موافقان و مخالفان صالحی امیری در مجلس چه گفتند؟

در ادامه جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان در نوبت عصر مخالفان و موافقان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخن پرداختند.

به گزارش ایسکانیوز، طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی رای اعتماد و بررسی کارنامه وزرای پیشنهادی باید بر اساس حروف الفبا مطرح شود. بعد از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نوبت به وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد رسید.

** مخالفان وزیر پیشنهادی، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور، حسن نوروزی و احسان قاضی زاده هاشمی بودند که در ادامه سخنان آنان آورده می شود:

فرزندان شاهد در بین وزرای معرفی شده به مجلس شورای اسلامی خالی است

حسن نوروزی اظهار داشت: سخنی دارم با جناب آقای دکتر روحانی با اینکه من شما را اهل اندیشه، فکر و همگرایی می‌دانم و پیش از انقلاب شما را می‌شناسم، جای جانبازان، ایثارگران و فرزندان شاهد در بین وزرای معرفی شده به مجلس شورای اسلامی خالی است. انتظار ایثارگران مجلس شورای اسلامی این بود که حداقل یکی از این وزرا را از میان ایثارگران، جانبازان، آزادگان و فرزندان شاهد انتخاب می‌کردید.

وی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: این مرده باد، زنده باد و احسنت گفتن‌ها در پیشگاه خداوند متعال زمانی ارزش دارد که ما تکالیف شرعی خود را انجام بدهیم. به هر حال ما باید دقت کنیم و به گونه‌ای رأی بدهیم که در پیشگاه خداوند مسئول نباشیم.

نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی خطاب به صالحی‌امیری گفت: از اهداف حوزه فرهنگ تعالی سازی فرهنگی و مقاوم سازی فرهنگی و مبارزه با نفوذ فرهنگی است که جزء اهداف نظام در حوزه فرهنگ است. من می‌خواهم نظر شما را نسبت به این موضوع بدانم چون در برنامه‌های شما این موضوعات را مشاهده نکردم.

نوروزی متذکر شد: برای جلوگیری از سیاسی شدن وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و دخالت مسائل سیاسی در موضوعات فرهنگی به صورتی که سبب ایجاد مشکلات در عرصه فرهنگ نشود چه برنامه‌هایی دارید. در حال حاضر برخی از ادارات کل به اشتباه فرهنگسراها را به ستاد انتخاباتی تبدیل کرده‌اند که کار بسیار زشتی است و نتایج معکوسی می‌دهد.

نوروزی گفت: همانگونه که حضرتعالی مطلع هستید، اوقاف یکی از ظرفیت‌های عرصه فرهنگ کشور است در این زمینه چه برنامه‌ای دارید. در زمینه اقتصاد فرهنگی آیا برنامه‌ای پیش بینی کرده‌اید یا خیر که قابل اجرا باشد. برای مبارزه با اسلام هراسی و ایران هراسی در عرصه بین‌المللی چه برنامه‌ای دارید. فضای مجازی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای ساماندهی فضای مجازی چه تمهیداتی اندیشیده‌اید.

رئیس جمهور یک سرهنگ را برای حوزه فرهنگ کشور معرفی کرد

سید احسان قاضی زاده هاشمی خطاب به صالحی امیری گفت: اگر شما میان تحصیل در رشته های مدیریت دولتی و علوم سیاسی و حوزه فرهنگی ارتباطی یافتید من از این کار ناتوان هستم. من نمی توانم میان عضویت در دادگاه ارتش و فرهنگ نسبتی پیدا کنم. شگفت است رئیس جمهوری که از سرهنگ بودن تبری جسته، حال سرهنگی را برای حوزه فرهنگ انتخاب و معرفی کرده است. شما امروز می خواهید میراث دار کرسی وزارتخانه ای باشید که پیش از شما داستان های عبرت آموزی رقم خورده و حتی قربانیانی گرفته است.

