جزییات خدمات رایگان هلال احمر در اربعین/ بیماران دیالیزی به کربلا نروند

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر تمهیدات هلال‌احمر برای اربعین را تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدعلی مرعشی در نشستی خبری درباره اقدامات هلال‌احمر در اربعین، گفت: طبق سال‌های گذشته و با مصوبه ستاد مرکزی اربعین، پوشش خدمات امداد و نجات در داخل کشور و ارائه خدمات امدادی، بهداشتی و درمانی در کشور عراق به جمعیت هلال‌احمر واگذار شده است.

او افزود: آسیب‌شناسی خدمات بهداشتی – درمانی در سال گذشته بلافاصله بعد از اربعین انجام شد و اطلاعات لازم جمع‌آوری شده و برای بهبود خدمات برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد و برهمین اساس برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی‌مان تغییراتی ایجاد شده است.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر در همین زمینه اظهار کرد: در سال گذشته تعداد نیروهایمان برای اربعین ۹۰۰ نفر بود که امسال این تعداد به بیش از ۲۰۰۰ نفر رسیده است. همچنین در سال گذشته بیش از ۱۱ چادر درمانی داشتیم که ارائه خدمات در آنها به صورت محدود انجام می‌شد. این در حالی است که امسال تعداد چادرهایمان به ۶ عدد تقلیل یافته اما ابعادشان بزرگتر و کیفیت ارائه خدمات در آنها بیشتر شده است. در عین حال سعی کردیم امکانات رفاهی را هم برای ارائه کنندگان خدمت در چادرها فراهم کنیم. همچنین در این چادرها پزشک متخصص، پزشک عمومی، پرستار زن و مرد، نیروهای امدادگر، نیروهای بهداشتی و تکنسین‌های اورژانس حضور دارند و چادرها هم به تجهیزاتی مانند نوار قلب، شوک مصنوعی و اکسیژن‌ساز مجهز هستند.

مرعشی با بیان اینکه در سه مرز مهران، بدره و چزابه و متناظر با این سه مرز در خاک عراق نیرو مستقر کرده‌ایم، ادامه داد: چادرهای امدادی کارشان در برگشت زائران که خستگی راه وجود دارد آغاز می‌شود و به همین دلیل چادرها و نیروهایمان تا پایان بازگشت زائران مستقر می‌مانند.

او با بیان اینکه امثال میزان تعداد اتوبوس آمبولانس‌ها را هم افزایش داده‌ایم، گفت: در سال گذشته شاهد تصادفات زیادی در هله بودیم و به همین دلیل دو دستگاه اتوبوس آمبولانس در این مکان مستقر می‌شود و به طور کلی ۶ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۲۶ دستگاه آمبولانس در خاک عراق مستقر می‌کنیم.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر ادامه داد: همچنین ۲۵۰ قلم دارو و همچنین ۸۰ قلم تجهیزات پزشکی را به عراق می‌بریم که امسال به دلیل افزایش هزینه‌ها این اقلام را به صورت زمینی و توسط شش تریلر دیروز بارگیری کرده و به مرز مهران ارسال کردیم. در عین حال میزان و نحوه چیدمان داروها از همین جا انجام شده و به ترتیب در مراکزمان پیاده می‌شوند.

مرعشی با بیان اینکه نیروهای اعزامی ما از طریق مرز هوایی منتقل می‌شوند و بیمه هستند، گفت: در عین حال در مراکز درمانی عراق به تعداد کافی مترجم وجود دارد، همچنین به طور عادی در نجف دو درمانگاه داریم و در کربلا نیز دو درمانگاه داریم که هشت پزشک در آنها مستقر هستند و در عین حال تیم‌های درمانی نیز در چادرها مستقر می‌شوند.

او با اشاره به افزایش تعداد زائران اربعین در سال جاری گفت: براین اساس توصیه می‌کنیم که زائران مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون، تنفسی و... که داروهای خاص مصرف می‌کنند حتما داروهایشان را به همراه داشته باشند، چراکه ما نمی‌توانیم همه نوع دارو را به عراق ببریم، بنابراین خود زائران داروهایشان را به میزان بیش از روزهایی که در عراق هستند، به همراه داشته باشند. همچنین پوشیدن کفش مناسب نیز برای پیاده‌روی به زائران توصیه می‌شود تا دچار زخم‌های پا نشوند. در عین حال داشتن کوله‌پشتی مناسب و نوشیدن آب فراوان نیز به زائران توصیه می‌شود.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر همچنین گفت: در ماه گذشته از سوی عراق اعلام شد که با توجه به افزایش زائران، امکانات بیمارستان‌های نجف و کربلا محدود است و بنابراین اقداماتی مانند دیالیز را برای بیماران کلیوی نمی‌توان به طور منظم انجام داد و ممکن است این بیماران دچار مشکل شوند. براین اساس تاکید می‌کنیم بیماران دیالیزی زیارت‌شان را از راه دور انجام دهند و در شرایط دیگری که امکان انجام دیالیز در عراق وجود داشته باشد، مشرف شوند.

