امکان دسترسی واحدهای دانشگاهی به پایگاه های معتبر علمی جهان/ ارتقای علوم و تکنولوژی پلیمر با همکاری انجمن پلیمر و دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران

دکتر میرزاده با اشاره به راه اندازی پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به منظور تجمع مغزها متشکل از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور، از وجود 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه در این دانشگاه خبر داد که تا کنون 9166 مورد آن در سامانه ساها تجمیع شده اند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر میرزاده رییس دانشگاه‌آزاد اسلامی و رییس دوازدهمین سمینار بین المللی علوم و تکنولوژی پلیمر در این مراسم که صبح امروز با حضور اندیشمندان و پژوهشگران و دانشجویان در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، ضمن تشکر و خیر مقدم به حاضرین ،گفت: اولین همایش (ISPST) در اوایل انقلاب در دانشکده مهندسی پلیمر و پلی تکنیک تهران برگزار شد که امروز دوازدهمین دوره آن در دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزاری است.

رییس دوازدهمین سمینار بین المللی علوم و تکنولوژی پلیمر با گرامیداشت یاد وخاطره پروفسورها انتظامی و بنی هاشمی از بزرگان علم پلیمر ایران، به تشکیل انجمن پلیمر ایران در سال 1376 اشاره کرد و گفت: تشکیل این انجمن موجب برقراری ارتباط خانواده پلیمر ایران با یکدیگر شد، همچنین همکاری انجمن پلیمر ایران با دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران نیز موجب ارتقای این رشته در سطح بین المللی شده است.

رییس دانشگاه‌ آزاداسلامی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته و دستاوردهای به دست آمده در این دانشگاه، گفت: دانشگاه‌آزاداسلامی یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است، که امروز بعنوان چهارمین دانشگاه پرجمعیت و اولین دانشگاه حضوری جهان شناخته شده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌آزاداسلامی به پیشنهاد آیت الله هاشمی رفسنجانی و حمایت امام خمینی(ره) پس از انقلاب اسلامی ایران تاسیس شد، گفت: خوشبختانه این دانشگاه امروز با حمایت و سرمایه مردم توانسته به بزرگترین دانشگاه حضوری جهان تبدیل شود .

دکتر میرزاده با اشاره به رتبه جهانی تولید علم در دانشگاه‌آزاداسلامی ،گفت: رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در چهار سال اخیر رشد بسزایی داشته و امروز این دانشگاه توانسته با کسب رتبه 162 جزو 200 دانشگاه برتر جهان قرار گیرد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: کسب این رتبه تنها حاصل تلاش حدود 40 واحد جامع دانشگاه‌آزاد اسلامی است که مجری دوره دکتری هستند.

دکتر میرزاده همچنین به رقابت دانشگاه آزاداسلامی با 2 هزار و 300 دانشگاه در سراسر ایران اشاره کرد و گفت: 2 هزار و 855 دانشگاه در سراسر ایران وجود دارد که از این تعداد، 505 دانشگاه متعلق به دانشگاه‌آزاد اسلامی و سازمان سماست.

بیش از 50 درصد فارغ التحصیلان ایران متعلق به دانشگاه‌آزاد اسلامی است

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد فارغ التحصیلان ایران متعلق به دانشگاه‌آزاد اسلامی است، گفت: دانشگاه‌آزاداسلامی دارای 5 میلیون و 700 هزار فارغ التحصیل است که این آمار نشاندهنده سهم این دانشگاه در توسعه علمی و افزایش میزان فرهیختگی کشور است.

رییس دانشگاه‌آزاد اسلامی با اشاره به جذب اعضای هیات علمی در این دانشگاه ، گفت: هدف ما در برنامه پنج ساله جذب 20 هزار عضو هیات علمی است که تاکنون 10 هزار و 799 عضو هیات علمی جذب یا ارتقاء در دانشگاه‌آزاد اسلامی شده اند، که جذب شدگان 65 درصد از اساتید دانشگاه های دولتی، 21 درصد از اساتید دانشگاه‌آزاد اسلامی و 17 درصد از اساتید خارجی هستند.

وی افزود: دانشگاه‌آزاداسلامی در حال حاضر 33 هزار عضو هیات علمی تمام وقت دارد که از این تعداد 55 درصد دارای مرتبه استادیار به بالا هستند و تا پایان سال این آمار به 60 درصد عضو هیات علمی با مرتبه استادیار به بالا و 40 درصد عضو هیات علمی با مرتبه مربی خواهد رسید.

30 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در تحصیلات تکمیلی این دانشگاه هستند

دکتر میرزاده گفت: 30 درصد دانشجویان این دانشگاه در تحصیلات تکمیلی تحصیل میکنند و هدف در برنامه چشم انداز کشور در سال 1404 داشتن 30 درصد دانشجوی تحصیلات تکمیلی است که هم اکنون این دانشگاه به هدف برنامه چشم انداز دست یافته است .

