یادگیری کد مورس در 4 ساعت با عینک گوگل

محققان موسسه فناوری جورجیا موفق به ساخت سیستم جدیدی شده‌اند که کد مورس را طی چهار ساعت با استفاده از مجموعه‌ای از ارتعاشات در کنار گوش آموزش می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز، کد مورس یک شیوه تبدیل اطلاعات متنی است که در آن، حروف توسط ترکیبی از نورها یا سیگنال‌های نوری کوتاه و بلند ارائه می‌شوند.

شرکت‌کنندگان در آزمایش محققان از عینک هوشمند گوگل استفاده کرده و توانستند این کدها را بدون توجه کردن به سیگنال‌ها یاد بگیرند. آنها حین بازی می‌توانستند ضربات را احساس کرده و حروف مرتبط را بشنوند.

این افراد پس از چند ساعت توانستند با دقت 94 درصد یک جمله را که همه حروف الفبا را داشت متوجه شده و با دقت 98 درصد بتوانند کدهای هر حرف را بنویسند.

به گفته محققان، این آزمایش نشان می‌دهد که یادگیری لمسی منفعل(PHL)، موانع سر راه یادگیری روش‌های متن ورودی را کاهش می‌دهد و می‌تواند کاربرد زیادی برای ساعت‌های هوشمند داشته باشد؛ به این ترتیب که کاربر بدون نیاز به نگاه کردن به دستگاه بتواند از مفاد پیامها آگاه شود.

از این تکنیک کاربرد ارتعاش همچنین برای آموزش حروف بریل، نواختن پیانو و ارتقا حس دست‌ها در افراد مبتلا به آسیب‌های جزئی نخاعی نیز استفاده شده است.

در تحقیق حاضر، محققان تصمیم گرفتند از عینک هوشمند گوگل استفاده کنند زیرا از هر دو ویژگی بلندگوی داخلی و ضربه‌زن (مبدل رسانشی استخوان) برخوردار است.

شرکت‌کنندگان در این تحقیق به انجام یک بازی پرداخته و همزمان ضربات ارتعاشی را بین گیجگاه و گوش خود احساس می‌کردند. این ضربه‌ها نشانگر نقاط و خط‌های کد مورس بودند و بصورت منفعلانه به کاربران از طریق حس لامسه آموزش می‌دهد.

این ضربه‌ها زمانی ایجاد می‌شدند که محققان یک سیگنال با فرکانس پایین را به سیستم بلندگوی عینک ارسال می‌کردند. به دلیل پخش آرام سیگنال، صدا به شکل ارتعاش احساس می‌شد.

نیمی از شرکت‌کنندگان این ضربه‌ها و صدای مربوط به هر حرف را احساس می‌کردند اما نیم دیگر آن‌ها در گروه کنترل هیچ ضربه‌ای را برای آموزش دریافت نمی‌کردند. دانش همه این افراد در مورد کد مورس و توانایی نوشتن آن در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که در کمتر از چهار ساعت، همه در آزمایش نهایی توانستند حروف الفبای کد مورس را بنویسند.

منبع: ایسنا

201

کد خبر: 691105

وب گردی

وب گردی