مرعشی در ادامه صحبت‌هایش گفت: زائرانی که هنوز برای رفتن به کربلا ثبت‌نام نکرده‌اند، حتما در سامانه سما ثبت‌نام کنند؛ چراکه این سامانه تسهیلاتی را از جمله بیمه و درمان برایشان فراهم می‌کند و بعد از ثبت‌نام نیز حق بیمه خود را برای دریافت خدمات درمانی در کشور عراق به این سامانه واریز کنند؛ چراکه هزینه خدمات درمانی در کشور عراق افزایش یافته و اگر زائری بیمه نباشد، خودش باید هزینه آن را پرداخت کند، اما اگر تحت پوشش بیمه رفته باشند، نماینده بیمه تمام هزینه درمانی زائر را پرداخت می‌کند.

او افزود: البته خدمات مرکز پزشکی حج هلال‌احمر تا پایان ماه صفر برای همه زائران از همه کشورها در چادرهای بین راهی به صورت رایگان است. در درمانگاه‌های نجف و کربلا نیز ارائه خدمات برای زائران ایرانی به صورت رایگان صورت می‌گیرد. بنابراین خدمات سرپایی ما در عراق برای زائران به صورت رایگان انجام می‌شود، اما اگر زائران نیازمند اقدامات بستری در بیمارستان‌های عراق باشند و در صورتی که بیمه شده باشند، می‌توانند به صورت رایگان از خدمات بیمارستان‌های عراق استفاده کنند و بیمه هزینه‌هایشان را پرداخت کند. در غیراینصورت خودشان باید هزینه را بپردازند که هزینه سنگینی هم هست؛ به طوری که ویزیت پزشک متخصص در عراق ۷۰ هزار تومان و ورودی به بیمارستان‌های عراق ۱۰۰ دلار است، بنابراین توصیه می‌کنیم که زائران حق بیمه خود را پرداخت کنند تا در عراق دچار مشکل نشوند.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر افزود: در عین حال اگر اقدامات درمانی زائران بعد از اربعین در داخل کشور هم ادامه داشته باشد، درمان‌شان در داخل کشور هم تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرد.

مرعشی با بیان اینکه تیم‌های پیش‌پرواز، شانزدهم آبان‌ماه برای راه‌اندازی درمانگاه‌ها به عراق اعزام می‌شوند، گفت: تیم‌های پزشکی نیز از ۱۹ تا ۲۳ آبان‌ماه به عراق اعزام می‌شوند. در عین حال باید توجه کرد که ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و امدادرسانی در داخل خاک عراق بر عهده مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر است و اگر بحرانی هم اتفاق افتد، همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها نسبت به ماموریت کمیته‌های خودشان برنامه‌ریزی می‌کنند.

او همچنین گفت: در حوزه بهداشت نیز از طریق وزارت بهداشت این امکان فراهم شد و ۴۰ کارشناس بهداشتی بر تیم‌های ما قرار گرفتند تا در مراکز اسکان و تهیه غذا نظارت کنند.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر در پاسخ به سوالی درباره تزریق واکسن مننژیت برای سفر به عراق گفت: طبق پروتکل سازمان بهداشت جهانی نیازی نیست که برای سفر به کشور عراق واکسن مننژیت تزریق شد بلکه تزریق آن را برای سفر حج توصیه می‌کنند. البته یک پروتکل کشوری درباره تزریق واکسن آنفلوانزا وجود دارد که توصیه می‌شود افراد بالای ۶۰ سال دارای نقص ایمنی هرسال این واکسن را تزریق کنند.

مرعشی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه در سال‌های گذشته در مراسم اربعین ۵۲۰ هزار مراجعه به مراکز درمانی هلال‌احمر انجام شده، گفت: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال ۲ تا ۲.۵ برابر سال گذشته زائر به کربلا مشرف شوند، بنابراین انتظار داریم میزان مراجعات‌مان به همین نسبت افزایش یابد.

او در پاسخ به سوالی درباره بیشترین مشکلاتی که در سال گذشته برای زائران ایجاد شده است، گفت: بیشترین مشکلات در زمینه زخم‌های پا و دردهای عضلانی بوده است و بعد از آن هم مشکلات تنفسی قرار دارند که البته وجود مشکلات تنفسی، اقتضای جمیعت انبوه است.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر همچنین در زمینه احتمال بروز وبا در عراق در میان زائران گفت: ایجاد اسهال و مسمومیت غذایی به دلیل بهداشت پایین آنجا ممکن است اتفاق افتد، اما در سال گذشته هیچ موردی از وبا گزارش نشده است و ما نیز انتظار داریم اگر اتفاق خاصی نیفتد، همان بیماری‌هایی که در سال قبل وجود داشت، اتفاق افتد.

مرعشی همچنین درباره قمه‌زنی در اربعین گفت: در اربعین خوشبختانه بحث قمه‌زنی را نداریم و البته با توجه به فتواهای علما انجام این کار بسیار کمتر از گذشته شده است.

700/704

کد خبر: 691346

وب گردی

وب گردی