در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان صورت می گیرد;از زمین دار شدن شرکت های دانش بنیان تا معافیت‌های گمرکی

دبیر کارگروه ارزیابی صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان با اشاره به ارائه تسهیلات تشویقی به شرکت های دانش بنیان گفت: در این راستا تلاش شده تا این شرکت ها از معافیت های مالیاتی برخوردار شوند.

به گزارش ایسکانیوز، سیدمحمد صاحبکار خراسانی در نشست تخصصی تعامل شرکت های دانش بنیان با بازار فرابورس ایران که صبح امروز در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه اکنون فضای کشور طوری است که شرکت ها در فضای توسعه فناوری فعالیت می کنند، گفت: جهت گیری های معاونت علمی و فناوری در راستای نظام علم و فناوری است.

وی با با بیان اینکه تأکیدات مقام معظم رهبری همواره پشتیبان بخش دانش‌بنیان کشور بوده است، گفت‌: رهبر معظم انقلاب هیچ سخنرانی دانشگاهی در چند سال اخیر نداشتند که در آن به بحث دانش‌بنیان نپرداخته باشند و این مسئله وظیفه ما را بسیار سنگین می‌کند.

صاحبکار خراسانی با تاکید بر اینکه وضعیت اقتصاد در سطح جهانی تغییر کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر اقتصاد کشورها بر مبنای فناوری و زیرساخت های فرهنگی بنا نهاده شده است.

سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه تمام تمرکز و تلاش معاونت علمی و فناوری، طراحی بسته هایی برای تعامل شرکت های دانش بنیان بوده است، توضیح داد: تاکنون در سامانه ای که به همین منظور طراحی شده بیش از ۱۲ هزار شرکت ثبت نام کرده اند؛ از این تعداد، ۵ هزار شرکت فرآیند ثبت نام را تکمیل کرده اند.

وی در خصوص مسیرهای تثبیت‌کننده در جهت استفاده کشورهای دانش‌بنیان از مزایای مجاز فعالان اقتصادی گفت: تا کنون 12 هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان تقاضای ثبت‌نام کردند که از این تعداد 6 هزار شرکت مستنداتشان تکمیل و در مسیر ارزیابی قرار گرفته و 2 و هزار 450 شرکت مشمول استفاده از مزایای اقتصادی شده‌اند.

وی افزود:در آیین‌نامه اجرایی هیأت وزیران، کارگروه اجرایی برای ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان اجرا شده که این کارگروه متشکل از 12 عضو است و به این صورت عمل می‌کند که شرکت‌های دانش‌بنیان در طول زمان چند ساله‌ای که داشته است، ارزیابی می‌شوند و مجوز تأییدیه مدت‌دار دریافت می‌کنند و رمز پویایی این قانون نیز حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با فعالیت‌های دوره‌ای است.

وی ادامه داد: یک سری آیین‌نامه‌هایی را برای استاندارسازی کالاها در نظر گرفتیم و فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان را هم مشخص کردیم.

معافیت گمرکی شرکتهای دانش بنیان

دبیر کارگروه ارزیابی صلاحیت شرکت های دانش بنیان گفت: اگر شرکت دانش بنیانی بخواهند از معافیت گمرکی برخوردار شود، معاونت علمی می تواند در این راستا حمایت هایی داشته باشد؛ ورود تجهیزات و کالاهایی برای انجام تحقیق و توسعه از سوی شرکت‌های دانش بنیان مشمول معافیت گمرکی می شود.

صاحبکار خراسانی افزود: شرکت هایی که در چند کیلومتری شهرها هستند، می توانند مورد حمایت قرار گیرند تا شرکت خود را وارد شهر کنند.

سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: از دیگر اقداماتی که برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته ایم، این است که افراد متخصص در شرکت ها می توانند در زمان انجام نظام وظیفه ارتباط خود را با شرکت هایشان حفظ کنند.

طرح‌ ممنوعیت خرید کالای خارجی به وسیله سازمان‌های دولتی

وی عنوان کرد: ممنوعیت خرید دولتی کالاهایی که در کشور تولید می‌شود با هدف حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌پذیرد و این معاونت تسهیلات ویژه به دانش‌آموختگان طرح‌های علمی مختلف از جمله طرح شهید طهرانی مقدم اهدا می‌کند.

مدیر مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان و معاون علمی فناوری یادآور شد: معاونت علمی با ایجاد شبکه‌های راهبردی بیش از 5 هزار و 100 آزمایشگاه در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرارمی‌دهد تا بتواند مواد تولیدی خود را در این مکان‌ها آزمایش کند.

شرکتهای دانش بنیان صاحب زمین می شوند

صاحبکار خراسانی در خصوص واگذاری زمین در شهرک های صنعتی گفت: برای استقرار شرکت های دانش بنیان در ۵۰ کیلومتری تهران مصوباتی از هیات وزیران دریافت کرده ایم تا شرکت ها بتوانند با ۱۰ درصد آورده نقدی صاحب زمین هایی در نزدیکی تهران شوند.

دبیر کارگروه ارزیابی صلاحیت شرکت های دانش بنیان با بیان اینکه معاونت علمی مذاکره ای با صدا و سیما برای تبلیغات محصولات شرکت های دانش بنیان داشته است، گفت: در حال حاضر محصولات شرکت های دانش بنیان به واسطه این مذاکره تبلیغ می شود، اما امتیاز تشویقی برای این شرکت ها تحت عنوان اضافه پخش در نظر گرفته شده است.

ورود سهام شرکت های دانش بنیان در بازار سرمایه

وی با بیان اینکه ۳ دسته تعامل بین شرکت های دانش بنیان با بازارهای سرمایه وجود دارد، گفت: تعامل با بورس کالا، ایجاد صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه و ورود سهام شرکت های دانش بنیان در بازار سرمایه از جمله تعاملاتی به شمار می رود که باید برای تبدیل شرکت های کوچک به بزرگ طی شود.

بستر سازی 10 هزار میلیاردی برای شرکت های دانش بنیان

رئیس امور مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان در پایان خاطر نشان کرد:‌ ارزیابی آمادگی صادراتی، مشاوره صادرات، آموزش‌های بازرگانی و صادرات، تهیه اقلام تبلیغاتی، تهیه گزارش تحقیقات بازار بین‌المللی، طراحی صنعتی محصولات دانش‌بنیان، اخذ مجوزهای بین‌المللی، ثبت محصولات، پاویون محصولات، اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری، حضور مستقل شرکت‌ها در نمایشگاه‌های خارجی، ارسال موقتی نمونه محصول، صادرات از طریق واسطه‌های تجاری، جذب نیروهای انسانی بازرگانی تخصصی، تبادل فناوری، مشاوره قراردادهای تبادل فناوری، پشتیبانی صادرات از طریق شرکت‌های مدیریت صادرات و از طریق پایگاه‌های صادراتی و از طریق تأمین مالی صادرات از جمله طرح‌های حمایتی معاونت مالی است.

وی گفت: قرار است بازار جدید 10 هزار میلیارد تومانی برای کالاهای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کنیم.

204/200

کد خبر: 691802

وب گردی

وب گردی