معاون پژوهش وزارت علوم: تلاش می کنیم تا هفته پژوهش فقط تشریفاتی نباشد

نشست استانی ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری صبح امروز با حضور وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و افتخاری رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور، نمایندگان تام‌ الاختیار و اختیار استانداری‌‌های سراسر کشور و دبیران ستاد ملی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن گرامیداشت هفته پژوهش گفت: تلاش ما این بوده که این هفته را از یک فرایند تشریفاتی به یک فرآیند عملیاتی تبدیل کنیم. چرا که این نامگذاری‌ها تنها برای تقدیر است اما هدف ما بیشتر این بوده است هفته پژوهش محصول یک سال تلاشی باشد که ما در استانها و منطقه‌های مختلف کشور همکاری کرده‌ایم و به صورت یک مجموعه کارها و دستاوردها از آن یاد کنیم.

وی افزود: مهمترین کار پژوهش به سمت چالش‌های مدیریت استان‌ها است. اگر بسیاری از افراد برایشان هماهنگی وزارت علوم و وزارت کشور روشن نبود در حال حاضر با کارها و فعالیت‌هایی که این دو وزارتخانه با همکاری یکدیگر انجام دادند نمایان شده است. وی ادامه داد، ما اگر دانشگاه‌ها را به حال خود رها کنیم در حوزة پژوهش و فناوری تاثیر آنچنانی نمی‌بینیم. اما خوشبختانه با همکاری وزارت کشور و استانداری‌ها این مساله ارتقاء پیدا کرده است چرا که پژوهش منحصر به دانشگاه‌ها نیست و باید با مدیریت استانها و تقویت مراکز تحقیقاتی همراه باشد.

وی با اشاره به مساله فرهنگ اظهار کرد ما در استان‌ها شاهد تقویت فرهنگ هستیم و این موضوع نشان می‌دهد مسیری را که طی کرده‌ایم درست بوده است. اجرای امور فرهنگی که چه در جامعه اداری و چه در جامعه اجرایی و همچنین هم دانشگاه‌ها به جز با پیگیری مدیران محقق نمی‌شود. اگر بیشتر مدیران اعتقادی به پژوهش و رفع مشکلشان توسط پژوهش و فناوری نداشته باشند بی‌شک دچار مشکل‌های بسیاری می‌شویم.

وی ادامه داد، وزیر کشور و همکاران او و مدیران سطح بالا به حوزة پژوهش و فناوری توجه بسیاری می‌کند اما اگر استانداری‌ها نقش حمایتی‌شان را نداشته باشند در بعضی از جاها ممکن است با اشکالاتی مواجه شوند. از این‌رو استانها باید حمایت‌های مالی و هماهنگ کنند‌شان را ادامه دهند.

وی خاطر نشان کرد بیشتر تمرکز و صحبت من بر روی بازار نمایشگران است. در این بازار تحقیقات ما میتواند بسیار اثرگذار باشد همواره تلاش ما این بوده از مجموع دستگاه‌ها، نیازهایشان را برطرف کنیم.

وی با اشاره به راهکارهایی برای جذب مخاطبان اضافه کرد: ما باید مخاطبان رابا نیازها و خواسته های جامعه درگیر کنیم. انظتار می رود که با ابتکار استان ها در این زمینه فضا به گونه ای شود که جوانان از حوزه پژوهش و فناوری استقبال و فعالیت هایشان را در این زمینه بیشتر کنند. در سال گذشته یک قسمتی را با عنوان عکس و کاریکاتور مشخص کردیم اما امسال می خواهیم تمرکزمان را برروی فیلم مستند سازی بگذاریم تا به این واسطه بتوانیم در مقابل تهاجم فرهنگی و رکود فرهنگی کاری انجام داده باشیم. چراکه صرفا با شعار نمی توانیم میزان کیفیت کار را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: ما باید یک فضای جدیدی ایجاد کنیم که در جوانان انگیزه ایجاد شود و خلا بین نیاز هخای جامعه را برطرف کنیم. ما از همکاران خواسته ایم که از ایده های جدید استقبال کنند از این رو جشنواره فناوران و پژوهشگران برتر را برگزار کنند تا فرصتی برای استفاده از ایده های جدید باشد.

