در شرایطی که هنوز برای ۲۵ کشوری که شباهت های فرهنگی داریم، برنامه ریزی نکرده ایم، چطور می خواهیم برای بازارهای دیگری همچون اروپا برنامه ریزی داشته باشیم. ما نمی‌خواهیم برای آمدن گردشگر و بازاریابی تبلیغ کنیم، چون با توجه به پیشینه پزشکی ایران، ناخواسته تقاضا داریم. فقط باید برای آن برنامه ریزی کنیم که ما هم درحال انجام این کار هستیم.

او سپس درباره استفاده گردشگران از ویزای T (سلامت) که به نسبت سایر ویزاها، قیمت مناسب‌تری دارد، گفت: این ویزا مشکلات خاص خود را دارد. بیشتر این گردشگران نگران هستند که با این ویزا نتوانند به نقاط دیگر ایران سفر کنند، مثلا برخی از آنها که به قصد زیارت به ایران می‌آیند، انگیزه‌شان درمان هم است، ولی وقتی به آن‌ها گفته می‌شود ویزای سلامت بگیرید، نگران می‌شوند که فقط به درمان محدود شوند. متاسفانه اطلاع رسانی درستی در این‌باره نشده است.

«پناهی» همچنین با تاکید بر اینکه لازمه توسعه گردشگری سلامت تمرکززدایی است، گفت: اگر قصد بر رونق گردشگری سلامت و درآمدزایی از آن است، نباید فقط تجهیزات و علم آن را به پایتخت و مراکز خاصی از کشور محدود کرد، باید تمام ظرفیت موجود را به کار گرفت تا نتیجه دلخواه را بگیریم.

702/700

کد خبر: 691053

وب گردی

وب گردی