تحول در صنعت شیلات با تاسیس واحد دانشگاهی در دانشگاه آزاد / هزینه تحقیقات در واحد شیلات دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه دولتی پایین تر است

مسوول مرکز تحقیقات شیلات گفت؛ دانشگاه آزاد اسلامی نقش مهمی در تحول صنعت شیلات کشور داشته است .

به گزارش ایسکانیوز ، کیوان وهاب زاده ، مسول مرکز تحقیقات شیلات در گفتگوی اختصاصی با ایسکانیوز در رابطه با پیشرفت شیلات در کشور گفت : علی رغم اینکه برای رسیدن به کشورهای پیشرفته مسیر بلندی پیش رو داریم ، اما تا کنون سرعت رشدمان بسیار خوب بوده است.با توجه به فعالیتی که آموزش عالی به خصوص دانشگاه آزاد در کشور داشته و فارق التحصیلانی که تا کنون به بازار معرفی کرده ، می توان گفت از دهه 70 به بعد شیلات کشور تحول عظیمی داشته است.

او ادامه داد :عوامل مهمی در این امر دخیل هستند، که به نظر من دانش علمی ونیروی انسانی در این مقوله حرف اول را می زند. وجود پتانسیل هایی که در آب های شمال و جنوب داریم و سیستم های جدیدی که امروزه در دنیا گسترده شده و خیلی زود هم به کشور ما منتقل شده ،سبب تسریع پیشرفت های حاصل از آن شده است ،که لازم به برطرف سازی قسمتی از نقایص موجود در این عرصه است.

وهاب زاده با اشاره به راه اندازی مرکز شیلات در سال 1380 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان گفت : هدفمان در این مرکز تحقیقاتی ، از همان ابتدا ، تحقیقات کاربردی بوده است ، که پیش از مطرح شدن شعار اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان در کل کشور ، ما آن را به طور عملی به کار بردیم.

او افزود :ما برای اینکه آموزش رشته های علوم شیلاتی را به حد استاندارد و کاربردی برسانیم ، اقدام به ایجاد یک پایگاه و مرکز تحقیقاتی کردیم. که این رشته خود شامل 4 گرایش اصلی اعم از : تکثیر و پرورش ،سید و بهره برداری ،فناوری ، فراوری و بازاریابی ،علوم شناسی و اکوسیستم های آبی است.

مسول مرکز تحقیقات شیلات گفت :ما در عرصه عملی کردن اقدامات آموزشی ، اقدام به تاسیس یک پایگاه و مرکز تحقیقاتی در منطقه ای استراتزیک ، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان کرده ایم ، که شامل 6 آزمایشگاه پژوهشی و در کنار آن 2 موزه اعم از : موزه صید و ادوات صیادی و موزه ماهی شناسی و آبزیان که یکی از غنی ترین موزه های تخصصی کشور ، با مجوز میراث فرهنگی است .

او با اشاره به تاسیس سالن تکثیر و پرورش در شیلات افزود : در این سالن هم پایان نامه های دانشجویی و هم طرح های تحقیقاتی مان را ، که نتایج آنرا به عنوان یک کار پایلوت پرورش ماهی است ، راه اندازی کرده ایم.

او تصریح کرد : پس از گذشت 3 سال ، که با روند مثبت این پایلوت مواجه شدیم ،اقدام به اخذ مجوز و پروانه ماهی خاویار از سازمان نظام مهندسی و کشاورزی کشور و اداره کل شیلات استان گیلان با رعایت استانداردها ، کردیم، که به واسطه آن در حال حاضر قابلیت تولید 4 تن ماهی خاویار را داریم .

وهاب زاده با عنوان اجرایی کردن کلیه پایان نامه های کار شده در حوزه ماهیان خاویار در کشور اذعان داشت :ما با استفاده از نتایج این پایان نامه ها در ارتباط با جراحی ، بهبود زخم ،هیدرولیک و بیهوش کردن ماهیان خاویار ،در حال حاضر حدود 4 گونه ماهی خاویار که 2 گونه از آن بومی و 2 گونه دیگر غیر بومی است را در اینجا پرورش داده ایم.

مسول مرکز تحقیقات شیلات با اشاره به انحصاری نبودن ارائه این روش های تحقیقاتی به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی افزود : ما علاوه بر دانشجویان خودمان روش های تحقیقاتیمان را به دیگر دانشجویان نیز ارائه کرده ایم .بسیاری از دانشجویان ما تا کنون پایان نامه کارشناسی ارشدشان را با هزینه ای بسیار کمتر از مراکز دولتی در این مرکز کار کرده اند. بسیاری از مواقع بازدیدها و حتی آزمایشگاه های تخصصی درس های تحصیلات تکمیلی به خصوص در رشته شیلات و همچنین رشته بیولوژی را هم در این مرکز برگزارکرده ایم .

نقش عمده میرزاده در حمایت از این طرح
وهاب زاده با اشاره به اینکه این مرکز در دوره ریاست قبلی دانشگاه آزاد اسلامی،دکتر جاسبی تاسیس شده است گفت : با وجود اینکه این مرکز با حکم ریاست قبلی افتتاح شده است ، اما جناب دکتر میرزاده با حمایت های غیر مستقیمشان توسط آقای واشقانی همواره ما را در این راه همراهی کرده اند.

او با اشاره به الگو سازی دانشگاه آزاد در مقوله درآمدزایی غیر شهریه ای افزود :حدود 30 درصد از درآمد دانشگاه های دنیا از طریقه شهریه بدست می آید و باقی آن از طریق درآمدهای جانبی دانشگاه ها تامین می شود .که ما با انجام این اقدام گامی در راه الگوسازی جایگزینی درآمدهای شهریه ای در کشور برداشته ایم .

402/101

کد خبر: 691904

وب گردی

وب گردی