رییس مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور: در حوزه پژوهش و فناوری مساله اقتصاد مقاومتی الویت اول ما بوده است

افتخاری، رییس مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور در بخش ابتدایی صحبت هایش به سیاست های کلان وزارت کشور در بخش پژوهش و فناوری شااره کرد و گفت : اولین اقدام ما در سال جاری معرفی دبیر جشنواره فناوری بود. کمیته فعالیت خود را به سرعت آغاز و با تلش های بسیار و مرور عملکردی سال های گذشته توانستند گزارشی کامل از عملکرد سال های گذشته این جشنواره آماده کنند و اصلاحات را به استان ها اعلام کردند. عملا با این کار تواسنتیم از لحاظ شاخص ها که بحث عمده جشنواره بوده پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: توجه به آموزش و پژوهش از دیگر تجربه‌های سال‌های گذشته جشنواره پژوهش و فناوری بوده است. ما در این حوزه آموزش‌هایی داده‌ایم که تنها نظری نباشد. از نظر ما بهترین نوع آموزش، آموزش کاربردی است و همواره سعی کرده‌ایم از این راه، حوزه‌های مختلف استانداری ها را ارتقا دهیم.

او افزود: در حوزه پژوهش و فناوری مساله اقتصاد مقاومتی الویت اول ما بوده است مسئولیت‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی به دو گونه عام و خاص اجرا می‌شود. مسئولیت عام به گونه‌ای است که همة نهادهای اجرایی کشور باید در این زمینه فعالیت کنند اما نوع دیگر این مسئولیت به وزارت کشور مربوط می‌شود. به همین دلیل ما هم در این حوزه شاخص‌های ویژه‌ای را تعیین کرده‌ایم که یکی از این شاخص‌ها توجه و کاربردی کردن اقتصاد مقاومتی است. چرا که ارزش اقدامات و پروژه‌های عملیاتی همیشه بیشتر از سایر پروژه‌ها بوده است.

وی با اشاره به سیاست‌های حوزه‌های سنجش با فعالیت‌های وزارت کشور یادآور شد: سیاست‌های حوزه‌های سنجش با اقدامات وزارت کشور باید مرتبط شود. برآوردی که ما در این زمینه انجام داده‌ایم این است که مانند سال قبل به استانها دسترسی پیدا کنیم و همکاری‌ها در زمینه پژوهش و فناوری را تحقق ببخشیم.

وی یادآور شد: نتیجه‌های همکاری‌های بین وزارت علوم و وزارت کشور بسیار رضایت بخش بوده است. چنانچه وزارت کشور توانست علاوه براشخاص هیات علمی با رئیس‌های دانشگاه‌ها توفیق همکاری داشته باشد و با صحبت‌هایی که با این افراد در زمینه پژوهش و فناوری داشتیم تناقضاتی که در تعامل‌های میان حوزه‌ علمی و اجرایی وجود داشت را بشناسیم و در جهت رفع این تناقضات بر ‌آییم. و از سوی دیگر تجربه یک سال گذشته نشان می‌دهد که بسیاری از این تناقضات و تعاملات را بهبود داده ایم.

وی با بیان اهمیت رسیدن به الگوی تعامل ماندگار گفت: در حال حاضر مهمترین بحث در وزارت کشور رسیدن به الگوی تعامل ماندگار و بهره‌مندی استان‌ها از این موضوع است و در حال حاضر توانسته‌ایم با 23 دانشگاه در کشور تفاهم‌نامه همکاری ببندیم و سطح وزارت کشور را با همکاری‌های وزارت علوم ارتقاء دهیم. هنگامی که نهادهای دانشگاهی با وزارت کشور همکاری کند کارها اجرایی می‌شود و پایان نامه‌های قابل قبول نیز به مراتب بیشتر می‌شود. ما در نظر داریم وقتی همکاری‌ها به حد بسیار خوب و رضایت‌بخشی برسد از این شبکه تعاملی رونمایی کنیم که بتوانیم در آینده شاهد همکاری های بیشتر وزارتخانه‌ها با نهادهای اجرایی در زمینه‌های مختلف باشیم. برآوردی که ما در این خصوص داریم این است که شورای عالی هم از این طرح‌ها استقبال کند.

وی در پایان، با ارایة پیشنهادی در زمینه همکاری وزارتخانه‌ها تاکید کرد: من پیشنهاد می‌کنم گزارش این همکاری‌ها با امضای وزیران کشور در کار گروه‌های کوچک ارائه شده است بلکه الگویی برای تعامل وزارتخانه‌های دیگر در حوزه‌های مشترکشان باشد. چرا که اکثر وزارتخانه‌ها در حوزه‌هایی که با هم مشترک هستند همکاری‌های مناسبی ندارند.

200/203

کد خبر: 691374

وب گردی

وب گردی