۱۱ جمله‌ که باعث می‌شود در مصاحبه استخدامی دروغگو به نظر بیایید

جملات نسنجیده‌ای وجود دارند که در صورت استفاده از آن‌ها در مصاحبه‌های شغلی، باوجود داشتن صداقت، دروغگو به نظر خواهید رسید.

به گزارش ایسکانیوز، دروغ در هیچ فرهنگی پسندیده نیست. وجود عبارت‌هایی چون «دروغگو هرگز رستگار نمی‌شود» (Liars never prosper) در زبان انگلیسی، یا «دروغگو دشمن خدا است» در زبان مادری خودمان، نشان از قبح این عمل در بین تمامی فرهنگ‌ها و ملل دارد.

دروغ شما را به جایی نخواهد رساند؛ مخصوصاً در حین یک مصاحبه‌ی شغلی. برخی افراد آنچنان به دنبال دستیابی به یک فرصت شغلی خاص هستند که حاضر می‌شوند با تحریف حقیقت، در نظر مصاحبه کننده شخص ایده‌آل برای آن شغل به نظر بیایند.

حتی اگر در مصاحبه‌ی شغلی خود صداقت کامل را رعایت می‌کنید، جملات و عباراتی وجود دارند که در صورت استفاده از آن‌ها دروغگو به نظر خواهید رسید. در ادامه به ۱۱ مورد از این جملات اشاره خواهیم کرد.

۱. «من هیچ نقطه ضعفی ندارم.»

البته که دارید! چنین ادعایی در بهترین حالتِ ممکن، باعث می‌شود یک انسان مغرور به نظر بیایید. هرچند به احتمال زیاد مصاحبه کننده فرض را بر عدم صداقت شما می‌گذارد.

۲. «چه چیزهایی باعث می‌شود مرا اخراج کنید؟»

پرسیدن درباره‌ی شرایط اخراج، قبل از اینکه حتی استخدام شده باشید، باعث می‌شود که فرد غیر قابل اعتمادی به نظر بیایید.

۳. «تنها نقطه ضعف من این است که خیلی کار می‌کنم.»

وقتی مصاحبه کننده از شما درباره‌ی نقاط ضعف‌تان می‌پرسد (که سوال متداولی در مصاحبه‌های شغلی است)، با پاسخ صادقانه به این سوال، نشان خواهید داد که شناخت خوبی از خودتان دارید. اینکه ادعا کنید بزرگ‌ترین نقطه ضعف شما کار کردن بیش از حد (یا هر موضوع مثبت دیگری) است، حتی اگر صحت داشته باشد هم بسیار ساختگی و غیر واقعی به نظر می‌رسد.

۴. «من در ... و ... و ... بسیار عالی هستم.» یا «کاملاً موافقم... کاملاً موافقم... کاملاً موافقم...»

اگر کاری کنید که برای شغل مورد نظر بیش از اندازه خوب و ایده‌آل به نظر برسید، مسئول استخدام در صداقت شما شک خواهد کرد. شاید راستش را می‌گویید، اما موافقت محض با هر آنچه مصاحبه شونده می‌گوید، یا ادعای اینکه در تمامی زمینه‌های لازم برای آن کار متخصص هستید، شما را دروغگو جلوه خواهد داد.

۵. «شما ایمیل‌ها و اینترنت کارمندان‌تان را هم چک می‌کنید؟»

حتی اگر با این سوال قصد دارید بدانید که کارفرمای شما تا چه میزان به حریم خصوصی کارکنانش احترام می‌گذارد، احتمال اینکه برداشت مصاحبه کننده از سوال شما این باشد که قصد فعالیت اینترنتی خلاف عرف و غیر قانونی در محل کار را دارید، به مراتب بیشتر است. تحت هیچ شرایطی چنین پرسشی (یا پرسش‌های مشابهی مانند اینکه آیا در محل کار از دوربین مدار بسته استفاده می‌کنید؟) را در مصاحبه‌ی شغلی مطرح نکنید.

۶. «من قبلاً اخراج شده‌ام، اما تقصیر من نبود.»

برای هر چیزی بهانه نتراشید. مسئولیت پذیر باشید و قبول کنید که تا به حال اشتباهاتی را نیز مرتکب شده‌اید.

۷. «من همان کسی هستم که شما می‌خواهید» یا «هر کاری که بخواهید انجام خواهم داد»

نباید اینطور به نظر برسد که دارید تلاش می‌کنید تا هر آنچه می‌گویید، همان چیزی باشد که تصور می‌کنید مصاحبه کننده دوست دارد آن را بشنود. خودتان باشید.

۸. «آیا شما سوابق افراد را هم بررسی می‌کنید؟»

این سوال هم شبیه مورد شماره‌ی ۵ است. مسئول استخدام گمان خواهد کرد که چیزی را از او مخفی می‌کنید.

۹. «من زندگی سختی داشته‌ام.»

اشاره به مشکلات شخصی در مصاحبه‌ی شغلی کار به شدت اشتباهی است. اینطور به نظر خواهد رسید که قصد دارید با تحت تاثیر قرار دادن مصاحبه کننده، ترحم او را نسبت به خود جلب کنید تا فرصت شغلی را باوجود عدم شایستگی به شما بدهد.

۱۰. «من هرگز چنین کاری نکرده‌ام» یا «هزاران بار چنین کاری را انجام داده‌ام»

تعمیم دادن و اغراق کردن، تکنیک‌هایی هستند که بسیاری از ما بدون اینکه متوجه باشیم در طول روز مرتباً از آن‌ها استفاده می‌کنیم. برای مثال وقتی به دوست خود می‌گویید «دو ساعت است که منتظرت ایستاده‌ام»، احتمالاً دوست‌تان با توجه به شناختی که از شما دارد، متوجه می‌شود که منظور واقعی‌تان از ۲ ساعت، مدت زمانی نسبتاً طولانی است. اما اگر در مصاحبه‌ی شغلی (خواسته یا ناخواسته) بیش از اندازه از چنین اغراق‌هایی استفاده کنید، ممکن است مصاحبه شونده متوجه منظور شما نشود و فرض را بر عدم صداقت شما بگذارد.

۱۱. «این شغل، تنها شغلی است که به آن علاقه دارم.»

این عبارت هم شاید در مواردی صحت داشته باشد، اما در اکثر موارد مصاحبه کننده فرض را بر این خواهد گذاشت که شما از این عبارت در تمامی مصاحبه‌های شغلی‌تان استفاده می‌کنید. هیچگاه در ابراز علاقه به یک شرکت و موقعیت شغلی مبالغه نکنید.

201/202

منبع: زومیت

کد خبر: 691895

وب گردی

وب گردی