آخوندی: نقش  ایران در شاهراه حیاتی جهان/باز کردن دریچه های متعدد بر روی نخبگان

وزیر راه و شهرسازی در دوازدهمین همایش بین المللی سواحل ، بنادر و سازه‌های دریایی گفت : ایران به عنوان شاهراه حیاتی جهان نقش و مسولیت عظیمی در مقوله حمل و نقل بین المللی بر عهده دارد .

به گزارش ایسکانیوز ، آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز دهم آبان ماه در دوازدهمین همایش بین المللی سواحل ، بنادر و سازه‌های دریایی درباره اهمیت حمل و نقل دریایی ایران در جهان گفت :موقعیت ژئواستراتژیکی ایران و وقوعش در مسیر تولیدرهای شمال به جنوب و شرق و غرب ، علی رغم مزیت ، مسولیت بزرگی را بر گردن ما نهاده است .لذا من همیشه در اندیشه بازخوانی این نقش و مسولیت در شاهراه حیاتی جهان هستم.

او افزود :ما همچنان که حداکثر استفاده از موقعیت استزاتژیکی ایران را حق مسلم خود می دانیم ،بر این اعتقادیم که مسولیت عظیمی را نیز در جهت داشتن حمل و نقل ایمن ، سریع ، دقیق و ارزان برای تمام مردم جهان برگرن داریم.

او با اشاره به طمع و مداخلات دولت های بزرگ در ایجاد ناامنی و حوادث در منطقه اذعان داشت :متاسفانه منطقه ای که در آن واقع شده ایم ، مملو از سو تفاهم های ناشی از طمع دولت های بزرگ و کج اندیشی های برخی از جریانات منطقه است ،اما خوشبختانه تا این زمان ملت و دولت ایران در سایه رهبری که همچون لنگری با ثبات متضمن امنیت منطقه شده است توانسته اند در آرامش به سر برند.

آخوندی افزود : ما امیدواریم با ایفای نقش منطقه ای و بین المللی ، به تدریج این ثبات و امنیت را به کل منطقه گسترش دهیمو در این راه از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد .

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد : ما در پی این هستیم که موقعیت تاریخی خودمان را در لژستیک و امنیت در حوزه دریایی به دست آوریم ،که در این راه حضور نهادهای ملی و بین المللی ، موسسات تحقیقاتی ، بنگاه های تجاری و مهندسی ای از 35 کشور جهان در ایران نشان میدهد که این اقدامات مثمر ثمر واقع شده و ما همچنان در پی ارتباط بلند مدت در تمام سطوح با کلیه موسسات بین المللی هستیم .

او با تاکید بر توجه در بخش اقتصادی در کنار فعالیت های مهندسی و فناورانه اذعان داشت : یکی از موضوعات بعدی این کنفرانس باید اقتصاد دریا باشد، که نکته بسیار مهمی است.

آخوندی همچنین با گریزی به تاریخچه همزیستی مصالمت آمیز بیش از 35 قوم در ایران گفت :اگرچه این همزیستی مصالمت آمیز ثروت بزرگی در سرفصل فرهنگ و تمدن در اختیار ایرانیان است ،اما تنها اکتفا به پیشینه و تاریخ کشور ملاک نیست ،بلکه اگر داعیه تثبیت شدن در جهان را داریم ،باید از این ثروت به درستی استفاده کنیم.

او همچنین اظهار داشت:ما در این مدت کوتاه سپری شده از برجام ، توانسته ایم 17 خط کشتیرانی را به سواحل خود بازگردانیم و آنان نیز 17 خط کشتیرانی و برنامه منظم برای حمل و نقل با ایران را برقرار کردند.اما همچنان راه بسیاری پیش روست.

وزیر راه و کشاورزی گفت : ما در مسکره های تمام بنادر خود در جنوب وشمال، آمادگی در اختیار قرار دادن کلیه امکانات حمل و نقل در اختیار بنگاه ها و کلیه مراکز بین المللی برای داشتن ترانزیت با امنیت ، دقت و سرعت از ایران

آنچه که در بنادر ایران صورت گرفته است به این شرح است : پس کرانه بیش از 2500 هکتار در بندر امام (ره) که قابل افزایش به 11هزار هکتار است ،پس کرانه 2400 هکتار در بندر امام خمینی که به همین میزان قابل توسعه هست و توسعه بندر جاست و بندر چابهار این امکان را به ما می دهد که اضافه بر اقدامات زیرساختی اقدام به توسعه زیزساختها ، ارتباطات و تاسیسات لجستیکی داشته باشیم.

لذا علاقه مندم که اضافه بر موضوع بندر در این کنفرانس به مفهوم لجستیک و تمام تاسیسات لجستیکی توجه کنند و توجهشان رابه اون جلب کنند.

ما در حال حاضر امکان حمل و نقل ترکیبی کامل را از بنادر ایران مستقیما بعد از تحویل کشتی قبل به و اتصال به آسیای میانه ، اتصال به چین و اتصال به روسیه و اتصال به غرب را داریم که این یک شبکه کم نظیر در منطقه است.

او با تاکید بر مورد توجه قرار دادن استفاده از حجم سرمایه گذاری بین المللیگفت : ببینیم تا چه حد بهره تجاری می بریم ، لذا علاقه مندم نگاه بازرگانی به مفهوم اقتصاد را در دستور کار قرار گیرد،

آخوندی خاطر نشان کرد :نیاز به یک نگاه تجاری و بازرگانی به بنادر ، زیرساخت های حمل و نقلی و تمام کولیدرهایی که از ایران می گذرد ، است .ما فکر می کنیم این کولیدرها قابلیت رقابت با سایر کولیدرها را دارند .به عنوان مثالدر حال حاضر برای اتصال بمبه ای به مسکو از راه دریا به 40 روز زمان نیاز است ،در حالیکه این اتصال از طریق ایران می تواند به 17 روز و به همراه آن قیمتش نیز 20 درصد کاهش پیدا کند .نکته مهم داشتن یک رویکرد بازرگانی و تجاری است ،که به واسطه آن بازرگان مطمئن شود کولیدر می تواند بارش را در همان زمان ، در اختیار مشتریش قرار دهد و ایجاد این اطمینان نیازمند گفتگوی موثر و تغییر رو یکرد در کلیه ارگانهای ما در داخل ایران و همچنین نحوه ارتباط با کلیه ارگان های بین المللی است .

او افزود :نکته دیگر ، بهره برداری به نحوه دیگری از دریاست ،چرا که ما در حال حاضر عمده ترین بهره برداریمان از آن بهره برداری بار است که علی رغم مهم بودن آن به تنهایی کافی نیست ، چرا که دریا منبع حیاتی بیش از بار است ، لذا بحث آبزیان، بحت مسافرت ها و تفریحات دریایی و بحث زندگی در کنار ساحل از موضوعات دیگری است که می تواند در دستور کار ما قرار گیرد.

او در پایان اذعان داشت :سهم مسافرتی ، بهره برداری توریستی و تفریحی در ایران بسیار اندک است و ما در پی این هستیم که از ظرفیت های دیگر دریا نیز به نحو احسنت استفاده کنیم.

101/402

کد خبر: 691058

وب گردی

وب گردی