وی گفت: اگر بر فرض رئیس جمهور در نامه ای نوشت که فلان بخش فیلم فاخر رستاخیز را حذف کنید یا آن را اکران نکنید؛ مطیع حرف وی خواهید بود یا صدای قلب احمدرضا درویش را می شنوید؟ لطفاً بگویید ما با کدام جنبه چهره شما مواجه هستیم؟ شما در جمع اصلاح طلبان خود را مبدع مکتب نیاوران و سهله و صحنه خوانده اید؛ حال در این نیاوران شما جایی برای مستضعفان و پابرهنگام است؟ یا فکر می کنید که حرف زدن از این آدم ها دیگر قدیمی شده است؟ شما جایی از نیاوران حرف می زنید و در جایی دیگر در کمیسیون فرهنگی مجلس می گویید می خواهم دفتر حوزه علمیه را در وزارتخانه ایجاد کنم و شورای فقیهان تشکیل دهم. کدام این موضوعات را باور کنیم؟ قسم حضرت عباستان را یا آن یکی دیگر.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: از طرف دیگر درخصوص جزواتی که درباره آقای نادران توزیع شد از خود وی استعلام کردند، زیرا در آن جزوات به نقل از آقای صالحی امیری آمده بود که نادران معذرت خواهی کرده و توبه نامه نوشته اند، از این رو شخص آقای نادران این موضوع را تکذیب کرد. حال برای ما سوال است که بعد از 3 سال این پرونده در دادسرا و دادگاه وجود دارد. حال با توجه به این موضوع فردا با هنرمندان چگونه رفتار خواهد شد؟

اگر بنده به عنوان مخالف صحبت نمی‌کردم به لحاظ روحی و دنیایی به نفعم بود

مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم گفت: اگر بنده به عنوان مخالف صحبت نمی‌کردم به لحاظ روحی و دنیایی به نفعم بود.

وی در ادامه گفت: عزیزانی فرمودند اگر وزیری رای اعتماد نگیرد چه می شود و سه ماه وزارتخانه فشل می شود. کجای قانون گفته که رئیس جمهور باید لج کند و سه ماه کسی را معرفی نکند، دولت در صورتی که این افراد رای نیاورد می تواند همین فردا گزینه های پیشنهادی خود را معرفی کند. اگر عزیزان گذشته ای داشتند خداوند اجر دهد و میزان حال فعلی افراد است و اگر چیزی گفته می شود نفی گذشته و ناسپاسی به آنها نیست. پسر نوح پسر پیغمر بود و طلحه و زبیر از یاران حضرت علی بودند. اما نمی توان امروز را به خاطر دیروز نادیده گرفت.

** موافقان وزیر پیشنهادی، قاسم احمدی لاشکی، محمد بیرانوندی و محمدرضا تابش در ادامه سخنان آنان آورده می شود:

صالحی امیری هارمونی خوبی با بدنه دولت دارد

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر، چالوس وکلاردشت در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به کلامی از امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) در سخنانی تاکید کرد که بر ملت شریف ایران فرض است که در هر ملکی که هستند از اختلاف و کارشکنی دست بردارند و دشمن را با وحدت کلمه در هم کوبند و هر اقدامی را که با اختلاف کشور را به تباهی می کشاند کنار بگذارند و تاکید نمودند که از دشمن نهراسید تا زمانی که با هم هستید.

این نماینده با اشاره به سخنانی از مقام معظم رهبری افزود: مقام معظم رهبری در تاریخ 15/6/93 در دیداری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کردند که موضوع فرهنگی مسئله مهمی برای کشور است و این مسئله در بلند مدت از مسائل اقتصادی مهم تر می شود من در مسئله فرهنگی احساس ولنگاری می کنم.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه صالحی امیری هارمونی خوبی برای بدنه دولت است گفت: وضعیت معیشت نیروی انسانی، حقوق کارکنان وزارت ارشاد و تبدیل وضعیت نیروها در این وزارتخانه مشخص نیست.

احمدی لاشکی با بیان اینکه ترمیم کابینه در حوزه فرهنگی و آموزشی نشان دهنده ولایت پذیری رئیس جمهور است ادامه داد: رأی اعتماد به وزرا نهایتا برای 8 ماه آینده است اما اگر همین افراد در دولت بعدی که ممکن است هر دولتی باشد رأی بیاورند تجربه خوبی برای محاسبه به مجلس می دهد.

