محبعلی: توافق لبنان نشان از امکان انجام توافق در منطقه است/ پیروزی میشل عون ناشی از توافق برد برد در لبنان است/ انعطاف ایران و عربستان برای انجام این توافق لازم بوده است

سفیر سابق کشورمان معتقد است آمریکا و فرانسه با انجام این توافق موافق بوده اند و انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهور می تواند تبدیل به عاملی برای نزدیکتر شدن همپیمانان در جناح لبنانی در سوریه شود.

ایسکانیوز- مجتبی اسماعیلی: قاسم محبعلی سفیر سابق کشورمان در مالزی، در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز به تاثیر انتخاب میشل عون بر شرایط داخلی لبنان پرداخت و با اشاره به انتخاب این ژنرال نزدیک به حزب الله گفت: انتخاب میشل عون کمک می کند مردم لبنان تا انتخابات مجلس آتی این کشور دولتی داشته باشند و نسبت به کاهش مشکلات این کشور در زمان باقی مانده تا انتخابات پارلمانی لبنان امیدوار باشند. این توافق که میان طایفه های این کشور و با حمایت کشور هایی چون ایران صورت گرفته است، در مجموع یه سود لبنان خواهد بود.

وی درباره چگونگی تاثیر ایران و عربستان بر انتخاب میشل عون گفت: الزاما اینطور نیست که از طرف ایران و عربستان مذاکرات مستقیمی صورتی گرفته باشد. این احتمال وجود دارد که دو کشور با نشان دادن انعطاف در قبال مخالفان خود، زمینه را برای همپیمانان لبنانی خود فراهم کرده باشند تا توافقی در این کشور صورت پذیرد.

مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه کشورمان درباره تاثیر این انتخابات بر شرایط سوریه گفت: انتخابات لبنان تاثیر فوری و مستقیمی بر معادلات سوریه نخواهد داشت و با توجه به اینکه هر گروه متحدین متفاوتی در سوریه دارند و شیعیان و سنی های این کشور متقابلا دوستانی در کشور سوریه دارند، می توان امیدوار بود که این روابط بر روند مذاکرات سوریه اثرگذار باشد و بتوانند بستر مناسب تری برای نزدیکی همپیمانان خود در این کشور فراهم آورند.

محبعلی معتقد است ایجاد توافق در لبنان می تواند نشانه ای مبنی بر امکان ایجاد توافق در سایر نقاط منطقه نیز باشد.

دیپلمات سابق کشورمان درباره نظر آمریکایی ها نسبت به انتخاب کاندیدای نزدیک به حزب الله لبنان گفت: آمریکایی ها الزاما تاثیر مستقیمی بر معادلات لبنان نخواهند گذاشت. به نظر می رسد آن ها و فرانسوی ها که در لبنان صاحب نفوذ هستند، به انجام توافق میان سعد حریری و میشل عون کمک هایی کرده اند و این یک توافق برد برد بوده است. از طرفی همپیمان حزب الله لبنان رئیس جمهور شد و توافقی هم برای انتخاب سعد حریری به عنوان نخست وزیر انجام شده است. لذا می توان نسبت به آینده امیدوارتر بود.

303/300

کد خبر: 691500

وب گردی

وب گردی