نسبت استاد تمام وقت به دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی 1 به49 است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی به نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نسبت استاد تمام وقت به دانشجو 1 به 49 است که هدف مارسیدن به نسبت 1 به 37 در سال 1399 است.

دکتر میرزاده همچنین به دستاوردهای حوزه پزشکی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌آزاد اسلامی در حال حاضر دارای 15 بیمارستان فعال(7 بیمارستان با رتبه اول) وهزار و 769 تخت بیمارستانی است.

وی همچنین در خصوص تعداد مدارس و آموزشکده های سما گفت: سازمان سما دانشگاه‌آزاد اسلامی دارای 654 مدرسه، 121 آموزشکده، 67 هزار و 667 دانش آموز و بیش از 101 هزار دانشجو است.

کاهش وابستگی به شهریه با راه‌اندازی مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در سال 99 میزان وابستگی به شهریه به 60 درصد خواهد رسید، گفت: هدف ما در دانشگاه آزاد اسلامی کاهش وابستگی به شهریه است که این مهم جز با راه اندازی شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و شهرک های فناوری محقق نمی شود.

وی افزود: دانشگاه‌آزاد اسلامی دارای 926 هسته فناور و شرکت دانش بنیان، 100 مرکز رشد، 82 مرکز پژوهشی، 391 محصول تجاری شده و ... است که 70 درصد مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان طی سه سال اخیر راه اندازی شده است.

دکتر میرزاده تعداد مقالات ESIمعتبر دانشگاه آزاداسلامی را 34 هزار و 18 مقاله دانست که از این تعداد 51.7 درصد متعلق به چهار سال اخیر است.

دسترسی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به پایگاه های معتبر علمی

رییس دانشگاه‌آزاداسلامی با بیان اینکه اکنون دسترسی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به بسیاری از پایگاه های معتبر علمی برقرار شده است، گفت: دانشگاه‌آزاد اسلامی در نظام های رتبه بندی SCOPUS و Web Of Science دارای جایگاه نخست و در پایگاه ESI دارای رتبه 162 است.

ساها آزمایشگاهی ملی

رییس دوازدهمین سمینار بین المللی علوم و تکنولوژی پلیمر با بیان اینکه ساها یک آزمایشگاه ملی است، گفت: سامانه الکترونیکی همکار آزاد (ساها) برای ارایه خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی به پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی و سایر پژوهشگران کشور با تجمیع 9166 آزمایشگاه و کارگاه به صورت مجازی از پایان اردیبهشت ماه 1394 راه اندازی شد، که موجب صرفه جویی در هزینه ها ، خدمات و ارائه خدمات به کلیه دانشجویان در سراسر کشور شده است.

دکتر میرزاده همچنین به طرح های ماندگار فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین طرح های ماندگار فرهنگی شناسایی مفاخر و مشاهیر علمی ایران و ارائه پایان نامه با موضوع زندگی آنان است.

دانشگاه‌آزاد اسلامی دارای 11 واحد و مرکز بین المللی است

رییس دانشگاه‌آزاداسلامی به توسعه ارتباطات بین المللی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ آزاد اسلامی دارای 11 واحد بین الملل در آکسفورد انگلستان، میلان ایتالیا، نورتینگن و اسن آلمان، مسکو، دبی امارت، بیروت لبنان و 5 واحد و مرکز برون مرزی و 3 دفتر در خارج از کشور است.

دکتر میرزاده به دیگر دستاوردها و فعالیت های این دانشگاه اشاره کرد و گفت: اجرای طرح های نیمه تمام عمرانی، حضور 20 تیم ورزشی در لیگ برتر، ایجاد شبکه یکپارچه مکاتبات اداری ، راه اندازی سامانه نقل و انتقالات، سامانه جامع صندوق رفاه، سامانه متمرکز صدور دانشنامه دانش آموختگان با امکان گردش فرآیند به شکل مکانیزه از زمان ثبت فراغت از تحصیل تا صدور دانشنامه، پرداخت تسهیلات اعتباری و ... از دیگر فعالیت های انجام شده در حوزه های عمرانی، اداری-مالی، فناوری اطلاعات و ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی است.

راه اندازی پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

رییس دوازدهمین سمینار بین المللی علوم و تکنولوژی پلیمر در پایان همچنین از راه اندازی پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی زمینه ای برای تجمع مغزها متشکل از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور،پژوهشگران ایرانی خارج کشور و پژوهشگران صنایع است که همه برای نوآوری، نخبه پروری، تجاری سازی تحقیقات و تبدیل علم به ثروت همکاری می کنند.

201

کد خبر: 692028

وب گردی

وب گردی