سکان وزارت علوم به دستان فردی داده شود که فرهنگ را با نگاه امنیت فرهنگی ببیند نه فرهنگ امنیتی

محمد بیرانوندی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: جهانیان هر کشوری را با شاخص‌های آن میشناسند اما ایران بزرگ نه با صنعت، معدن و تجارت بلکه با گستره فرهنگی و باورهای انسانی، اسلامی، ادبیات و تاریخ غنی‌اش می‌شناسند و شعر سعدی را از بر دارند.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فرهنگ مقوله پیچیده‌ای است که پرداختن در ایران و در دوران کنونی کاری بس مشکل و اساسی است چرا که ایران سرزمینی پهناور، اقوام، فرهنگ و حتی هویت‌های مختلف فرهنگی دارد لذا تفاوت فرهنگی جوامع صنعتی و شهری در ایران به پیچیدگی امر مدیریت بر فرهنگ می‌افزاید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: ما موظف هستیم با در نظر گرفتن مصالح کشور انتخابی خطیر داشته باشیم چرا که فرهنگ ایران با این تکثر و گستردگی نیاز به سکانداری دارد که فرهنگ را از نوع یک سرمایه اجتماعی و با نگاه امنیت فرهنگی نه فرهنگ امنیتی ببیند.

فعالیت صالحی امیری بر مدار قانون و احیای عدالت در حوزه فرهنگ خواهد بود

محمدرضا تابش عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: از رئیس مجلس درخواست می‌کنم از تریبون مجلس که خانه امید مردم است به مسئله تهمت‌ها و حرف‌هایی که از این تریبون زده شد رسیدگی کنند. متأسفانه تهمت‌ها و حرف‌هایی زده شد و نامه‌ای از سوی سید حسین نقوی حسینی و مجتبی ذوالنور ارائه و بخش‌هایی از آن قرائت شد که از سوی رئیس مجلس باید پیگیری شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: این وزیر در حوزه نظارت فرهنگی؛ بر مدار قانون و احیای عدالت حرکت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه سرمایه فرهنگ و هنر اصلاح‌گری است، گفت: رئیس جمهور شخصیتی را به مجلس معرفی کردند که اهل ذوق ، شعر، تحقیق و پژوهش، کتاب‌شناس، علاقمند به موسیقی است. همچنین فردی با ویژگی‌های فروتنی، تواضع، ادب و بردباری است، در حقیقت کار وزیر فرهنگ در این وزارتخانه تنها یک کار اداری و اقتصادی نیست. در واقع مسئول تأمین امنیت نظر فرهنگیان، هنرمندان و اهل هنر است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سیدرضا صالحی امیری با داشتن سابقه کاری در کتابخانه ملی و تحولاتی که در این عرصه ایجاد کردند این اطمینان وجود دارد که ایشان هم با رأی اعتماد بالای نمایندگان روبرو خواهد شد و همچنین متعهد خواهند بود وعده‌هایی که به مجلسیان دادند را به منصه ظهور برسانند.

ارایه خدمات فرهنگی منحصر به یک وزارتخانه نیست

محمد آشوری تازیانی نماینده مردم بندرعباس افزود: ملاک و معیار همه ما در برخورد با رای اعتماد منطق قانون است و باید در چارچوب عدالت و انصاف مخالفت شود.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: قانون یک ملاک اساسی کار ما است در عین حال در کنار قانون ارایه اسنادی که کلام ما را اثبات کند منطق این حرکت است در ارتباط با این موضوع به نظر می رسد این منطق گفت و گو اگر به عنوان یک منطق حاکم بر جلسات باشد هم مخالفان عزیز که در مخالفت سخن می گویند بر منطق سلبی خود اسنادی را ارایه می دهند و هم کسانی که بر موافقت اصرار می کنند مدارک ایجابی خود را ارایه می دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در رای اعتماد چند مولفه اساسی منطق ارزش گذاری و ارزیابی ما است تصریح کرد: در بیان صحبت های موافقت و مخالفت ها باید به پیشینه عملکرد توجه کنیم.

آشوری تاکید کرد: دغدغه های مقام معظم رهبری دغدغه اساسی و نقشه راه همه ما است اما ما در حوزه فرهنگ مثل سایر حوزه ها دچار فرافکنی هستیم؛ شکل دادن به فرهنگ، ارایه خدمات فرهنگی منحصر به یک وزارتخانه نیست، فرهنگ عرصه گسترده ای است و اگر بخواهیم این آسیب شناسی را داشته باشیم مثنوی 70 من کاغذ خواهد شد.

300/302

کد خبر: 691499

وب گردی

وب گردی