کنترل شرایط بیمار از راه دور با استفاده از سیستم های هوشمند

محققان توانسته‌اند با توسعه‌ی یک نرم‌افزار به کمک دوربین‌ شرایط بیمار را بدون هیچ گونه حسگر متصل به بدن، کنترل کنند.

به گزارش ایسکانیوز، معمولا فرد با بستری شدن در بیمارستان به یک سری از دستگاه‌ها و حسگر‌ها متصل می‌شود تا به صورت لحظه‌ای شرایط وی کنترل شود. با این حال Oxehealth یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آکسفورد بریتانیا به دنبال حذف تمامی این دستگاه‌ها و جایگزینی آن با یک دوربین است.

نرم‌افزاری که توسط این شرکت توسعه پیدا کرده قادر به اندازه‌گیری ضربان قلب، تنفس و میزان اکسیژن خون از راه دور و با استفاده از داده‌های یک دوربین است. مهندسان این شرکت در حال آزمایش محصول خود در بیمارستان‌، بخش‌های روانپزشکی و زندان‌ها هستند.

بیمارستان John Radcliffe یکی از مراکز اصلی دانشکده‌ی پزشکی آکسفورد در این آزمایش شرکت کرده است. از بیمار‌های داوطلب این مرکز پس از عمل جراحی درخواست می‌شود که علاوه بر دستگاه‌های معمول از دوربین هوشمند هم برای مراقبت استفاده کنند.

دکتر واتکینسون عضو گروه مراقبت‌های ویژه بیمارستان در این مورد می‌گوید:

در بخش مراقبت‌های ویژه به هر بیمار یک سری حس‌گر‌ متصل می‌شود. دوربین هوشمند یا کنترل از راه دور کار را برای بیماران راحت‌تر می‌کند؛ بنابراین راحت‌تر می‌توانند از تخت خود خارج شوند و به کار‌های دیگر بپردازند.

نرم‌افزار Oxehealth با آنالیز تک تک فریم‌‌ها از فیلم‌های گرفته شده از بیمار، شرایط بالینی مختلف وی را می‌سنجد. این نرم‌افزار حتی قادر به تحلیل نشانه‌های موجود بر روی پوست بیمار است.

به نظر واتکینسون دوربین‌های هوشمند خواهند توانست تغییر شرایط بیمار را قبل از بروز علائم شناسایی کنند. این اتفاق برای افرادی که دوره‌های سخت یک بیماری را گذرانده‌اند و خطر بازگشت دوباره بیماری آن‌ها را تهدید می‌کند خیلی کاربردی به نظر می‌رسد. با این حال بیمار باید همیشه در حوزه‌ی دید دوربین قرار گیرد.

یکی از اهداف مهم تیم توسعه، استفاده از این سیستم در بیمارستان‌های روانپزشکی و زندان‌ها است تا سلامت بیماران و زندانیان را در اتاق‌های امن زیر نظر گرفته شود. Broadmoor یک بیمارستان روانپزشکی در انگلستان است که شاید خطرناک‌ترین بزهکاران در آن نگهداری می‌شوند. در ماه آوریل این بیمارستان سعی در شناسایی عوامل بیولوژیکی بیماران این مرکز داشت. بدین ترتیب کارکنان به مشاهده‌ی فیلم‌های دوربینی شدند که از بیماران در طول روز فیلم‌برداری می‌کرد تا علاوه بر کنترل وضعیت بیمار به آزمایش سیستم هم بپردازند.

مدیر بیمارستان Broadmoor می‌گوید:

باید وضعیت افراد در طول روز‌ و شب، تقریبا هر ۱۵ دقیقه یک بار چک شود. بنابراین نیروی ما باید با ورود به اتاق وضعیت بالینی فرد را یادداشت کند و نمی‌توان تنها با دیدن از پشت در به سلامت بیمار پی برد. این عمل هم برای ما و هم برای بیمار سخت است. استفاده از سیستم Oxehealth می‌تواند مزاحمت‌های کادر پزشکی برای بیمار را به حداقل برساند. استفاده از داروهای آنتی سایکوتیک یا ضد روان‌پریشی بر روی سلامت فیزیکی فرد تاثیرات زیادی می‌گذارد؛ این سیستم برای بیمارستان ما خیلی کاربردی به نظر می‌رسد.

گیبسون عضو تیم Oxehealth با تایید دقت بالای سیستم در آزمایشات Broadmoor اضافه می‌کند:

ما به دقت ۹۴ درصد در تعیین میزان تنفس در دو تنفس در دقیقه با اتصال بیمار به دستگاه رسیدیم. همچنین دقت ۹۴ درصدی را در تعیین ضربان قلب با سه تپش در دقیقه داریم.

تیم تحقیقاتی Oxehealth تنها گروهی نیست که به دنبال کنترل شرایط بیمار از راه دور و بدون سیم است. تیم تحقیقاتی دانشگاه RWTH آخن آلمان هم در جدیدترین پژوهش خود یک بخش کاملا بدون سیم، در بیمارستان این دانشگاه تاسیس کرده‌ است. شش تخت در بخش سالمندان این بیمارستان به این صورت اداره می‌شوند. محقق این مرکز امیدوار است که بتوان در آینده از این سیستم‌ها برای مراقبت سالمندان از راه دور استفاده کرد.

یکی از مشکلات موجود در بیمارستان‌ها وجود حسگر‌ها و طبعا سیم‌های متعددی است که کار را برای کادر درمانی و بیمار دشوار می‌کنند. استفاده از سیستم‌های وایرلس به کمک دوربین می‌توان این مشکل را برطرف کند. بنابراین کنترل وضعیت بیمار حتی بعد از ترک مرکز درمانی راحت‌تر خواهد شد و می‌توان بیمار را زودتر از موعد از بیمارستان مرخص کرد. این اتفاق باعث می‌شود که هزینه‌های درمان کاهش پیدا کنند و فضای درمانی برای بیماران دیگر خالی بماند.

200/202

منبع: زومیت

کد خبر: 691899

وب گردی

وب گردی