مسعود تجریشی :  ایران برای تولید محصولات ارگانیک ظرفیت بالایی دارد

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: به دلیل برخورداری ایران از گونه های مقاوم به خشکی و آفات، کشاورزی ارگانیک در کشور دارای زمینه ای مستعد پیشرفت است.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز و به نقل از مهرمسعود تجریشی در خصوص نواقص حوزه کشاورزی ایران، گفت: بخش کشاورزی ایران به ازای کمتر از یک متر مکعب محصول، حدود ۸۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می کند که با شاخص های بهره‌وری جهانی بسیار فاصله دارد.

تجریشی با اشاره به مشاهدات خود در بخش کشاورزی دو استان آذریابجان غربی و شرقی، گفت: به طور نمونه در ازای هر یک مترمکعب آب، شاهد تولید حدود ۶۰۰ گرم ماده خوراکی در این دو استان هستیم و این در حالی است که در پاکستان شاهد تولید محصولی دو برابر مقدار یاد شده در ازای همین میزان آب هستیم.

تجریشی افزود: پاکستان معیار بسیار خوبی برای ارزیابی شاخص‌های کشاورزی ایران است زیرا ما از یک کشور پیشرفته با اراضی بزرگ، ماشین آلات پیشرفته و برخوردار از آموزش های نوین کشاورزان صحبت نمی کنیم، بلکه از کشوری با شرایط مشابه ایران صحبت می کنیم.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ضمن تاکید بر این موضوع که ایران برخوردار از فضای زیادی برای بهبود عملکرد حوزه کشاورزی است، تصریح کرد: فناوری یکی از بخش های مهم و تاثیرگذار در حوزه است زیرا به طور نمونه کمک می کند تا با همین حجم کم آبی که در اختیار داریم، محصولات بیشتری تولید کنیم.

اوبا بیان اینکه بذرهایی که در ایران به کار برده می شود، بذرهای مطالعه شده نیست، گفت: نحوه کاشت، داشت و برداشت در کشور تلفات زیادی دارد به گونه ای که می توان گفت به صورت میانگین، محصولات کشاورزی از زمان برداشت تا رسیدن به دست مصرف کننده حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد تلفات دارد که ضرر آن برای کشاورز، مصرف کننده و منابع ملی است.

ضعف فناوری در کشاورزی مشهود است

تجریشی افزود: فناوری نقشی مهم در زنجیره تولید محصولات کشاورزی دارد و این در حالی است که ضعف فناوری در تمامی مراحل کشاورزی ما مشهود است و از این رو چنین نمایشگاه هایی می تواند با برنامه ریزی درست فرصتی برای رفع این نقص مهم را ایجاد کند.

اوبرای توضیح این موضوع، به کاشت برنج با دست در شمال کشور اشاره کرد و افزود: در حالیکه در تمام نقاط قابل کشت دنیا از دستگاه برای کاشت برنج استفاده می شود، در ایران به تازگی شاهد استفاده از فناوری های موجود در بازارهای جهانی آن هم به صورت محدود در حوزه کشت برنج هستیم.

به گفته او استفاده از بذرهای با ظرفیت بیشتر محصول دهی، ماشین آلات و فن آوری های نوین برای افزایش بهره وری و بهره گیری از روش گلخانه ای، راه کارهایی برای بهبود کشاورزی است که در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

تجریشی ضمن تاکید بر پتانسیل های کشاورزی ایران، تصریح کرد: کشاورزی ایران پتانسیل این را دارد که بسیار پربازده و پیشرفته باشد اما متاسفانه در دهه های گذشته سرمایه گذاری مناسبی روی این بخش صورت نگرفته و حتی در دانشکده های کشاورزی، تحقیق و پژوهش مغفول مانده تا در نهایت مجموع عوامل منجر به عقب افتادگی در بخش کشاورزی کشور شود.

اوگفت: دولت از نقشی مهم در بهبود کمی و کیفی وضعیت تولید محصولات کشاورزی برخوردار است.

عدم تعادل استفاده از سم و کود در مناطق مختلف

تجریشی در خصوص استفاده از سم و کود در محصولات کشاورزی نیز با اشاره به عدم تعادل در این بخش، گفت: در برخی مناطق کشور، محصولات کشاورزی در چند مرحله مورد سم پاشی قرار می گیرند در حالی که در برخی نقاط دیگر هیچ سمی برای تولید محصول به کار برده نمی شود.

اوالبته اشاره ای هم به سابقه تولید محصولات ارگانیک در ایران داشت و افزود: بسیاری از محصولات کشاورزی بومی ایران را می توان به صورت کاملا ارگانیک به دست مصرف کننده رساند.

تجریشی گفت: به دلیل برخورداری ایران از گونه های مقاوم به خشکی و آفات، کشاورزی ارگانیک در کشور دارای زمینه ای مستعد پیشرفت است اما به این شرط که در کنار تولید به توزیع، بسته بندی و اتصال به بازارهای مختلف هم فکری شود. چرا که در بسیاری از موارد ما به دلیل فاصله زمانی طولانی مدت ایجاد شده میان تولید تا فروش برای ماندگاری بیشتر از سموم استفاده می کنیم و این موضوع زمینه کشت ارگانیک در ایران را کاهش می دهد.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: نمایشگاه های بین المللی باید فرصت برای تبادل دانش و فن آوری های نوین حوزه های مختلف باشند تا با استفاده از فرصت ایجاد شده در سایه تشکیل این نمایشگاه ها، فضا برای رشد بخش های مختلف کشور فراهم شود.

ششمین نمایشگاه بین المللی محصولات و فناوری کشاورزی، گیاهی، ارگانیک و صنایع وابسته با شعار فن آوری های نوین، رونق تولید و توسعه صادرات از شانزدهم تا نوزدهم آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار می‌شود.

700/705

کد خبر: 691729

وب گردی

وب گردی