متخصصان زنان نباید بابت انجام سونوگرافی پول بگیرند

نایب رئیس انجمن علمی رادیولوژی ایران، گفت: وزارت بهداشت به جای کنترل تجویزهای غیرمنطقی خدمات رادیولوژی، تعرفه‌های این نوع خدمات را پایین نگه داشته است.

به گزارش ایسکانیوز دکتر حسین کرم پور در سمینار دو روزه بررسی «سونوگرافیک آنومالی جنین» به مناسبت روز جهانی رادیولوژی برگزار شد، گفت: رادیولوژی به دلیل گستردگی و روزآمدی انتخاب اول دستیاران پزشکی برای ادامه تحصیل است.

اوبا بیان اینکه ایران در زمینه تجهیزات و علم رادیولوژی بسیار پیشرفته است، افزود: البته به دلیل تحریم‌ها، گران بودن تجهیزات و پایین بودن تعرفه‌های رادیولوژی در برخی زمینه ها عقب ماندگی هایی نیز دیده می‌شود.

این متخصص رادیولوژی درخواست بی رویه برای انجام خدمات رادیولوژی را عامل اصلی پایین بودن تعرفه ها دانست و یادآور شد:امروزه پزشکان به جای معاینه بالینی و گرفتن شرح حال از بیمار به خدمات پاراکلینیکی روی آورده اند بدین گونه که برای تشخیص هر بیماری آزمایش، سونوگرافی، ام آر ای، سی تی اسکن و... تجویز می کنند.

او افزود: این مسئله علاوه بر افزایش هزینه بیمار به نظام سلامت و بیمه ها نیز هزینه‌های جبر ان ناپذیری را تحمیل می کند به همین دلیل مسئولان امر برای کنترل هزینه های سازمان های بیمه گر به جای کنترل در خواست ها و تجویزهای بی رویه خدمات رادیولوژی، تعرفه‌های آن را پایین نگه می دارند.

کرم پور در ادامه تدوین گایدلاین برای تجویز منطقی خدمات رادیولوژی را راهکار مناسب برای کنترل افزایش بی رویه امکان خدمات رادیولوژی دانست.

نایب رییس انجمن رادیولوژی ایران خاطرنشان کرد: دستگاه سونوگرافی برای متخصصان غیر رادیولوژیست همانند گوشی پزشکی و دستگاه فشار یک ابزار کمک تشخیصی است و این افراد زمانی می توانند از این دستگاه برای تشخیص دقیق استفاده کنند که دوره‌های آموزشی مصوب وزارت بهداشت را طی کرده باشند.

او افزود: متاسفانه شاهد هستیم که برخی متخصصان زنان بدون سپری کردن دوره‌های آموزشی اقدام به انجام سونوگرافی می کنند.

کرم پور تصریح کرد: انجام سه سونوگرافی طی یک دوره بارداری ضروری و مکفی است این در حالی است که متخصصان زنان در هر مراجعه برای بیمار سونوگرافی تجویز می کنند.

او گفت: متخصصانی که دوره سونوگرافی را طی می کنند طبق قانون نباید در سربرگ و تابلوی خود عنوان «سونوگرافی» را ذکر کنند ضمن اینکه نباید از بیمار هزینه‌ای دریافت و گزارشی ارائه کنند که متاسفانه امروزه شاهد بی‌توجهی متخصصان زنان به این قوانین هستیم.

منبع :مهر

700/701

کد خبر: 692056

وب گردی

وب گردی