معطر شدن دنیا به عطر زعفران ایرانی  در گرو  تسهیلات 11درصدی

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: برای صادرات زعفران نیاز به تسهیلات است ، اما رقم 2 هزار میلیارد تومان قرار است به چه تعدادی از صادرکننده و به چه میزان برسد؟

به گزارش ایسکانیوز ، غلامرضا میری، رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: تعداد صادرکنندگان ایرانی رقمی حول و حوش 50 هزار نفر است و حداقل در اتاق مشهد بیش از 5 هزار صادرکننده حضور دارند. بنابراین رقم 2 هزار میلیارد تومان قرار است به چه تعدادی از صادرکننده و به چه میزان برسد؟

او ادامه داد: البته نرخ 11 درصد در مقایسه با نرخ 17، 18 درصدی تسهیلات عادی رقم به نسبه خوب و مطلوبی است. ولی اگر قرار باشد واقعی بررسی شود، انتخابی بین بد و بدتر است. به هرحال در مقایسه با کشورهای دیگر نرخ 11 درصدی نرخ بالایی است و رقابت پذیری را همچنان میسر نمی کند.

میری همچنین تاکید کرد: اما مهمترین مساله در این میان سازوکار و اجرایی این تسهیلات است. به طور مثال واقعا در نهایت این تسهیلات 11 درصد حساب می شود و یا با شیوه کار بانک ها عملا میزان آن به 14 درصد و بیشتر می رسد؟

او همچنین گفت: با توجه به اینکه میزان اختصاص یافته به این تسهیلات در مقایسه با تعداد صادرکنندگان کم است، این موضوع رانت پذیر است و باید بررسی و نظارت شود تا تنها افرادی که ارتباط های بیشتری دارند از این تسهیلات استفاده نکنند. به هرحال همان طور که گفتم نرخ 11 درصدی سود تسهیلات نسبت به نرخ های 18 درصدی، نرخ وسوسه کننده ای است.

402

کد خبر: 691933

وب گردی

وب گردی